LazyJack og bompressening, ZipCover ??
Fra : BBJ

Dato : 13-03-02 20:36

Hejsan.
Vi overvejer kraftigt at anskaffe en kombination af et LazyJack system og en
sammenhørende og fastmonteret bompressening. Systemet kaldes fx. Zip-Cover,
som laves af Z-up-sails i Kastrup.

Hvilke erfaringer er der henholdvis med almindelige LazyJack systemer og med
denne kombination.

Vi er tursejlere, ikke racere, så det er mest for komforten mht. let
opsætning og nedpakning af storsejlet.
Er der risiko for at bompresseningen blafrer under sejlads?
Ser det meget klodset ud når storsejlet er sat? Ser det mindre ud, hvis vi
vælger at få bompresseningen lavet i en lys/hvid farve?

mvh. Birger Bech Jessen
Maxi 77 (Optimus i Kalkbrænderihavnen)

Fra : Jens Find \(privat\)

Dato : 13-03-02 21:24

Vi har et sådant system til en Dehler 31. Her hedder det Main Drop System og
kommer vist fra Elvstrøm.

Den er alletiders.
Den er hvid/grå og det er nok meget praktisk, da den ellers nok vil virker
lidt dominerende.
Jeg synes ikke at den generer eller ser klodset ud.

Det er meget nemt. Ned med sejlet. Skub sejlet lidt på plads og luk
lynlåsen.

God fornøjelsen.

Sølvkatten.

Fra : Tore og Helle

Dato : 14-03-02 15:41

Hej,

Systemet kan varmt anbefales. Jeg havde et system fra Dan-sails på min 30
fods. Den er todelt, så "posen" lynes næsten helt hen til masten, hvor den
sidste kappe sættes på. Dette betyder, at det ikke ser klumpet ud. Når man
er på tur undlader man bare den sidste kappe. På det system jeg havde, kunne
man meget nemt binde "posen" under bommen, når linen til lazy-jacken var
slækket, men som regel gjorde jeg det ikke, da det ikke var problem med
"blafring". Lyst gråt ser bedst ud efter min mening.

Tore
Lynetten

Fra : Mogens Skov

Dato : 14-03-02 23:38

Jamen søde venner!
Storsejlet på en Maxi 77 er jo ikke større end man stort set kan række fra
den ene ende til den anden. Vil I virkelig betale en mindre formue og sejle
rundt med sådant et regaljeværk for at spare maksimalt 4 min. arbejde med at
folde det og lægge en almindelig bompressening på.

Med venlig hilsen
Mogens

Fra : Ole

Dato : 15-03-02 20:11

Tåbeligt svar !
Folk spørger pænt og får bare en over næsen. Du har måske heller ikke motor,
gps, ekkolod, vhf eller nødraketter med, fordi det koster en formue og man
sagtens kan undvære det?
Vi er ikke allesammen religiøse sejlere.
Ole

Mail : o.n.l@mail.dk
Fjern selv de tre z'er.

Fra : BBJ

Dato : 17-03-02 10:43

Hej igen. Jeg har søgt lidt rundt på nettet og fundet en række links... Jeg
er ikke helt afklaret endnu. Savner at se noget monteret på en maxi77. Tror
at det måske er for meget at gøre ud af et så lille sejl??

Kig selv:

http://macksails.com/mackpack.htm

http://www.ezjax.com/ezjax/notjusanlazj.html

http://www.uksailmakers.com/cradle.html