En-til-mange rulleopslag på klient
Fra : Klaus Ambrass

Dato : 14-03-02 09:24

Hej,

jeg laver en en intranetløsning hvor man på et tidspunkt skal vælge hvilket
amt og hvilken kommune man arbejder med. Det skal være sådan, at vælger man
et bestemt amt fra rulleboks A, så skal kun de kommuner, i det valgte amt,
kunne vælges fra rulleboks B. Det skulle gerne gøres UDEN at man submitter
formularen, for det forstyrrer de ansatte i den grad.

Jeg har overvejet noget DOM, men langt de fleste klient-pc'ere er noget
skod, og kan næppe trække hverken DOM eller XML.

Er der nogen der har en ide til hvordan man på klienten sender alle amter
og kommuner for derefter kun at vise de, som er relevant - altså laver er
en-til-mange relation mellem to rullebokse?

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 14-03-02 12:11

Klaus Ambrass wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> kunne vælges fra rulleboks B. Det skulle gerne gøres UDEN at man submitter
> formularen, for det forstyrrer de ansatte i den grad.

Nedenstående gør kun brug af simpel DOM og det bør kunne afvikles i alle gængse
browsers.

<HTML>
<HEAD>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">

function Amt(id,navn,kommuner){
this.id = id;
this.navn = navn;
this.kommuner = kommuner.split(",");
}

var amter = new Array;
amter[0] = new Amt(1,"Århus","Århus,Galten,Hornslet,Hørning");
amter[1] = new Amt(2,"Fyn","Middelfart,Nr.Åby,Ejby,Assens,Odense");
amter[2] = new Amt(3,"Sønderjylland","Kruså,Tinglev,Vojens");

function populateKommuneCombo(amt){
for (var i = 0;i < document.form1.SelectKommune.options.length;i++)
document.form1.SelectKommune.options[i] = null;
for (var i = 0;i < amt.kommuner.length;i++){
var opt = new Option(amt.kommuner[i])
eval("document.form1.SelectKommune.options[i]=opt")
}
}

function SelectAmt_onchange() {

populateKommuneCombo(amter[document.form1.SelectAmt.options[document.form1.Sele
ctAmt.options.selectedIndex-1].value])
}

function populateAmtCombo(){
for (var i = 0;i < amter.length;i++){
var opt = new Option(amter[i].navn,amter[i].id)
eval("document.form1.SelectAmt.options[i+1]=opt")
}
}

</script>
<TITLE></TITLE>
</HEAD>
<BODY onload="populateAmtCombo()">
<form name="form1" id="form1">

Vælg Amt <SELECT id="SelectAmt" name="SelectAmt" LANGUAGE=javascript
onchange="return SelectAmt_onchange()">
<OPTION value="0">Vælg...</OPTION>
</SELECT>
Vælg Kommune <SELECT id="SelectKommune" name="SelectKommune">
<OPTION></OPTION>

</SELECT>
</form>
</BODY>