Køb af bærbar
Fra : Henrik P.

Dato : 13-03-02 23:22

Hey

Jeg har en bekendt der skal til Taiwan der har tilbudt at købe noget grej
med hjem til mig.
Jeg sukker efter en bærbar, men er det smart at købe dér mht. tastatur,
garanti og pris?

Håber på svar
Henrik

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-03-02 00:39

"Henrik P." <nope@nope.dk> skrev

> [...]
grej
> med hjem til mig.
> Jeg sukker efter en bærbar, men er det smart at købe dér mht. tastatur,

Hvad synes du selv? Hvis du kan leve med et kinesisk (eller måske
engelsk) tastatur, kan du ganske sikkert få en forholdsvis billig bærbar.
Bered dig dog på at skulle skifte stik på adaptoren, eller købe en ny i
Danmark, da strømstikket ikke umiddelbart vil passe i en dansk
stikkontakt - Sørg derfor for, at adaptoren virker ved 230V@50Hz, da du
så kan nøjes med at skifte selve stikket.

Mht. garantien, så giver visse producenter en verdensdækkende garanti -
det vil sige, at et produkt købt i Taiwan kan indleveres på et
serviceværksted i Danmark. Vær derfor opmærksom på, om der findes en
sådan garantiordning til den bærbare du påtænker at købe, da du ellers
reelt står uden garanti.

Vær desuden opmærksom på, at de østasiatiske lande bugner med mere eller
mindre gennemførte piratkopier af selv de mest avancerede produkter.
Selvom der fx står Asus på en bærbar kan du altså ikke være 100% sikker
på, at der rent faktisk ikke bare er tale om en kopi af tvivlsom
kvalitet.

mvh
Peter

Fra : Henrik P.

Dato : 14-03-02 10:37

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> Hvad synes du selv? Hvis du kan leve med et kinesisk (eller måske
> engelsk) tastatur, kan du ganske sikkert få en forholdsvis billig bærbar.

Kan man skifte tastaturet til dansk uden store omkostninger eller kan man
anvende andre taster til æøå?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-03-02 10:53

"Henrik P." <nope@nope.dk> skrev

> Kan man skifte tastaturet til dansk uden store omkostninger eller kan
man
> anvende andre taster til æøå?

Hvis du sætter tegnsættet i Windows til dansk vil tasten til højre for P
give Å, uanset hvad der er påtrykt den. Ligeledes vil de to taster til
højre for L give hhv. Æ og Ø - så i princippet kan et dansk tastatur
klares med en dymo-printer.

Ellers er det muligt at skifte tastaturet i en notebook, men det er
forholdsvis dyrt. Prisen afhænger af mærket.

mvh
Peter

Fra : Henning

Dato : 14-03-02 17:26

On Wed, 13 Mar 2002 23:21:40 +0100, "Henrik P." <nope@nope.dk> wrote:

> [...]
>med hjem til mig.
>Jeg sukker efter en bærbar, men er det smart at købe dér mht. tastatur,

Kan ikke betale sig - Danmark er et ad de billigste steder i verden at
købe hardware.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik P.

Dato : 14-03-02 18:25

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 13 Mar 2002 23:21:40 +0100, "Henrik P." <nope@nope.dk> wrote:
> Kan ikke betale sig - Danmark er et ad de billigste steder i verden at
> købe hardware.

Ok. Er der nogen der ved hvad der er sparet ved køb i Taiwan, hvis der
er...?

Mvh.
Henrik

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-03-02 19:11

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i

> Kan ikke betale sig - Danmark er et ad de billigste steder i verden at
> købe hardware.

Hvem siger det? Jeg tvivler på at det er korrekt. Jeg kan huske, at man
i de glade Amiga-dage kunne købe meget billige computere i asien - mon
ikke det stadig gælder. Alene den danske moms på 25% burde ikke gøre det
svært at finde billigere hardware udenlands. Desuden er købekraften i de
asiatiske lande som en tommelfingerregel mindre, og du betaler ikke for
produkternes transport til Danmark, eller avancer til diverse
importører - alt i alt kan det kun betyde lavere priser.

Jeg har desværre ikke nogen priser at ryste ud af ærmet...

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 14-03-02 19:20

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> [...]
> produkternes transport til Danmark, eller avancer til diverse
> importører - alt i alt kan det kun betyde lavere priser.

+ evt. told og div. afgifter hvis det bliver snuppet i tolden.

Mogens

Fra : Henrik P.

Dato : 14-03-02 19:54

"Mogens" <mogens"FJERN MIG"@willemoesgade.clara.co.uk> skrev i en meddelelse

> + evt. told og div. afgifter hvis det bliver snuppet i tolden.

Må man ikke gerne have med til "eget forbrug" uden at skulle betale told og
afgifter?

Mvh. Henrik

Fra : Kasper

Dato : 15-03-02 00:52

"Henrik P." <nope@nope.dk> wrote in message news:a6qrkf$f1d$1@sunsite.dk...

> [...]
meddelelse

> Må man ikke gerne have med til "eget forbrug" uden at skulle betale told

Medmindre du smugler skal du betale moms af varen. Told og afgifter kan man
muligvis slippe for, men nok kun indenfor EU. Der er mig bekendt ikke noget
der hedder eget forbrug mht. hardware.

Jeg kender intet til Taiwan. Jeg har købt alt muligt edbudstyr i både
Hongkong (både før og efter Kinas overtagelse) og Thailand mht. forretning
derude, og begge steder er dyrere end Danmark. Så ideen med at asien
generelt skulle være billigere holder ikke. Desuden er min erfaring at du er
alvorligt på røven mht. garantier hvis noget går i stykker. De færreste
lande derude har regler på området, så du køber ofte katten i sækken.
Desuden gider du vel næppe rejse tilbage til Taiwan for at forklare butikken
at du er utilfreds med Deres service

Altså, medmindre Taiwan adskiller sig meget fra ovenstående beskrivelse, så
ville jeg købe min pc i dk, såfremt den skal bruges i dk.

Mvh

Kasper