bedste bundkort til dual Tualatin ?
Fra : MB

Dato : 14-03-02 07:43

Hej
Jeg overvejer (igen) at købe et dual bundkort og har fået et godt tilud på
et par celeron Tualatin 1 Ghz, men aner ikke hvilket mobo, der ville være
godt til det.

mvh
M.B.

Fra : orbital

Dato : 14-03-02 09:44

On Thu, 14 Mar 2002 07:42:46 +0100, "MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>et par celeron Tualatin 1 Ghz, men aner ikke hvilket mobo, der ville være

Jeg tror ikke, at celeron tualatin kører dual, bare for lige at sige
noget. Det er da, hvad man normalt regner med.
Søg evt. på google.com med: celeron tualatin dual
eller: celeron tualatin smp

mvh

John

Fra : MB

Dato : 14-03-02 10:40

> Jeg tror ikke, at celeron tualatin kører dual, bare for lige at sige
> noget. Det er da, hvad man normalt regner med.
> Søg evt. på google.com med: celeron tualatin dual
> eller: celeron tualatin smp

Nej, det ser ud til at du har ret.
Er der nogen der ved hvornår intel tog smp ud af celeronen, altså jeg mener
hvilken clockfrekvens er den højeste indenfor celeron MED smp ?

mvh
M.B.

Fra : orbital

Dato : 14-03-02 11:09

On Thu, 14 Mar 2002 10:40:16 +0100, "MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk>
wrote:

>Nej, det ser ud til at du har ret.
>Er der nogen der ved hvornår intel tog smp ud af celeronen, altså jeg mener
>hvilken clockfrekvens er den højeste indenfor celeron MED smp ?

http://www.tecchannel.de/hardware/633/0.html

om tualatin og smp.

Coppermine celerons (600 - 1100) kan heller ikke smp.

Tidligere ppga celerons kunne.

Der blev vist ikke solgt så mange af dem. Var cel 566 mon den sidste ?

Men en single celeron tualatin med 11x143 = 1573 er nu heller ikke så
ringe endda. Grænsen ligger nok deromkring med luftkøling, for en
celeron 1100, tualatin, Vcore = max. 1.75 volt (standard 1.475 volt).
Læs tråden i dk.edb.hardware.overclocking om modifikation af bundkort.
Men det vides p.t. ikke, om win2k og winxp kan køre med den
modifikation (ME kan godt), - men mon ikke de tror, det er en PIII.

:-/

John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-02 10:18

"MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev....

> Nej, det ser ud til at du har ret.

Det har han.

> Er der nogen der ved hvornår intel tog smp ud af celeronen,

Den sidste Celeron der kunne køre dual, var PPGA versionen af 533
Mhz'eren. Den er ikke særlig udbredt, så det mest realistiske er nok
et par PPGA 500 Mhz'ere.

Personligt ville jeg satse på et par Celeron300A@450. Dels er der
masser af dem derude, dels får du faktisk en marginalt hurtigere
maskine med 2 450'ere ved 100Mhz FSB, fremfor 2 500'ere ved 66Mhz
FSB.

Men et dual Tualatin motherboard fortjener jo 2 Tualatin PIII'ere...

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-02 10:21

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev....

> Men et dual Tualatin motherboard fortjener jo 2 Tualatin
> PIII'ere...

Og sådan et bundkort kunne f.eks. være Iwills DVD266-R.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 24-03-02 15:08

On Sun, 17 Mar 2002 09:21:11 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>Og sådan et bundkort kunne f.eks. være Iwills DVD266-R.

Hvilken gavn får man af DDR-ram sammen med Pentium III processorer?
Ole Sørensen

Ved direkte svar: Erstat x med o i efternavn.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-03-02 18:22

Ole Sørensen <ole.sxrensen@adslhome.dk> skrev....

> Hvilken gavn får man af DDR-ram sammen med Pentium III processorer?

Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-03-02 16:24

On Sun, 24 Mar 2002 17:22:13 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Kan en Pentium III udnytte DDR-ram optimalt, jeg mener en PIII kører
med en FSB på 133MHz, og DDR-ram giver mulighed for op til 233MHz, så
spørgsmålet er om det ikke er "overkill" at putte DDR-ram samme med en
PIII? Desuden er DDR-ram (stadigvæk) dyrere end SD-ram.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-03-02 00:21

> [...]
> spørgsmålet er om det ikke er "overkill" at putte DDR-ram samme med en
> PIII? Desuden er DDR-ram (stadigvæk) dyrere end SD-ram.

Der er vist noget du ikke helt har forstået. Når FSB'en er 133 med DDR-RAM
kører RAM'en 266MHz.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ole Sørensen

Dato : 26-03-02 07:19

On Tue, 26 Mar 2002 00:21:25 +0100, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@mailme.dk> wrote:

>Der er vist noget du ikke helt har forstået. Når FSB'en er 133 med DDR-RAM
>kører RAM'en 266MHz.

Det er der sikker ingen tvivl om , men stadigvæk; hvilken gavn har
Pentium III processoren af at rammen kører 266 MHz når den
(processoren) nu ikke kan kører med mere end 133 MHz? Det forstår jeg
ikke, er det ikke fuldt ud tilstrækkeligt at rammen også kører 133MHz,
altså SDRAM PC133?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-03-02 09:55

> Det er der sikker ingen tvivl om , men stadigvæk; hvilken gavn har
> Pentium III processoren af at rammen kører 266 MHz når den
> (processoren) nu ikke kan kører med mere end 133 MHz?

Så vidt jeg ved er der ikke lavet nogen Pentium III-133MHz. Den
mindste er 450MHz.

med lettere irriteret hilsen
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ole Sørensen

Dato : 26-03-02 19:52

On Tue, 26 Mar 2002 09:54:48 +0100, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@mailme.dk> wrote:

>Så vidt jeg ved er der ikke lavet nogen Pentium III-133MHz. Den
>mindste er 450MHz.
>
>med lettere irriteret hilsen
>Jeppe Seidelin Dam

Ok - Jeg kan se at det er gået helt galt for mig :-/

Jeg skrev bl.a:
>med en FSB på 133MHz, og DDR-ram giver mulighed for op til 233MHz, så
dette er en slå fejl, der skulle have stået:
>med en FSB på 133MHz, og DDR-ram giver mulighed for op til 266MHz, så
dette hjælper naturligvis ikke på mine muligheder for at få et svar,
jeg beklager

Jeg prøver lige igen - håber du gider svare
   Jeg er klar over at FSB'en er den enhed på bundkortet der sender
data rundt mellem de forskellige dele (processor, harddisk, grafikkort
osv.)
   Når et bundkort har en Front Side Bus på 266MHz og processoren har
en (FSB) på 133MHz så funger de helt fint samme, det er jeg også med
på.
   Men hvad jeg stadigvæk ikke forstår er, når nu processoren sender
data ud på FSB'en og f.eks. til graffikkortet, så foregår det for en
PIII's vedkomne med 133MHz, er dette ikke korrekt? DDR-ram er i stand
til at transportere data med 266MHz, vil de data processoren så sender
ikke kun blive transporteret med 133MHz frem til eksembelvis
graffikkortet?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-03-02 22:48

> Ok - Jeg kan se at det er gået helt galt for mig :-/

[SNIP noget jeg læst og forstået ]

Næh, jeg tror nu det er mig det er gået glat for. Jeg har læst dine indlæg
for hurtigt.

Et single CPU P3 system yder (stort set) lige godt med DDR og SD-RAM.
Et dual system får en anelse bedre ydelse med DDR-RAM (i RAM intensive
applikationer).

Jeg undskylder for mit helt urimelige og iltre indlæg.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ole Sørensen

Dato : 27-03-02 08:30

On Tue, 26 Mar 2002 22:48:06 +0100, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@mailme.dk> wrote:

>Et single CPU P3 system yder (stort set) lige godt med DDR og SD-RAM.
>Et dual system får en anelse bedre ydelse med DDR-RAM (i RAM intensive
>applikationer).

Ok - mange tak det var det jeg ville vide

>Jeg undskylder for mit helt urimelige og iltre indlæg.

Der skal betydeligt mere til at fornærme mig.
Jeg takker igen for din toldmodighed.
Ole Sørensen

Fra : H3nrik V!

Dato : 23-03-02 00:29

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
> [...]

> masser af dem derude, dels får du faktisk en marginalt hurtigere
> maskine med 2 450'ere ved 100Mhz FSB, fremfor 2 500'ere ved 66Mhz

Hmmm... Er de fleste 300A'ere ikke Slot1?!? Personligt er jeg meget glad for
mine 2 366@550 - og de sæt har jeg på fornemmelsen der er mange af. Det var
ihvert fald svært at skaffe en, alle havde dem i par, da jeg skulle bruge.

Det er vel iøvrigt også kun BP6, der standard understøtter DUAL Celly, ik'?

/H3nrik!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-03-02 01:22

"H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> skrev....

> Hmmm... Er de fleste 300A'ere ikke Slot1?!?

Den findes både som slot1 og PPGA. 300A og BP6 er en klassiker.

> Personligt er jeg
> meget glad for mine 2 366@550 - og de sæt har jeg på
> fornemmelsen der er mange af.

Det er der bestemt osse. Det kan dog være lidt sværere at opnå 550
med 366'ere, end 450 med 300A'ere. Celeron1's core maxer ud ved ca.
600Mhz med luftkøling.

> Det er vel iøvrigt også kun BP6, der standard understøtter DUAL
> Celly, ik'?

Det kan man godt sige. Der findes dog masser af dual slot1 boards der
fint kan køre med 2 Celeron1 PPGA monteret på passende slokets. Asus
P2B-D og Tyan Tiger 100 kan f.eks.