Halgistrup, Asminderød Sogn
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-03-02 11:51

På Videnskabernes Selskabs kort fra 1768 findes en bebyggelse i det
nuværende Danstrup Hegn ved navn Halgistrup (senere benævnt Holgestrup). I
dag markerer en firkantet jordvold i skoven stedet. Ved nogen mere om denne
forsvundne landsby? Hvornår blev den sløjfet, o.s.v.?
Mvh.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Peter Lund-Hansen

Dato : 15-03-02 00:16

Halgistrup var 2 gårde under Esrum kloster, og blev vist først nedlagt da
området udlægges til Fredskov.
Gårdene var ikke placeret ved den firkantede jordvold. Men kan ses på ældre
sognekort, den ene på "Vesterholm" og den anden S/Ø for "Sortedams bakke".
Mvh
Peter Lund-Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-02 14:33

Tak for oplysningen. Ved du om sådan et sognekort er tilgængeligt på nettet?
Eller skal jeg hen til Fredensborg og læse mikrofilm?
Mvh. Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Peter Lund-Hansen

Dato : 17-03-02 22:51

http://www.dhm.lm.se/prototype/dan/dhmmaindk.htm
Fredensborg-Humlebæk Frederiksborg
Asminderød sogn 1818
Filnavn s0121a.sid
Gårdene ses som to firkanter, Vest for bakken med den firkantede jordvold.
Jeg har været på stedet for ca 10 år siden og rodet rundt i skovbunden. Og
der var ganske tydelige spor af lerkligning og andet der peger på at det er
stedet for gårdene.
Mvh Peter