Opdrætter - hvordan?
Fra : Ann K

Dato : 14-03-02 11:57

Hejsa.
En af mine bekendte har totalt forelsket sig i min lille Dise
Oven i købet i sådan en grad, at han har tilbudt, at jeg (øh, altså Dise
;) ) til enhver tid vil kunne få en parring med hans (avlsgodkendte!)
hanhund... Hans betingelse er så selvfølgelig at "det går ordentligt
til"... Dvs at der skal stamtavle på hvalpene...
Tilbuddet er fristende og jeg går nu seriøst og overvejer - men hvad
skal jeg egentlig overveje?
Kunne selvfølgelig nok finde oplysninger via nettet osv, men det er nu
nemmere at spørge her :)
Altså:
1. Skal/kan jeg søge opdrætternavn allerede nu? Hvad hvis jeg alligevel
ikke vil opdrætte - sletter man så navnet igen? Eller hvis jeg kun
ønsker dette ene kuld - skal jeg så have opdrætternavn?

2. Dise er AA- og HD-fotograferet og øjenlyst uden nogen bemærkninger :)
Er der andet jeg skal have tjekket? (racen er Shetland Sheepdog) Hendes
forfædres linier er også fine...

3. Avlsgodkendelse indebærer, at hun på en udstilling skal have mindst
en andenplads... Hvad betyder det? Er det en andenpræmie indenfor hendes
egen race? Eller gruppe? Eller....? Må indrømme, at jeg ikke fatter
mange meter af den måde, man præmierer ved disse skønhedskonkurrencer!
Og hvilken slags udstilling(er) bør jeg deltage i? Vil fx Bakkeskuet
(DKK) være OK? (Ja, jeg ved godt, at hun måske skal på mere end én
udstilling! Men tænk nu, hvis jeg kunne nøjes med denne ene gang - jeg
_har_ skam set hvordan nogle af de shelties, der udstilles, ser ud...
kan de præmieres, så kan Dise også! også selv om hun er langsnudet, lidt
for høj og af og til har stritøre ;) )

4. Dise er nu 1 år og 9 måneder... hun har lige haft sin anden
løbetid... Hvornår vil det være mest hensigtsmæssigt at planlægge hendes
første hvalpekuld?

På forhånd tak...

Mvh Ann - og Manden, der allerede nu HADER tanken om at skulle af med de
imaginære hvalpe! *sss*

Fra : Jo-Ann

Dato : 14-03-02 12:29

Hej Ann !

1. Du kan søge kennelnavn "hvornår det skal være". Gør her lige opmærksom på
at jeg tænkter på ved DKK. Det koster 800 kroner ,og hvis du alligevel ikke
ved bruge det, ja så var det bare ærgeligt. Men du SKAL ikke søge det. Man
kan lave 3 kuld indenfor en periode uden kennelnavn, nummer 4 så kommer der
krav.

2. Godt at Issa er AA/HD fri og har kontrolleret øjne. Jeg ved ikke om der
er flere krav til din race...meen - måske hanhunde ejeren ved det. Ellers må
der helt sikkert være nogle andre opdrættere som du gør. Hvad med at hører
Dise's opdrætter af ?

3. En anden præmie vil sige at du skal udstille hende, og dommeren skal
finde hende god nok til en 2. præmie (et blåt bånd). Det her intet med den
videre placering at gøre. Du kan IKKE et skue...det skal være en udstilling.
Enten end af DKK's (kan du se på deres hjemmeside) eller en som er
arrangeret af din specialklub. Jeg kender ikke standarden for en sheltie,
men kunne forestille mig at det kunne blive lidt et problem hvis hun er for
stor..meen..er ikke andet at gøre end prøve at tage afsted. Hvis du har
mulighed for at snakke med nogle, som måske kender nogle af dommerne, så hør
om der er nogle om dem som måske er til "lidt større tæver"....

4. Det mest hensigtmæssige tilpunkt at planlægge et hvalpekuld på, er når DU
(og manden) har tid...det er nemlig ganske tidskrævende, og kan være svært
at få til at hænge sammen hvis man f.eks. har fuldtidsarbejde.

Hvis du allerede nu har den tanke om at skulle af med hvalpene...så ville
jeg nok overveje det endnu engang...ja, for det kunne da godt lyde som det
går hen og kunne blive hårdt for Jer.

Mvh

Jo-Ann

P.S. som nu KUN skal vente yderligere 3 uger....

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 12:51

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan lave 3 kuld indenfor en periode uden kennelnavn, nummer 4 så kommer

Mener at huske at perioden er 1 år, altså max. 3 kuld pr. år inden kennel
navn kræves.
Sådan er det i hvert fald ang. moms af hvalpe kuld. Eller som DKK skrev til
opdrætterne da loven var indført "......at når man bliver opmærksom på at
man får mere end 3 kuld pr. år.....". *Når* man bliver...???....

> [...]
hør
> om der er nogle om dem som måske er til "lidt større tæver"....

Standarden kan findes på http://www.sheltie.dk/ . Men falder hunden helt ved
siden af så skal du ikke stille til skue i specialklubben men i DKK
......(ups....sorry DKK)

> P.S. som nu KUN skal vente yderligere 3 uger....

Har du sko og tæpper nok ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 12:58

"Finn Jensen" <vitaeschola@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mener at huske at perioden er 1 år, altså max. 3 kuld pr. år inden kennel
> navn kræves.

Næææh, det var momsen . Det er 3 kuld pr. 5 år
Det er jo ikke til at huske det hele....slet ikke momsen

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 14-03-02 12:50

Thu, 14 Mar 2002 11:56:58 +0100, Ann K wrote:

>1. Skal/kan jeg søge opdrætternavn allerede nu? Hvad hvis jeg alligevel
>ikke vil opdrætte - sletter man så navnet igen? Eller hvis jeg kun
>ønsker dette ene kuld - skal jeg så have opdrætternavn?

De fleste starter med et kuld uden kennelmærke. Det hedder det, selvom
du vil ha'/har et lille stueopdræt. Det koster i DKK 800,- for et
kennelmærke, og det bli'r ikke slettet. Det er dit. Du har købt det.

> [...]
>(DKK) være OK? (Ja, jeg ved godt, at hun måske skal på mere end én
>udstilling! Men tænk nu, hvis jeg kunne nøjes med denne ene gang -

Et skue i DKK-regi kan du ikke bruge til noget andet end for sjov og for
at vænne hunden til at blive udstillet. En slags udvidet ringtræning.
Du skal på en udstilling. Hver race er opdelt i grupper...
Hvalpe, unghund, åben, veteran...

>jeg_har_ skam set hvordan nogle af de shelties, der udstilles, ser ud...
>kan de præmieres, så kan Dise også! også selv om hun er langsnudet, lidt
>for høj og af og til har stritøre ;) )

Jamen selvfølgelig da! Du skal nok ikke fortælle om hendes periodevise stritøre.

>4. Dise er nu 1 år og 9 måneder... hun har lige haft sin anden
>løbetid... Hvornår vil det være mest hensigtsmæssigt at planlægge hendes
>første hvalpekuld?

Tilladt er det jo allerede i 2. løbetid, men bedst er det at vente til hunden
er 2½ år. Så har den haft sin barndom og er "voksen" nok.
Hvis hunden ellers har det godt med det, trækker man på hende 2 gange - 1 gang
fri. Ellers 1 gang om året. Det nemmeste er forårskuld. De er nemmere at gøre
renlige o.s.v. Det er jo også sjovere at lege med dem udendørs, når der ikke
er pløret!

>På forhånd tak...
>Mvh Ann - og Manden, der allerede nu HADER tanken om at skulle af med de
>imaginære hvalpe! *sss*

Jaaa det bli'r hårdt! Held og lykke med det.

--
Mvh Sonja sonpet@***tdcadsl.dk fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalp: 17/10 tricolour 1 pige
-

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 12:56

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste starter med et kuld uden kennelmærke. Det hedder det, selvom
> du vil ha'/har et lille stueopdræt. Det koster i DKK 800,- for et
> kennelmærke, og det bli'r ikke slettet. Det er dit. Du har købt det.

Det bliver slettet ved ophør af medlemsskab af DKK ifølge § 1 i kennel
bestemmelserne.

Lov og krav ang. kennel mærke kan ses på DKK´s hjemmeside .....direkte her :
http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/c1a37accb3ca3e42c12566
01006f213a/4f9aa1c8cdc761bbc1256967003cbb03?OpenDocument

Nu knækker filmen vis men så http://www.danskkennelklub.dk7 og tryk på
linket Alv og Opdræt

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 14-03-02 16:45

Thu, 14 Mar 2002 12:55:54 +0100, Finn Jensen wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev...

>Det bliver slettet ved ophør af medlemsskab af DKK ifølge § 1 i kennel
>bestemmelserne.
>Lov og krav ang. kennel mærke kan ses på DKK´s hjemmeside .....

Ok..Det har jeg så ikke set efter, men hvis man bygger sit kennelmærke
efter sit navn, tvivler jeg på, andre vil ha' det, hvis man går ud af DKK.
Jeg har da bl.a. ikke set flere Papilloner med navnet Skaaning, siden
Thorvald Skaaning holdt op med at drive kennel og gik ud af DKK!
Ligesom alle ved, at Sonpet er mit kennelmærke, som jeg så betaler for nu
i en anden klub.

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 17:15

> [...]
> Thorvald Skaaning holdt op med at drive kennel og gik ud af DKK!
> Ligesom alle ved, at Sonpet er mit kennelmærke, som jeg så betaler for nu

Det med at bruge ens navn benyttes af rigtig mange opdrættere men der jo
forskellige traditioner inden for de forskellige racer hvad man bruger.

Men hvordan fik du dit kennel navn med over i en ny klub ?.
Jeg sidder lige her med mit hvor der står at mit kennel navn er registereret
i F.C.I og sidst jeg så efter havde F.C.I vist ikke godkendt andre moder
organisioner i Danmark end DKK.?.
Alternativet til DKK er DRU som hører ind under ACE men F.C.I vil jo ikke
godkende hverken DRU eller ACE, så hvordan søren fik du dit F.C.I godkendte
kennel mærke med over i DRU med mindre du frasagde dig navnet ved udmeldelse
og ansøgte om det samme kennel navn da du søgte i DRU ?. Det blev jo
egentlig frataget dig ved udmelselse af DKK jvf. bestemmelserne om kennel
mærke.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 14-03-02 22:14

Thu, 14 Mar 2002 17:14:39 +0100, Finn Jensen wrote:

> [...]
>kennel mærke med over i DRU med mindre du frasagde dig navnet ved udmeldelse
>og ansøgte om det samme kennel navn da du søgte i DRU ?.

Hvor kan kan du få den mærkværdige idé, at DRU er alternativet til DKK???
Det er trods alt én af de klubber, JEG ikke anerkender og ALDRIG ville
drømme om at træde ind i!
Jeg ved ikke hvad ACE står for, men DHL er under UCI.
Union Cynologie International

>Det blev jo egentlig frataget dig ved udmelselse af DKK jvf. bestemmelserne om kennel
>mærke.

Sååå?! Det er ikke blevet mig meddelt, at mit navn ikke er mit.

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 22:26

> [...]
> drømme om at træde ind i!
> Jeg ved ikke hvad ACE står for, men DHL er under UCI.

Det bliver værre og værre dette her
Men den ene kan vel være lige så god som den anden ...jeg mener at både
Association Cynologique Europeenne og Union Cynologie International er da
repræsenteret i hele 5 lande hver så det er jo fint....så jogger I heller
ikke hinanden over tæerne på udstillingerne

bestemmelserne om kennel

> Sååå?! Det er ikke blevet mig meddelt, at mit navn ikke er mit.

Sååå?!. det stod faktisk tydeligt på dit ansøgningsskema da du søgte dit
kennel mærke og det står i bestemmelserne om F.C.I godkendte kennel mærker,
så hvis du har overset det så har du ikke set efter hvad du har skrevet
under på.

Summar summarum dit kennel mærke er ikke gyldig længere men det kommer ikke
bag på mig at DHL er villig til at lade dig beholde noget du ikke er
berettiget til. I skriver vel også Jeres stamtavler ud på printeren hjemme i
stuen ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 15-03-02 00:49

Thu, 14 Mar 2002 22:26:27 +0100, Finn Jensen wrote:

> [...]
>bag på mig at DHL er villig til at lade dig beholde noget du ikke er
>berettiget til. I skriver vel også Jeres stamtavler ud på printeren hjemme i

Jeg vil gerne se beviser for den horrible påstånd, og var jeg ikke syg,
fik du en bagvaskelsessag på halsen!!!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : x Vuf x

Dato : 16-03-02 23:09

Fri, 15 Mar 2002 00:49:05 +0100, x Vuf x wrote:

>Jeg vil gerne se beviser for den horrible påstånd, og var jeg ikke syg,
>fik du en bagvaskelsessag på halsen!!!

Hvor bli'r beviserne af, eller ER du ude på at få en injuriesag op at stå?

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-03-02 07:23

> Hvor bli'r beviserne af, eller ER du ude på at få en injuriesag op at stå?

1- Brug af FCI godkendte kennel mærker kan du selv se på både FCI og DKK
hjemmesiderne.
2- At skrive Jeres stambøger ud på printeren var et spørgsmål.

Så hvis du mener at injurier er at citerer noget fra FCI bestemmelser om
brug af kennel mærker og stille et spørgsmål ang. stamtavler så ser jeg frem
til en stævning.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 17-03-02 19:03

Sun, 17 Mar 2002 07:22:42 +0100, Finn Jensen wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev...

>1- Brug af FCI godkendte kennel mærker kan du selv se på både FCI og DKK
>hjemmesiderne.
>2- At skrive Jeres stambøger ud på printeren var et spørgsmål.

Det er en grov svinsk insinuering!

>Så hvis du mener at injurier er at citerer noget fra FCI bestemmelser om
>brug af kennel mærker og stille et spørgsmål ang. stamtavler så ser jeg frem
>til en stævning.

Dit ordkløveri kan jeg ikke bruge til noget!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Menneskets DNA adskiller sig fra chimpansens med kun 1%.
Ill.Videnskab

Fra : Claus

Dato : 17-03-02 09:11

> [...]
> Thorvald Skaaning holdt op med at drive kennel og gik ud af DKK!
> Ligesom alle ved, at Sonpet er mit kennelmærke, som jeg så betaler for nu

Hej.

Må man spørge hvorfor du har skiftet klub. ??

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 18-03-02 10:58

Sun, 17 Mar 2002 09:11:21 +0100, Claus wrote:

>Må man spørge hvorfor du har skiftet klub. ??

Ja da; men det er altså en lang historie startende bl.a. med den
"brød-nid"-indstilling, som også Finn lider af, og den mening, at
medlemmerne er til for foreningen og ikke omvendt! Desuden en privat
krig med Vibeke Knudsen. Hun er ikke en dame, der tør stå ved sine
fejl; så hellere få medlemmet ned med nakken på falske indicier
og fortielse af faktiske forhold.

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 12:43

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a6pvro$6de$1@sunsite.dk...

> [...]
> ikke vil opdrætte - sletter man så navnet igen? Eller hvis jeg kun
> ønsker dette ene kuld - skal jeg så have opdrætternavn?

Du behøver ikke et opdrætter eller kennel navn for at stambogsføre dine
hvalpe da dit eget navn vil fremgå af stamtavlen i stedet for dit kennel
navn. Opdrætter du under eget navn altså uden kennel navn så koster
stamtavlerne ekstra og er du slet ikke medlem af DKK så er de noget (meget)
dyre. En registering af et kennel navn koster omkring kr. 800,- en gang for
alle og oven i kommer medlemsskab af DKK som kræves for at besidde et kennel
navn. Medlemsskabet koster vel kr. 300,- eller deromkring. For at beholde et
kennel navn skal du fortsætte som medlem i DKK ellers mister du kennel
navnet.

> 2. Dise er AA- og HD-fotograferet og øjenlyst uden nogen bemærkninger :)
> Er der andet jeg skal have tjekket? (racen er Shetland Sheepdog) Hendes
> forfædres linier er også fine...

Kender ikke Shetland Sheepdog og om der kræves yderligere prøver

> 3. Avlsgodkendelse indebærer, at hun på en udstilling skal have mindst
> en andenplads... Hvad betyder det? Er det en andenpræmie indenfor hendes
> egen race? Eller gruppe? Eller....? Må indrømme, at jeg ikke fatter

Det ved jeg ikke....jeg har aldrig fået mine hunde avlsgodkendte i DKK

> 4. Dise er nu 1 år og 9 måneder... hun har lige haft sin anden
> løbetid... Hvornår vil det være mest hensigtsmæssigt at planlægge hendes
> første hvalpekuld?

Når Dises avlsgodkendelse er bestået. Det kan tage lidt tid da der ikke er
DKK udstillinger hver søndag og du skal vist til et par stykker før DKK
avlsgodkender en hund. I bedste fald er Dise så over 2 år gammel og det
passer fint.......hvis hun samtidig er i fysisk form for det er meget
krævende af en tæve at føde og opfostre et kuld hvalpe.

>Mvh Ann - og Manden, der allerede nu HADER tanken om at skulle af med de
>imaginære hvalpe! *sss*

Det vender man sig vist aldrig til uanset om det er første eller 10. kuld
hvalpe .

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 14-03-02 16:40

Thu, 14 Mar 2002 12:42:54 +0100, Finn Jensen wrote:

>Når Dises avlsgodkendelse er bestået. Det kan tage lidt tid da der ikke er
>DKK udstillinger hver søndag og du skal vist til et par stykker før DKK
>avlsgodkender en hund.

Nej! En udstilling, hvor hun får MINDST en 2. præmie, så er hun avlsgodkendt!

Fra : Ann K

Dato : 14-03-02 18:29

Takker for svarene
Men er desværre blevet endnu mere forvirret ang. det der
udstillingshalløj...
Har forstået at der er forskel på et skue og en udstilling!
Men... når jeg kigger i DKK's "Hunden" og ser på arrangementskalenderen
for at finde en eller flere egnet udstilling (gæt, hvem der også
arbejder i week-enden!), så bliver jeg usikker...
For jeg kan da ikke melde min lille sheltie til en udstilling, der
bliver arrangeret af fx Puddel-klubben - vel? Jeg mener - det er da kun
for Puddelhunde, ikk'? Udstillingen skal vel være arrangeret af en
DKK-kreds? Eller min special-klub? Og så har Finn ret... det holdes ikke
hver søndag ;)
Kan jeg tilmelde hende til en certifikatudstilling (hmmm - dumt spm! det
skal jeg vel)... Uanset, hvem der står som arrangør? Det er vel også en
international udstilling?

Ang at skulle af med hvalpene... Jeg _ved_ at vi, når de 8 - 10 uger er
gået, vil være overlykkelige, fordi de små terrorister _endelig_
flytter - og så vil vi gå ind og beklage os over, at der lige pludselig
ikke er liv nok i huset! ))
Det som er vores største bekymring er, som både Sonja og Finn tidligere
har fortalt om - nemlig at finde de helt rigtige mennesker, som skal
beæres med den store tillid, at kunne få lov til at købe én af vores
hvalpe! For selvfølgelig ved vi jo godt at hvalpene kun ville få et
dejligt liv ét sted... nemlig sammen med os! ))
Hmmm - godt at sheltie's ikke får så store kuld!
I hvert fald én af hvalpene ved vi hvor skal hen... og det skulle heller
ikke undre mig om Beredskabet om nogle år skal optage deres første
sheltie som redningshund

Mvh Ann - der hele tiden vejer for og imod... Hvalpe er skønne... og
giver en hulens bunke arbejde

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 19:13

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a6qmlo$sko$1@sunsite.dk...

> Men er desværre blevet endnu mere forvirret ang. det der
> udstillingshalløj...
> Har forstået at der er forskel på et skue og en udstilling!

Forskellen er nok ens .
Nogen sender ikke en schæferhund på udstilling men på skue og en puddel ikke
på skue men på udstilling.
Gjorde det ikke forvirringen total ??

> [...]
> for Puddelhunde, ikk'? Udstillingen skal vel være arrangeret af en
> DKK-kreds? Eller min special-klub? Og så har Finn ret... det holdes ikke

Jeg tror ikke at en dommer med speciale i puddelhunde har pokkers meget
forstand på at bedømme shetland sheepdog så jeg ville nok vælge at stille
til bedømmelse i shetie klubben eller en af DKK store udstillinger hvor alle
racer bliver bedømt.

Du må lige p.t. selv tjekke ud med shetie klubben ang. tidspunkter men ang.
DKK så holdes der Internationale udstillinger følgende steder :

Vissenbjerg 4./5. maj
Valby 15./16. juni
Hillerød 17./18. august
Ballerup 21./22. september
Herning 2./3. november

(Hmm...det ser ud til at sjællænderne skal have udstillet deres hunde i år ?
)

Af Nationale udstillinger er det et par stykker den 29./31. marts, 14. juli
vist nok ovre i Ballerup men hæng mig ikke op på tidspunkterne her.

Certifikat kan du få på de internationale udstillinger men hunden kommer dog
ikke "dumpende ind fra højre" og får en DKBRCH klasket i nakken . Sats du
blot på en 2. præmie først

> [...]
> hvalpe! For selvfølgelig ved vi jo godt at hvalpene kun ville få et
> dejligt liv ét sted... nemlig sammen med os! ))

Det store spørgsmål som alle opdrættere stiller sig hele tiden og dumper i
før eller siden.
Er avlsdyrene og opdrætteren total ukendte så skal du nok ikke stille al for
høje krav hvis du ikke vil brænde inde med hvalpene, men selvfølgelig skal
du stille krav blot ikke være urimelig i dine krav. Hvalpene skal nok få det
godt alligevel, men afvis dem som ringer og vil købe uden stamtavle på
forhånd og sig du er ved at stege frikadeller og afslut samtalen ellers
hænger du i rørret den halve aften. Sæt en arrig dværg ged ud i indkørelsen
da det vil afskrække halvdelen af dem som ikke vil have hund alligevel men
blot skal have en søndag formiddag til at gå sammen med ungerne.

Men med tiden lærer du at frasorter skidt fra kanel således at de ikke bare
æder dine nybagte småkager og drikker din nylavet kaffe, men med 6-8 hvalpe
i den alder så kan du godt bruge din tid mere effektiv sammen med dem i
stedet for

Men held & lykke med de kommende hvalpe og alle søndags gæsterne

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Doggy

Dato : 14-03-02 22:47

> [...]

Et skue er en uofficiel udstilling, dvs. at resultatet ikke registreres i
DKK og det kan ikke danne grundlag for en avlgodkendelse.Men derudover er et
skue en lidt mere afslappet affære og at deltage på et skue er en god måde
at træne sin hund og sig selv til at deltage på en officiel udstilling.

> [...]
> forstand på at bedømme shetland sheepdog så jeg ville nok vælge at stille
> til bedømmelse i shetie klubben eller en af DKK store udstillinger hvor

Nu findes der jo dommere der er autoriseret til at dømme flere racer, ja der
er sågar såkaldte All-Round dommere der er autoriseret til at dømme samtlige
racer.

> [...]
ang.
> DKK så holdes der Internationale udstillinger følgende steder :

Ved DKK´s udstillinger er anmeldelsesfristen 5 uger før udstillingen så husk
at du skal være ude i god tid.

> [...]
dog
> ikke "dumpende ind fra højre" og får en DKBRCH klasket i nakken . Sats

Selvom du kommer "dumpende ind fra højre" kan du ikke få klasket et DKBRCH i
hovedet.
Det er et dansk brugschampionat og det kræver mere end bare at tilmelde sig
en enkelt udstilling,så det behøver du ikke være bange for

En god ide før man stiller op til en officiel udstilling er at deltage i
ringtræning.Både special klubben og DKK´s kredse arrangerer ringtræning.
Her lærer du hvordan din hund skal stå og løbe og hvordan du bedst viser den
frem for dommeren.Den skal kunne stå roligt når dommeren skal se tænder og
når han/hun føler på hunden for at mærke om den er rigtigt bygget.Så skal
den kunne løbe pænt ved siden af dig i løs line frem og tilbage foran
dommeren,men altdette kan du øve dig på tilringtræning.

God fornøjelse

Merete

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 23:25

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at træne sin hund og sig selv til at deltage på en officiel udstilling.

Hvad dælen...jeg er blevet snydt !
Jeg har lige hevet den gule seddel med resultat op af skuffen hvor jeg står
anført med katalog nr. 567 som dannede grundlag for hundens avlskåring og
her står der skuer: med store og fede bogstaver og resultatet er indført i
hundens resultathæfte som at være et Kombi-Skue - kreds 17 Silkeborg og
dette er indført i hundens DKK stambog.

Men ellers er det en fin beskrivelse du har givet af DKK som helhed, men
skue eller udstilling afhænger af hvilken special klub du spørger.
Schæferhundeklubben for Danmark bruges ordet skue officielt, f.eks. kaldes
vores nationale store avls skue for Hovedavlsskuet. Vi har ingen
udstillinger men skuer...vil du på udstillinger så skal du til DKK, men
fremførelsen m.v. er ens. Sch. klubben har heller ikke 1. præmie, 2. præmie
og 3. præmie men Fortrinlig, Særdelse God, God og så de ubehagelige at få
til en prøve Tilstrækkelig, Mangelfuld

> [...]
der
> er sågar såkaldte All-Round dommere der er autoriseret til at dømme

Der er vist kun en enkelt englænder, en kvinde forøvrigt, som har denne
uddannelse såvidt jeg husker ?. Men der er sikkert kommet flere til men jeg
tror de stadig kan tælles på en hånd.

Af dømme flere racer er normalt indenfor DKK hvor samme dommer kan bedømme
samme gruppe f.eks. Gruppe 1 som omhandler de forskellige hyrdehunde men om
en dommer som dømmer Gruppe 1 hunde også dømmer Gruppe 5 hunde tror jeg ikke
forkommer ?. Men indenfor schæferhundene er det kun dommere uddannet og
godkendte af schæferhundeklubben der dømmer schæferhundene og ingen andre.
Jørgen Hirse Madsen som jo er mangeårige formand for DKK dømmer oftes
schæferhundene på DKK udstillinger men Jørgen Hirse Madsen er gammel
schæferhundemand og kommer oprindelig fra schæferhundeklubben og uddannet i
denne. Forøvrigt en meget dygtig og international anerkendt dommer.

> [...]
> ringtræning.Både special klubben og DKK´s kredse arrangerer ringtræning.
> Her lærer du hvordan din hund skal stå og løbe og hvordan du bedst viser

Udsøgt idé...det kan hive en placering eller 2 op hvis hunden opfører sig
korrekt på en udstilling. Alt for mange stille uden ringtræning og så bliver
det noget værre lort og egentlig lidt pinlig.

Kan huske et skue for flere år siden jeg blev tvunget til i forbindelse med
en avlskåring. Folk løb råbende rundt med pivdyr, nytårsskralder og andet
underligt for at tiltrække sig deres hundes opmærksomhed. Hvorom al ting var
så havde ejeren af hunden som gik 2 hunde foran mig fået den idé at stille
sig ind i skjulet hvor figuranten normal står for at give sig til at banke
vildt på skjulet når hans hund nærmede sig. Dette skete det ikke en skid ved
for hans hund havde endnu ikke begyndt på figurant arbejdet men det var min
!!!!!!!!!!!. Satans til sjov siger jeg !

Nå godnat alle.....hvis I kan være i sengene for hunden ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Doggy

Dato : 15-03-02 10:04

> [...]
> godkendte af schæferhundeklubben der dømmer schæferhundene og ingen andre.

Det lyder som et godt system.På den måde bør dommeren jo have forstand på
den race han dømmer !!

> [...]
> schæferhundemand og kommer oprindelig fra schæferhundeklubben og uddannet
> denne. Forøvrigt en meget dygtig og international anerkendt dommer.

Enig i din beskrivelse af Jørgen.Jeg synes dog det er synd, at du sætter ham
i bås med hvede og majs.... Hirse( HI HI ) han hedder Hindse.!!!!! og jeg
tror ikke han er spor økologisk !!!

> [...]
bliver
> det noget værre lort og egentlig lidt pinlig.

Enig. Som den første gang, jeg udstillede for herrens mange år siden.Vi løb
den forkerte vej rundt i ringen-hunden blev ved med at smide sig på
ryggen-ville ikke stå osv. MEGET PINLIGT.Hunden fik iøvrigt en god
bedømmelse med kommentaren "mangler ringtræning"
Det var møntet på føreren !!!!!!!

> [...]
min
> !!!!!!!!!!!. Satans til sjov siger jeg !

Jeg har også set dette cirkus på DKK´s udstillinger i schæfer ringen.Hvordan
f..... kan det være at DKK accepterer denne form for "showing" ?
Der står jo faktisk i deres egne udstillingsregler at det er forbudt
personer ved ringside at påkalde sig en hunds opmærksomhed og at for
vidtgående showing også er forbudt.Man må heller ikke ødelægge andre hundes
chancer.
Det burde være sådan at dommeren udviste disse personer fra ringen.

Hilsen

Merete

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-03-02 11:53

> [...]

ham
> i bås med hvede og majs.... Hirse( HI HI ) han hedder Hindse.!!!!! og jeg

Måske Maria distraherede i TV samtidig med at jeg skrev ?
Jørgen blev forresten udnævnt som Ridder af Dannebrog for et par år siden
for hans mangeårige virke indenfor hundeverden.

> [...]
> personer ved ringside at påkalde sig en hunds opmærksomhed og at for
> vidtgående showing også er forbudt.Man må heller ikke ødelægge andre

Sådan har schæferhunde altid været udstillet. En schæferhund skal trække
fremad i trav og ikke fise rundt på neglene mens ejeren er ved at hive
hovedet af hunden for at få hovedet løftet så langt op som mulig . Vi
skal også løbe med vores schæferhunde både når de trækker fremad i trav men
senere i brugshundeklassen i løb med hunden fri ved fod. Det er 2
forskellige måder en skødehund og en brugshund bliver udstillet på. Måske
derfor brugshundene ikke vil til udstilling men til skue ?

Det sker da ind i mellem at dommeren henstiller til tilskuerne og at dæmpe
sig men ellers accepteres denne form for at løbe skrigende rundt med en
nytårsskralde. Men det er nu morsomt at se når folk i sponseret joggingtøj
med hundens navn og Eukanuba påtrykt på ryggen og buksebene ligger ligeså og
roder rundt nede i græsset fordi de ikke ser hvor de løber henne

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Doggy

Dato : 15-03-02 20:33

> "Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> ham
>
> Måske Maria distraherede i TV samtidig med at jeg skrev ?

jamen hun er da også sød.
> Jørgen blev forresten udnævnt som Ridder af Dannebrog for et par år siden
> for hans mangeårige virke indenfor hundeverden.

Ja det blev han jo. Og helt fortjent.

> [...]
> forskellige måder en skødehund og en brugshund bliver udstillet på. Måske
> derfor brugshundene ikke vil til udstilling men til skue ?

Jeg udstiller retrievere og irske ulvehunde og der får vi faktisk et hak
nedad i bedømmelsen hvis hunden ikke løber i et frit pænt trav ved siden af
føreren. Jeg tror også det ville se ret grinagtigt ud hvis en ulvehund
skulle trække fremad i trav med føreren hængende vandret i luften bagefter
!!! Der er rigtigt mange kræfter i en sådan hund hvis den trækker !!!

Men hvorfor skal schæferen trække på den måde- er det kun for at få røven
ned på hunden så dens bagbensvinkler bliver helt groteske (ja undskyld)
eller hvad ?

Når man ser ældre billeder af schæferhunde ,så var de ikke så kraftigt
vinklede og med så faldende et kryds.

> [...]
og
> roder rundt nede i græsset fordi de ikke ser hvor de løber henne

Ja det kan jeg tænke mig. Eller med en reklame for synoptik på kasketten !!

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-03-02 22:34

> [...]

> eller hvad ?
>
> Når man ser ældre billeder af schæferhunde ,så var de ikke så kraftigt

Schæferhunden er jo en designerhund og i den ene af opdrætter skalaen har du
de opdrættere der udelukkende avler på egenskaber og ikke tænker på
ekstriøre mens du i den anden ende finder opdrættere der udelukkende avler
på ekstriøre og ikke tænker på egenskaberne og så er der opdrætterne mellem
de to lejre som forsøger at kombinerer begge egenskaber og denne form for
avl er langt den sværeste for du stræber efter at lave schæferhunde der både
kan blive Sieger på det tyske hovedavlsskue og samtidig blive nr. 1 ved VM.

Hvilken linje der er bedst er nok et spørgsmål om temperament men jeg har
selv haft hunde som havde Pa Schack og Satoris blod og hunde med Arminius og
Karat blod i sig og ingen af hundene kunne en skid andet end at sove og
skide da jeg fik dem som 8 uger, men både brugshundene og højavlshundene fik
deres BHP3 og IPO 3 og SPH 2 prøver samt blev gode konkurrance hunde som
blev avlskåret.

Det kraftig faldende kryds skal du nok tage med et gran salt for de hunde du
ser på billederne er opstillet på denne måde for egentlig er der ikke megen
forskel på højden ved bagbenene som ved forbenene. Der som kan bedrage er at
halen på en schæferhund sidder langt nede og at hofterne er jævnt afrundet.

Men ellers var det en pæn beskrivelse af det faldende kryds du gav, for
nogen går såvidt til at spørge om ikke røvhullet sidde lovlig tæt på jorden

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Ann K

Dato : 14-03-02 23:56

Hæ - okay... Point taken ;)
Jeg _ved_ skam godt, hvad det er jeg er ved at begive mig ud i! Så stor
forskel er der altså heller ikke på at avle mittekatte og hunde
Underskuddet er nok lidt større ved hundehvalpe... men - det er jo
heller ikke derfor jeg vil opdrætte...
For resten - Tak Finn, jeg anede ikke, det var så vigtigt at få tæven
kontrolleret umiddelbart efter fødslen. Og bare rolig, jeg har allieret
mig med en erfaren opdrætter ca 100 meter fra huset (hvis nu...), godt
nok af Pommeranier, men alligevel... ;)

Jeg tænker ikke på at lade min hund parre, blot fordi en enkelt mener at
den er sød! Men fordi flere med kendskab til racen siger, at hun har et
kanontemperament og en rigtig god proportionering... begge dele noget
som vil være et plus for racen... Hvis hun da vil give noget af dette
videre til sine hvalpe
At jeg ikke kender en brik til udstillinghalløjet skyldes én ting... jeg
ville oprindeligt ikke have Dise parret - ligegyldigt, hvor smuk hun
ellers ville blive!... Netop fordi jeg ved, hvor meget bøvl, jeg
udsætter min ellers så dejligt stille og rolige tilværelse for! Og
hvorfor skulle jeg så bruge tid på reglerne for en skønhedskonkurrence,
som jeg alligevel ikke ville deltage i?
Men jeg kender en erfaren udstiller... så må jeg da håbe, at hun vil
hjælpe mig videre Især mht ringtræning... mine arbejdstider er
simpelthen så håbløse, at jeg ikke kan deltage i nogen af de kurser DKK
arrangerer...

Hanhunden skal jeg ikke betale for (som sagt ejeren er mildest talt
begejstret for Dise :) )... men han har bevist sit værd som hyrde- og
agility-hund ... Jeg vægter fremfor alt at mine dyr har noget mellem
ørerne... og det gælder også evt kommende hvalpe! De skal kunne bruges
til andet end at være levende porcelænsfigurer!
Ang selv at beholde en hvalp... Hi, hi - jeg kender Manden! Jeg _ved_ at
der vil være én i kuldet, som han simpelthen vil knytte sig så meget
til, at han ikke vil kunne nænne at sælge den! Det er set, hver gang vi
har haft dyre-unger - heldigvis kun ved dyrets første kuld ))

Mvh Ann - der afgjort ikke kan se noget "romantisk" ved opdræt! Det er
surt slid, økonomisk belastende, temmelig beskidt (jeg hader at gøre
rent!)... men også spændende + givende i form af øget racekendskab og
frem for alt sjovt at følge et hvalpekuld i deres første tid...

Fra : Mari

Dato : 14-03-02 21:11

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a6pvro$6de$1@sunsite.dk...
> Hejsa.
> En af mine bekendte har totalt forelsket sig i min lille Dise

Lad være med at avle - fordi du er smigret over at andre
kan lide din lille hund. Lav kun et hvalpekuld, hvis du selv
skal have en hvalp - OG har reservationer på de andre hvalpe.

Du vil gerne selv have en god hvalp, når du skal have een,
ik' -
derfor bør du også selv "uddanne" dig til at blive en god opdrætter
for dine hvalpekøbere - inden du påtænker at blive det.

Læs Birgitte Schjøth's : "Hvalpe på Vej"
og Ester Kofod's: "Min hund skal have hvalpe".
Og læs også Eberhard Trumler's: "Dus med din hund."

Og så skal du jo også lige læse om Avl/Opdræt på
http://www.dansk-kennel-klub.dk
Det forpligter at sætte hvalpe i verden - og det er ikke
så rosenrødt - det hele.

Ligeså vigtigt som at alle aftaler og formalia skal lægges
tilrette, ligeså vigtigt er det, at du får en aftale med en garvet
opdrætter, som er villig til at være fødselshjælper i de døgn
(24-timers vagt hjemme hos Dise) fødslen kan forventes.

Du må ikke forlade dig på, at du og naturen kan klare det alene,
for du vil jo helst beholde Dise intakt......

Og endelig....... tag din dyrlæge med på råd. Han skulle jo
nødigt være på ferie i Langtbortistand, NÅR du og Dise har
brug for ham. Tro mig - det er vigtigt at det er netop "ham",
som kender dig og Dise.

Når du så har tænkt dig rigtigt fornuftigt og grundigt om,
så lav kun hvalpe - hvis Dise er typisk for racen = minimum
en 2.præmie på en DKK udstilling eller en udstilling i http://www.sheltie.dk/ klubben.

Mh

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-03-02 21:58

> Og så skal du jo også lige læse om Avl/Opdræt på
> http://www.dansk-kennel-klub.dk
> Det forpligter at sætte hvalpe i verden - og det er ikke
> så rosenrødt - det hele.

Næh bankbogen skal såment nok blive lænset for adskellige tusinde kroner
samtidig
Og det er ikke penge der kan vente med at blive betalt til hvalpene er
solgt.

Sådan med runde tal og + - et par kroner hist og pist så er der nok :

Parring : kr. 5000,- hvis ikke han hundeejeren er en ågerkarl. Måske mere
måske mindre med det er vel deromkring.
Stamtavler : kr. 3000,- baseret på priserne når diu ikke har kennel mærke
eller DKK medlem og 6 hvalpe.
Foder : kr. 3000,-. Hvalpe kan ikke nøjes med det billige fra Brugsen og
oftes skal du i gang med det hjemmelavet.
Ormekur : kr. 500,-
Husk at Dise skal også have noget ordentlig foder og ormekur ellers er det
nytteløst.

Det var vist det basale...sig endelig til hvis der er mere.

Oven i skal du lige lægge en regning fra dyrlægen hvis du vil være sikker på
at Dise har født alle hvalpe i hende og der ikke ligger en dødfødt tilbage i
livmoderen men det finder du ud af efter få dage når hunden er død hvis du
ikke vil til dyrlægen. Når du så er ved dyrlægen så få ham/hende til at give
Dise en indsprøjtning med kalk som sikre god mælk produktion således at
hvalpene ikke bliver underernæret af den grund. Jeg ved ikke hvad prisen er
hos din dyrlæge men du skal ikke regne med at Dise har tænkt sig at føde på
en hverdag mellem 8 og 16 men læg penge fra til hun føder klokken meget sent
lørdag aften. Det ville jo selvfølgelig være dejligt at tilpasse tidspunktet
hvor dyrlægen alligevel er på arbejde men det bestemmer du desværre ikke men
det gør Dise men så kan du jo håbe at ramme nøjagtig den dag Dise vil "stå"
at det efter 61 dage som første gangs fødende kommer til at passe. Sådan et
tjek kalder nogle dyrlæger et "efter fødselstjek" og sidst jeg stod og
gloede oppe ved dyrlægen med en papkasse med hvalpe og krampen udenfor var
.....ja selvfølgelig en søndag formiddag !. Der blev jeg lænset for kr.
900,-.

Nå ja så er der selvfølgelig udgifter til benzin når du skal til skue for at
få Dise avlsgodkendt så må vi håber at du bor i nærheden af en af stederne
ellers er det vist dyrt at komme over Storbæltsbroen.

Hvad mere ?...de ødelagte ting sætter vi på tabskontoen.

Hvad er vi røget op på nu ? kr. 13.000 ikke ?. Og det passer nok ikke for
hvis det gjorde så ville mange lave hvalpe til den pris .

Men trøst dig med du egentlig er heldig for du behøver kun at køre 1 gang
til skue så er avlsgodkendelsen hjemme og hannen står parat i baghaven.

Tænk hvis Dise var en schæferhund, så skulle du bruge en masse benzin og
fritid for du skal have bestået både udholdensprøve og brugsprøve først og
skal det ikke være løgn så kan den lokale klub forlange at du skal aflægge
en lydighedsprøve før de i det hele taget lader dig træne Dise op til
brugshundeprøven.....hvad giver du...lydighedsprøve for bidearbejdet??..tsk
tsk tsk . Nå men så er hunden vel godt og vel 2 år gammel og først efter
disse prøver får den adgang til en avlskåring og her gives der ingen garanti
for du består trods dine prøver. Så er der lige det med hannen...han står
oftes i Tyskland...........

Hvem snakkede om at blive lænset for kr. 25.000,- - 30.000 kroner ?. Og så
står folk og brokker sig over en hund med stamtavle koster kr. 6.000,- og
det er sq træls de gange der kun er 2 eller 3 hvalpe i kuldet.

Men lad dog ikke dette afholde dig fra at få hvalpe af den grund for det med
pengene er ikke den drivende faktor for at få hvalpe om så det kostede kr.
50.000 og du fik 2 hvalpe som du måtte sælge til halv pris på grund af fejl.
Ups....fejl...ja det skal du også regne med kan komme og så kan du i bedste
fald kun halvdelen for hvalpen..

God fornøjelse med hvalpene trodsalt

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mari

Dato : 14-03-02 22:49

"Finn Jensen" <vitaeschola@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3c910ed3$0$60209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvad er vi røget op på nu ? kr. 13.000 ikke ?. Og det passer nok ikke for
> hvis det gjorde så ville mange lave hvalpe til den pris .

Tjae, for du skal også sætte af til et evt. kejsersnit, til evt.
medicinsk behandling bagefter.
Ekstra rengøringsmidler og vask. Bageren skal have sin del
og supermarkedet skal have for alle kaffeposerne, sodavanderne
toiletpapiret og hvad der ellers løber på, når man har gæster
5-7 gange om ugen i 8-10 uger.

Man mangler sin nattesøvn - og det koster ekstra på
budgettet for lækkerier og håndkøbsmedicin.

Der skal laves "fødepakke", fødekasse, hvalpekasse, kravlegård
hvalpelegegård - aktivitets-forhindringer........ og du har
nævnt købelovens 2-års reklamationsret...... og tilbagebetalingspligt, når "varen" er defekt.

En uges barselsorlov skal man også have.........
og fri midt på dagen, så der er nogen til at overvåge
at alt går rigtigt til i de første uger.
Fri når tatovøren kommer i den 8'de uge, med-meget-meget-mere

Det skal være et stort kuld af fuldbårne og fejlfri,
for at man under normale omstændigheder kan regne
med at det kan løbe rundt. (Hvem taler om overskud??)

Vil man kun have et kuld for at kunne beholde een selv,
så KØB den i stedet hos en opdrætter, der nøje har studeret
avlsdyrenes egnethed......... det kommer der langt færre
sorger ud af.

Mh

Fra : x Vuf x

Dato : 14-03-02 23:37

Thu, 14 Mar 2002 21:11:03 +0100, Mari wrote:

> [...]

>Læs Birgitte Schjøth's : "Hvalpe på Vej"
>og Ester Kofod's: "Min hund skal have hvalpe".
>Og læs også Eberhard Trumler's: "Dus med din hund."

Og jeg vil anbefale: Bedre Hundeavl af Per-Erik Sundgren.