Utydelig FT-1880 på mikrokort
Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 14-03-02 16:15

Jeg er i fuld gang med indtastning af FT-1880 Ulse Sogn, Præstø Amt.

Denne FT er udført af flere forskellige mennesker, hvoraf de fleste
skriver tydeligt, ofte smukt og let læseligt. Den ene har en nydelig
håndskrift, men han har brugt en meget fin pen og en let hånd, hvorved
skriften på mikrokortet flere steder er helt eller delvis ulæselig.
Fotografen har heller ikke sørget for at give disse sider god og
effektiv belysning (manglende kontrast).

Mit spørgsmå er:
Hvor findes de originale arkivalier for denne FT-1880 ?

Da jeg sidder her i Toronto, er det jo ikke nemt lige at smutte ind på
et dansk arkiv. Hvis jeg vidste, hvor de originale arkivalier bliver
opbevaret, kunne jeg måske finde en venlig og rar sjæl, som evt. kunne
assistere med at tyde de ret få problematiske detaljer.

Med venlig hilsen,

Ejvind Vestergaard

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 14-03-02 20:18

On Thu, 14 Mar 2002 10:15:03 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

> [...]
>effektiv belysning (manglende kontrast).
>
>Mit spørgsmå er:
>Hvor findes de originale arkivalier for denne FT-1880 ?

De originale folketællingslister fra 1880 findes i Rigsarkivet, men på
grund af den dårlige papirkvalitet, der blev brugt, har denne tælling
i mange år været unddraget for direkte adgang.
Den kunne heller ikke tåle at blive xeroxkopieret. Derfor var det den
første, der kom på mikrofiche, så vidt jeg husker iøvrigt som en gave
til arkiverne.
Jens V. Olsen

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 15-03-02 01:53

On Thu, 14 Mar 2002 19:18:11 GMT, jvo@post6.tele.dk (Jens V. Olsen)
wrote:

> [...]
>Den kunne heller ikke tåle at blive xeroxkopieret. Derfor var det den
>første, der kom på mikrofiche, så vidt jeg husker iøvrigt som en gave

Mange tak for indlægget.

Med andre ord: Hvis vi ikke kan læse, hvad der er utydeligt eller
dårligt fotograferet på microfichekortene, er der ingen muligheder for
at kontrollere oplysningerne andetsteds.

Det var sandelig ikke gode nyheder.

Mvh
Ejvind Vestergaard

Fra : Arne Eckmann

Dato : 16-03-02 19:33

"Ejvind Vestergaard" <vestergaard@canada.com> skrev i en meddelelse:

> Med andre ord: Hvis vi ikke kan læse, hvad der er utydeligt eller
> dårligt fotograferet på microfichekortene, er der ingen muligheder for
> at kontrollere oplysningerne andetsteds.
>
> Det var sandelig ikke gode nyheder.

Der må vist siges at gøre sig specielle omstændigheder
gældende, der vel nok burde berettige til en dispensation,
som KIP projektets ledelse vel kan være behjælpelig med
at udvirke?

Hvis jeg var dig og boede i Canada, ville jeg sende en e-mail
til Rigsarkivet og bede dem om at være behjælpelig i denne
penible situation: Jeg tror de vil forstå og være behjælpelige.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-03-02 20:17

On Sat, 16 Mar 2002 19:32:55 +0100, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Hvis jeg var dig og boede i Canada, ville jeg sende en e-mail
>til Rigsarkivet og bede dem om at være behjælpelig i denne
>penible situation: Jeg tror de vil forstå og være behjælpelige.

Men hvis papirkvaliteten er så dårlig, at originalerne ikke må
fotokopieres, så kan Rigsarkivet jo dårligt hjælpe.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-03-02 01:35

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse:

> Men hvis papirkvaliteten er så dårlig, at originalerne ikke må
> fotokopieres, så kan Rigsarkivet jo dårligt hjælpe.

Men, omvendt kunne det vel også tænkes, at de kunne prøve
at tyde "de ret få problematiske detaljer".

Det var nærmere den mulighed jeg tænkte på

med venlig hilsen
Arne