At teste formindput for bogstaver?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-03-02 15:55

Hvordan er det nu jeg gør, for at teste om det, der er indtastet
i formen udelukkende er tal (ikke bogstaver)?

Udkast til kode:

<%
kodetal = Request.Form("kodetal")

if kodetal = ???? then
response.redirect("forkert_kode")
else
response.redirect("velkommen")
end if
%>

Hvordan løser jeg problemet?

v.h.
Jakob Munck

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 14-03-02 16:35

kodetal = Request.Form("kodetal")

> if kodetal = ???? then
> response.redirect("forkert_kode")
> else
> response.redirect("velkommen")
> end if

Brug:

If IsNumeric(kodetal) Then
' det er et tal
Else
' det er ikke et tal
End If

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-03-02 17:03

Tak skal du have !

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-03-02 17:12

On Thu, 14 Mar 2002 14:54:52 +0000 (UTC), Jakob Munck
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvordan er det nu jeg gør, for at teste om det, der er indtastet
>i formen udelukkende er tal (ikke bogstaver)?

Hej Jakob,
Er det ikke på tide, du får kigget lidt mere grundigt i VB
Script-dokumentationen :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-03-02 10:28

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote in

> Hej Jakob,
> Er det ikke på tide, du får kigget lidt mere grundigt i VB
> Script-dokumentationen :)

Jakob synes åbenbart, at det er nemmere at spørge herinde ... :-|

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-03-02 15:29

Jeg har kigget en del i VB-script dokumentation. Men jeg kan bare ikke finde
svarene - formentlig fordi jeg spørger forkert - eller simpelthen fordi jeg
ikke forstår, hvad de skriver. Og så spørger jeg her.

Jeg er desværre ikke så heldig at arbejde på en arbejdsplads eller være på
et universitet, hvor der er masser af kolleger man kan spørge, så derfor
spørger jeg her, og hvis nogen er trætte af det, må de bare lade være med at
svare.

Hvad skulle jeg ellers gøre?.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-03-02 16:22

On Sat, 16 Mar 2002 15:28:46 +0100, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Jakob,

Du må endelig ikke misforstå det jeg skrev sådan, at jeg er træt af
dine spørgsmål - det var *kun* ment som en lille venlig mobning.

>Jeg har kigget en del i VB-script dokumentation. Men jeg kan bare ikke finde
>svarene - formentlig fordi jeg spørger forkert - eller simpelthen fordi jeg
>ikke forstår, hvad de skriver. Og så spørger jeg her.

Og det er du selvfølgelig meget velkommen til.
Det jeg mente med min mobning var, at du efter hånden har været med et
stykke tid, og at jeg egentlig heller ville lære dig, hvordan du selv
finder svaret i VBS-dok'en - fordi det formentlig vil give dig nogle
flere muligheder for at vælge de rigtige funktioner og bruge dem på
den rigtige måde.

Nu ved jeg ikke, om du har installeret VBS-dok'en som Helpfile - det
er langt den nemmeste måde at finde rundt??
Hvis man har det, er det oftest ret nemt at finde alle de funktioner,
der ligner hinanden (fx IsNumeric, IsNull, IsObject, IsDate, IsEmpty,
IsArray etc. - eller de forskellige dato-funktioner).

>Jeg er desværre ikke så heldig at arbejde på en arbejdsplads eller være på
>et universitet, hvor der er masser af kolleger man kan spørge

Heller ikke her - og jeg var heller aldrig kommet nogen vegne uden
denne gruppe.

>, så derfor
>spørger jeg her, og hvis nogen er trætte af det, må de bare lade være med at
>svare.

No way :)

Jeg skal nok lade være med at mobbe igen (indtil næste gang) - sorry!

Nvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-03-02 17:14

Kære gode venner Jørn Andersen og Jesper Stockholm

jeg anerkender naturligvis at I har ret. Jeg har for længe siden installeret
VB-script dokumentation og jeg kigger i den og leder på nettet, hver gang
jeg har noget jeg ikke kan finde ud af. Det I får præsenteret her, er under
10% af de problemer, som jeg forsøger at løse. Jeg er altså blevet meget
klogere i det års tid jeg har været bruger af denne gruppe, og det kan jeg
ikke mindst takke jer to for.

Men jeg vil i fremtiden alligevel søge lidt længere tid i dokumentationen, i
det håb, at kunne finde svar der. Der sker erfaringsmæssigt sjældent. Så kan
man lede på nettet, og der finder man ofte noget. Spørgsmålet er alene om
tiden man har.

Hvis man mener at man med 90% sikkerhed kan få et godt svar her i gruppen på
ca. 20 minutter, medens man - ud fra erfaring - ikke vil kunne bruge
VB-script dokumentationen og at man skal søge i 2-3 timer på nettet for med
50% sandsynlighed at få et lige så godt svar. Hvad skal man så vælge?

Hvis jeg havde indtryk af, at der var direkte lidelse forbundet med det at
besvare spørgsmål her, og at de der gjorde det havde meget modvilje, så
ville jeg nok betænke mig en gang mere. Men sådan tror/føler jeg ikke, at
det er.

Det drejer sig om at lære, og - tro mig eller ej - det gør jeg rent faktisk.
Jeg tilbyder også selv min hjælp ganske gratis til mennesker, der er endnu
ringere end jeg selv, og som ønsker mine ASP-råd. Når jeg ikke gør det her i
gruppen, er det fordi jeg ved, at der er mennesker, der er så meget
dygtigere, der vil svare, og så føler jeg at det vil være at give spørgeren
"stene for brød", hvis jeg skulle give et halvdårligt svar i stedet for at
han fik et godt svar af en mere kompetent person.

Nå, men tak for den moralske opstramning. Jeg har sikkert godt af at blive
irettesat, så jeg forsøger at stramme mig an.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-03-02 19:04

Jakob Munck wrote in

> [...]
> erfaringsmæssigt sjældent. Så kan man lede på nettet, og der finder
> man ofte noget. Spørgsmålet er alene om tiden man har.

der er også et andet sted du kan søge efter information - og det er her i
gruppen. Specielt med googles interface til nyhedsgrupperne er det ingen
sag at lade også meget langt tilbage i tiden efter svar på spørgsmål. 95%
af alle de spørgsmål der stilles her i gruppen er stillet før. Jeg vil
skyde på, at der i løbet af en uges tid kun er par spørgsmål, der er helt
nye. Derfor er sandsynligheden stor for, at du kan finde informationen
herinde. Jeg selv skulle forleden finde noget information om, hvordan man
taler med en nyhedsserver, og der fandt jeg en tråd fra i hvert fald et
år siden, der indeholdt nogle pointere jeg kunne bruge.

> [...]
> kunne bruge VB-script dokumentationen og at man skal søge i 2-3 timer
> på nettet for med 50% sandsynlighed at få et lige så godt svar. Hvad

Så kan man jo lære at bruge dokumentationen ... :) Dette i sig selv er
faktisk en meget lærerig process, som man direkte kan bruge. I det
øjeblik du forstår fx VBscript DOM, er det meget nemmere at slå op i
dokumentationen efter hjælp. Det gode er, at det også virker omvendt. I
det øjeblik du forstår at bruge dokumentationen korrekt, så giver dette
alene en meget god forståelse for, hvordan DOM er bygget op.

> [...]
> det at besvare spørgsmål her, og at de der gjorde det havde meget
> modvilje, så ville jeg nok betænke mig en gang mere. Men sådan

det er det heller ikke ... her kan jeg self. kun tale for mig selv.

> [...]
> være at give spørgeren "stene for brød", hvis jeg skulle give et
> halvdårligt svar i stedet for at han fik et godt svar af en mere

Personligt er min anvendelse af gruppen følgende:

Jeg bruger gruppen (og en række andre grupper) som et meget kraftigt
værktøj i mit arbejde. Hvis der er et problem, som jeg ikke helt kan løse
eller gennemskue, så er der med sikkerhed enten nogen, der har snakket om
det herinde tidligere - eller der er links til andre resurser, hvor jeg
så kan finde svaret. Det er meget sjældent, at gruppen og dens læsere
ikke kan hjælpe mig med at løse et problem [1]. Til gengæld er jeg meget
opmærksom på, at gruppens værdi stiger med antallet af brugere - og
dermed antallet af indlæg. Derfor er jeg selv opmærksom på, at jeg "skal
give noget igen" for den hjælp jeg selv giver andre, og derfor vil folk,
der skriver direkte til mig også blive bedt om at skrive i gruppen, og
det er også med den begrundelse, at jeg ofte svarer indlæg med teksten
"Jeg har fundet ud af det" med et svar som "Vil du ikke fortælle os andre
om hvad løsningen er". Kun på den måde kan vi sikre os, at man kan bruge
gruppen til noget.

> Nå, men tak for den moralske opstramning. Jeg har sikkert godt af at
> blive irettesat, så jeg forsøger at stramme mig an.

Som Jørn skrev, så var det ikke et udbrud specielt rettet imod dig. Det
var mere en længere tids frustration over, at der meget ofte stilles
spørgsmål, der lugter lidt af, at spørgeren vil have andre til at lave
arbejdet for sig. Disse spørgsmål er altså ikke umiddelbart øverst i min
prioritetskø :) Hvis man derimod viser tegn på, at man har tænkt over,
hvordan det skal laves, så vil jeg personligt langt hellere hjælpe - end
blot at poste et link til activedeveloper.dk eller lignende.

Et helt andet sted, hvor jeg ikke altid forstår, hvordan folk tænker er
de indlæg, hvor indholdet er "Min ASP-kalender virker ikke ... hvad er
der galt?". At disse mennesker ikke med det samme tænker, at det nok er
en god idé at medsende den fulde fejlmeddelelse og et udsnit af koden, er
for mig lidt uforståeligt :) Tænk på, hvor meget tid der ville sparet -
på begge sider af hjælpedisken ... men ok ... det er jo et helt andet
diskussions-emne :)

[1] Eksempler på dette er mit spørgsmål om hvordan jeg indstiller min Xp
Pro efter jeg har installeret .Net Framework :) ... nånej - det er jo :(

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-03-02 08:13

Hej Jesper

du bliver nok nødt til at erkende, at det der for dig er helt let, simpelt,
lige til at slå op, noget man lige lærer etc.etc. for andre kan være svære
problemer. Vores videns- og færdighedsniveauer er helt forskellige. Derfor
synes jeg ikke du bør bedømme andres påståede "dovenskab" ud fra hvordan du
selv ville have løst et eller andet problem. Man kan f.eks. ikke bare lige
sådan lære VB-script dokumentationen, da den er særdeles omfattende og svært
tilgængelige. Det synes du måske ikke, men det synes jeg. Og jeg har
desværre ikke tid til at vente med at kode, til jeg har lært at slå op i den
officielle dokumentation. Skulle jeg det, kom jeg aldrig i gang.

Du, og andre, må altså acceptere en vis mængde "dumme spørgsmål" og
gentagelser i denne gruppe. Det er jo ikke kun her, men også i mange andre
grupper, alt deltagerne kunne finde svar andre steder, hvis de bare havde
søgt tilstrækkelig længe. Ud fra denne tankegang kunne vi nedlægge de fleste
newsgroups, og i øvrigt og lukke de fleste danske skoler og
uddannelsesinstitutioner. Det de beskæftiger sig med, og det eleverne
spørger om, er jo besvaret tusinder af gange før. Hvorfor skal de så slide
på stolene, have højt betalte lærere etc., når det alt sammen bare er fordi
de er dumme og dovne?

Jeg tror du kan se, at konsekvensen af denne tankegang er temmelig trist. Du
og andre må acceptere, at vi er nogle "dumme", der spørger om det som andre
let kunne have fundet. Sådan er betingelserne i nyhedsgrupper, og der kommer
konstant nye dumme mennesker ind. Hvis man ikke kan leve med det, så må man
lade være med at svare på de dumme spørgsmål, og det var måske i
virkeligheden den aller bedste måde at "opdrage" de dumme til selv at tænke.

Men så længe vi betaler for vores internetadgang, har vi dumme lige så meget
ret til at være her som du og alle de andre kloge. Jeg er super glad for at
få så gode svar her, men - tag ikke fejl - jeg ville også kunne klare mig
uden. Jeg bruger bare den hurtigste og bedste måde at løse et problem, og
samtidig bliver jeg klogere. Måske ikke hurtigt nok for andre, men hurtigt
nok for mig selv. Kort sagt: Er du træt af mine spørgsmål, så lad være med
at besvare dem. Det er mit råd til dig og andre, der befinder sig på et
højere teknisk niveau end jeg selv.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-03-02 12:43

Jakob Munck wrote in

> [...]
> tid til at vente med at kode, til jeg har lært at slå op i den
> officielle dokumentation. Skulle jeg det, kom jeg aldrig i gang.

Jeg har aldrig sagt, at det er nemt at slå op i dokumentationen for bla.
VBs ... jeg har derimod sagt, at det er en god idé at lære, hvis man vil
have en dyb forståelse af sproget. Det er naturligvis noget der tager
noget tid, men min egen erfaring er, at tiden kommer "tifold" igen. Det
var blot et forslag til, hvordan man kan tilegne sig noget mere kendskab
til sprogets DOM, syntaks etc.

> Du, og andre, må altså acceptere en vis mængde "dumme spørgsmål" og
> gentagelser i denne gruppe.

[snip]

> [...]

> Men så længe vi betaler for vores internetadgang, har vi dumme lige så
> meget ret til at være her som du og alle de andre kloge.

Lad mig lige slå fast: Jeg har ikke sagt, at uerfarne (og andre) folk er
dumme - ej heller, at jeg er træt af, at der stilles spørgsmål, som jeg
synes er dumme.

> Jeg er super
> glad for at få så gode svar her, men - tag ikke fejl - jeg ville også
> kunne klare mig uden.

det er da godt ... :)

> [...]
> mine spørgsmål, så lad være med at besvare dem. Det er mit råd til dig
> og andre, der befinder sig på et højere teknisk niveau end jeg selv.

Se, det er jo netop det, der er hele grunden til denne misére :) Jeg
hjælper herinde af én eneste grund - og det er for at hjælpe folk til at
blive bedre programmører. Det er sådan jeg selv startede, hvor jeg fik
kvalificeret hjælp til gennemskuelse og løsning af problemer af "den
hårde kerne" herinde [1]. Dette vil jeg gerne honorere ved at hjælpe
andre "nye".

Derfor må spørgere også acceptere, at der engang imellem kommer nogle
kommentarer med fra de "garvede" til design, trouble-shooting eller
lignende til et specifikt spørgsmål, der ikke specielt er rettede imod
løsningen af et bestemt problem. I mine øjne burde disse modtages med
kyshånd - omend self. ikke ukritisk :) Det er ofte kommentarer, der er
bygget på lang erfaring med løsning af lignende problemer.

Et eksempel på dette er den "evige" diskussion af, om der bør gemmes
HTML-tags i en database. Stort set alle kapaciterne herinde er enige om,
at data er "guld", og disse bør ikke forurenes med klient-specifikke
ændringer. Alligevel afstedkommer spørgsmål om dette altid en tråd, der
imo er alt for lang :)

Det er derfor en fejl, hvis du tager mine kommentarer som værende i
kategorien "Hvorfor f***** finder du ikke ud af det selv?", hvilket de
slet ikke er. De er blot ment som et venligt puf i en retning, hvor jeg
kunne forestille mig, at du kunne have nytte af at læse. Hvis jeg selv
beder om hjælp herinde eller i andre grupper, så vil jeg langt hellere
have en pointer til en reference i DOM eller et hint i retning af,
hvordan jeg løser det - end en færdig løsning. Det tager mig måske et par
timer at læse mig til en løsning - men jeg ved af erfaring, at jeg så
næste gang sikkert selv kan finde løsningen - måske endda uden at slå op
i dokumentationen. Dermed er jeg blevet en lidt bedre programmør end jeg
var inden jeg spurgte.

Anyway ... dette er vist ved at løbe af sporet :) ... hvis du vil snakke
videre om dette, så skriv bare til mig privat ... så kan vi tage den
videre derfra.

[1] Jeg regner mig selv som værende i "midterlaget" af kompetence-
pyramiden ... og bestemt ikke i den smalle høje ende :)

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-03-02 14:58

Det ville være dejligt, hvis der var nogen der ville lave et mini-kursus i
at anvende VB-dokumentationen og at søge programmerings-information på
nettet. Jeg har desværre ikke råd til at deltage i Teknologisk Institut
eller Dansk Dataforenings kurser til tusinder af kroner pr. dag.

Hvad er i øvrigt Microsofts DOM model ???? Er det en grafisk afbildning af
alle de teknologier de arbejder med, eller hvad?

v.h.
Jakob Munck