Temperatur´er på P4 1800 / AMD 1800+
Fra : MKE

Dato : 13-03-02 15:45

Kan nogen komme med at "rimeligt" svar, på hvad den rette temperatur er på
henholdvis;

P4 1800
AMD 1800+

-med nogenlunde ens blæsere.

Jeg er ved at skifte fra AMD til Intel, pga. AMD´s temperatur er for høj.

Når jeg starter maskinen op, bliver temperaturen 58 / 59 grader, hvilket jeg
synes er for højt. Jeg kører så med Silverado blæser, og en volt på 8.

På forhånd tak.

Michael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-03-02 15:56

Hej!

MKE wrote:

> Kan nogen komme med at "rimeligt" svar, på hvad den rette temperatur er på
> henholdvis;
>
> AMD 1800+

Sådan een har jeg og den bliver 61 grader varm. Det virker måske lidt højt, men
det er sikkert fordi at kabinettemperaturen er 50 grader så den har jeg tænkt
mig at sænke i den nærmeste fremtid med en kæmpe 120mm Papst-blæser monteret i
bagenden på kabinettet. Som et ekstra fif har jeg overvejet at montere et
plasticrør som transporterer kølig luft direkte i cpu-blæseren :)

Omkring de 60 grader idle (som min) er ikke unormalt på AMD's cpu'er er jeg
blevet fortalt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

dk.fritid.bil - One group to rule them all.

Fra : Thf

Dato : 13-03-02 16:38

>Kan nogen komme med at "rimeligt" svar, på hvad den rette temperatur er på
>henholdvis;
>
>P4 1800
P4 1.7ghz MObo= 29 cpu=41.
1 extra blæser i bunden, resten standart.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jakob M

Dato : 13-03-02 16:39

"MKE" <mkedk@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Kan nogen komme med at "rimeligt" svar, på hvad den rette temperatur er på
> henholdvis;

Ja, er computeren stabil er CPUen ikke for varm.

> Jeg er ved at skifte fra AMD til Intel, pga. AMD´s temperatur er for høj.

Spild af penge.

> Når jeg starter maskinen op, bliver temperaturen 58 / 59 grader, hvilket
jeg
> synes er for højt.

Hvorfor synes du det er for højt ?.

Mvh
Jakob

Fra : MKE

Dato : 13-03-02 16:52

> jeg
>
> Hvorfor synes du det er for højt ?.

Jeg synes det er for meget når jeg skal ha´ pladen til kabinettet på venstre
side af.

Derfor.

Michael

Fra : Jakob M

Dato : 13-03-02 18:46

> Jeg synes det er for meget når jeg skal ha´ pladen til kabinettet på
venstre
> side af.

???

Mvh
Jakob

Fra : Gichael

Dato : 13-03-02 16:51

Køb en Intel P4 1.6GHz Northwood og overclock den til 2.4GHz

Fra : Daniel-San

Dato : 13-03-02 20:11

> jeg
>
> Hvorfor synes du det er for højt ?.

Ligemeget med hvorfor man kan synes det er for højt - Så længe det bare
kører stabilt er det vel ligemeget hvor varmt det bliver. Man skal jo ikke
sidde med tungen på CPU'en mens den er i gang!....

Fra : MKE

Dato : 13-03-02 21:13

"Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ligemeget med hvorfor man kan synes det er for højt - Så længe det bare
> kører stabilt er det vel ligemeget hvor varmt det bliver. Man skal jo ikke
> sidde med tungen på CPU'en mens den er i gang!....

Problemet er støj / høre på det. Der skal man lige finde noget at balancere
det på. Jeg kan ikke være tilfreds med en computer der er 65 grader varm, og
som går ned hver andet øjeblik, eller en på 58 grader og som kører 12 volt.

Det larmer altså !!

Forstået på den måde, at jeg igen sætter den venstre side fast på kabinettet
igen !!

Michael

Fra : Wizeguy

Dato : 13-03-02 21:15

"Jakob M" <r49@hotmail.com> wrote in message
> "MKE" <mkedk@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ja, er computeren stabil er CPUen ikke for varm.

> Spild af penge.

Indtil Pentium 4 Northwood kom var jeg helt enig. Men den nye .13 micron
Northwood har et så stort overclocking-potentiale med resultater på 33-50%
er reglen snarer end undtagelsen. Dette er selvsagt ikke muligt med en
Athlon XP pga. varmeudviklingen. Den billigste P4 Nortwood model 1,6A til
1600 kr. kan man snildt få op på 2300-2400 MHz med en god køler (f.eks. TT
Silent Viking), og den vil til enhver tid slå en Athlon XP 2000+ i langt de
flest benchmarks. Naturligvis vil dette ændre sig noget, når AMD lancerer
deres .13 micron Athlon XP (Thoroughbred) senere på måneden. Men lige nu er
P4 Northwood efter min mening det bedste køb.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Jakob M

Dato : 13-03-02 23:49

> [...]
er
> P4 Northwood efter min mening det bedste køb.

Hvis du skal købe nyt er det måske en ide at købe en Northwood, men hvis man
har en XP1800 i forvejen er det da kæmpe spild af penge at skifte til Intel.
Man kan sagtens få en god køler der både køler og ikke larmer ret meget til
4-500 kr.

Mvh
Jakob

Fra : MKE

Dato : 14-03-02 00:38

"Jakob M" <r49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Intel.
> Man kan sagtens få en god køler der både køler og ikke larmer ret meget

Jeg har en køler til 600,- kr., og temperaturen kan da også blive lav, men
det gi´r også en masse larm !

Michael

Fra : Leony

Dato : 14-03-02 09:40

> Jeg har en køler til 600,- kr., og temperaturen kan da også blive lav, men
> det gi´r også en masse larm !

Det skulle du da vist have tænkt på, inden du købte en cpu der der bliver så
varm at den kan lave spejlæg.
En Pentium 166 med en stor køleprofil den larmer ikke
Har du prøvet at sætte et par kabinetblæsere i og rydde lidt op i dit
kabelrod i kabinettet (for at forbedre airflow)?

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : MKE

Dato : 14-03-02 09:50

> [...]

> Har du prøvet at sætte et par kabinetblæsere i og rydde lidt op i dit
> kabelrod i kabinettet (for at forbedre airflow)?

Jeg synes det ser rimeligt ud, og jeg er altså ikke interesseret i et
larme-orkester.

- og så samtidig gi´ penge for det !

Ellers tak for hjælpen.

Michael

Fra : Thf

Dato : 14-03-02 16:39

>men

>så
>
>Jeg synes det ser rimeligt ud, og jeg er altså ikke interesseret i et
>larme-orkester.
Jeg kan fortælle dig at på mit arbejde har vi lige fået 6 nye Compac
P4 1.7ghz maskiner(sort/sølv farve), og de er næsten total lydløse, man kan
ikke høre om puteren er tænt eller slukket, hvis man er længerer væk
fra puteren end 1/2 til 1 m.

Ikke fordi jeg bryder mig om mærkevarer, men imponerende er det, i forhold
til min hjemme P4 1.7ghz.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Leony

Dato : 14-03-02 16:50

> Jeg synes det ser rimeligt ud, og jeg er altså ikke interesseret i et
> larme-orkester.
> - og så samtidig gi´ penge for det !

Men du er villig til at give 4000 (+ et bundkort til ca. 1500) for en P4
hvis den er køligere, det hænger da vist langt fra sammen.
Kabinetblæsere behøves ikke at køre for fuld smæk hele tiden, det vigtigste
er at luften bevæger sig.

Fra : MKE

Dato : 14-03-02 17:05

> [...]
> hvis den er køligere, det hænger da vist langt fra sammen.
> Kabinetblæsere behøves ikke at køre for fuld smæk hele tiden, det

Jamen en P4 1800 koster kun ca. kr. 2.200,-.

Michael

Fra : Jakob M

Dato : 14-03-02 19:15

> Jamen en P4 1800 koster kun ca. kr. 2.200,-.

Plus et nyt bundkort.

Mvh
Jakob

Fra : Leony

Dato : 15-03-02 08:42

> Jamen en P4 1800 koster kun ca. kr. 2.200,-.

Gik bare ud fra at du ville gøre det ordentligt nu hvor du alligevel skulle
have ny cpu, 2 Ghz er et pænt rundt tal.
Du missede vist min pointe.
Du vil ikke forsøge med et par kabinetblæsere til 300 kr, men vil hellere
købe ny cpu til >2000 kr for at få en køligere cpu.
Du skal jo også have et nyt bundkort og måske nogle RDRAM.

Fra : R. A. Nielsen.

Dato : 14-03-02 11:07

"MKE" <mkedk@bigfoot.com> skrev:

> Jeg har en køler til 600,- kr., og temperaturen kan
> da også blive lav, men det gi´r også en masse larm !

Ikke hvis man sørger for det korrekte airflow - se mere her:
http://www.spectrus.dk/mening.htm

På denne måde kan man nøjes med mindre støjende blæsere.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
Støjer din PSU og er du på spanden?

Fra : Wizeguy

Dato : 14-03-02 01:44

> [...]
Intel.
> Man kan sagtens få en god køler der både køler og ikke larmer ret meget

Absolut enig, og det var kun under forudsætning af, at man stod overfor at
skulle købe nyt. På www.studiedata.dk findes et godt udvalg af kølere. En
god og støjsvag løsning kunne være Alpha PAL 8045T kombineret med en 80 mm
low noise blæser fra Pabst. Pris ca. 600 kr.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Jakob M

Dato : 14-03-02 11:56

> [...]
> god og støjsvag løsning kunne være Alpha PAL 8045T kombineret med en 80 mm
> low noise blæser fra Pabst. Pris ca. 600 kr.

Det er vel efterhånden det man kan kalde en klassisk kombination

Mvh
Jakob

Fra : Wizeguy

Dato : 14-03-02 13:30

En

> Det er vel efterhånden det man kan kalde en klassisk kombination

Nemlig

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Leony

Dato : 14-03-02 16:56

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> god og støjsvag løsning kunne være Alpha PAL 8045T kombineret med en 80 mm
> low noise blæser fra Pabst. Pris ca. 600 kr.

Han skal dog lige huske at tjekke om Alpha'en kan sidde på bundkortet. Der
sidder nogle gange elektronikdimser tætpå cpu-soklen.

Fra : Sadat

Dato : 13-03-02 17:10

"MKE" <mkedk@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
jeg
> synes er for højt. Jeg kører så med Silverado blæser, og en volt på 8.

Min 1900+ ved 1.850 volt og kører 145MHz på FSB'en (1740MHz) er idle ved
48 - 49 grader og rammer max 52 - 53.

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 13-03-02 17:52

> [...]

> synes er for højt. Jeg kører så med Silverado blæser, og en volt på 8.

Nu har jeg godt nok en AMD TB 1400MHz men den afgiver nok ca. lige så
megen varme som en 1800+ eller måske endda mere pga. gammel core. Jeg
bruger også en Silverado køler på 8V og cpu temperaturen er ved 22
grader rumtemperatur på 47 grader (52-53 når den laver noget). Kabinet
temperaturen er 29 grader. Jeg har 1 pabst blæser (ultra low noise)
siddende foran lige under DVD og CDRW drev og blæseren puster ind på 2
7200 spins harddiske.

Når du siger 58/59 grader så tyder alt på at du ikke har udluftning
nok i kassen. Hvis du kan finde et sted at proppe en kabinet blæser
ind så prøv det. Det kan snildt blive den billigste og nemmeste udvej.

En P4 skal jo køles lige så meget som en AMD. Godt nok bliver den ikke
så varm, men det kan den heller ikke tåle (cpu stopper indtil der
bliver koldt nok).

Måske suger din strømforsyning ikke luft nok ud af kassen? Kan
ventilationshullerne været dækket af noget/mangler de helt?

mvh Bernhard

Fra : Wizeguy

Dato : 13-03-02 21:18

"MKE" <mkedk@bigfoot.com> wrote in message
> Kan nogen komme med at "rimeligt" svar, på hvad den rette temperatur er på
> [...]

Det kommer an på hvilken blæser! Men taler vi Pentium 4 Northwood mod Ahlon
XP ved samme clockfrekvens, vil P4'eren udvikle væsentligt mindre varme. Til
gengæld vil Athlon XP yde en del bedre.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 14-03-02 11:08

> [...]

> synes er for højt. Jeg kører så med Silverado blæser, og en volt på 8.

Nu er jeg måske provokerende men helt seriøst, hvilken kølepsta brugte
du og hvor meget smurte du på (og huskede du at fjerne beskyttelse på
sølv skiven)?

Hvad ligge Vcore på? (aflæs i bios)
Hvad skal den ligge på (sænk den hvis den er al for høj)
Min Vcore var 1.79V hvor den skulle have være 1.75V. Jeg har
pt. sænktet den til 1.68V og bruger Arctic Silver kølepasta. Dette har
givet omkring 8 grader lavere temperatur ude at stabiliteten er
sat over styr.

mvh Bernhard