Athlon XP1700+ og høj temp.
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 13-03-02 00:05

Hej!

Jeg har en Athlon XP 1700+ CPU plus Asus A7V266E bundkort!

Temperaturen i mit system ligger ubelastet på 65 grader, og belastet på
70-72 (haft den til at køre i 8 timer med 100% CPU load). Er det ikke lidt
for højt? Det er noget irriterende fordi blæser styringen altid kører på
maks hastighed, så det støjer jo noget.
CPU'en er købt som BOXED, så det er den medfølgende blæser der anvendes.
Dette syntes jeg derfor burde være indikation af at den i det midste er
optimal til formålet!?
Køleren er monteret fuldt ud efter anvisningerne.

Nogen ideer til hvorfor?
Tror I jeg vil opnå noget ved at montere en ekstra blæser på kabinettet? For
kabinet temp. ser jeg ikke som problemet, så det hjælper jo næppe...

Kabinet temp. er typisk omkring 33 grader. Jeg har et middletower kabinet
med 400W PSU, og der er "rigeligt" med plads i det.

Er der noget "galt" med CPU eller bundkort (købt for 1 måned siden)?

Eller må jeg bare leve med "støjen".

MVH
Henrik Sørensen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 13-03-02 08:16

"Henrik Sørensen" wrote:
> [...]
> optimal til formålet!?
> Køleren er monteret fuldt ud efter anvisningerne.

xbitlabs har haft en test/artikel om CPU kølere - så kan du prøve at
sammenligne temperaturene :

   http://www.xbitlabs.com/cpu/coolers-2/

Desuden siger AMD's datablade at en Athlon kan klare op til 90°C på
chippen.

/klaus

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-03-02 17:12

On Wed, 13 Mar 2002 00:05:10 +0100, Henrik Sørensen wrote:

> [...]
>for højt? Det er noget irriterende fordi blæser styringen altid kører på

Hvilken blæserstyring taler du om? Hvis du refererer til strømforsyningens
udluftningsblæser, er dens hastighed upåvirket af CPU-ens temperatur. Det er
den udblæste lufts temperatur der måles på. Hvis du derimod refererer til
CPU-blæserens hastighed, er dem jeg kender til normalt ikke
termostatstyrede.

>CPU'en er købt som BOXED, så det er den medfølgende blæser der anvendes.
>Dette syntes jeg derfor burde være indikation af at den i det midste er
>optimal til formålet!?

Nej, det betyder snarere at du har den billigste (læs: én af de dårligste)
køler som kan klare jobbet uden at CPU-en går ned. Hvor meget den støjer, er
der næppe taget hensyn til.

>Køleren er monteret fuldt ud efter anvisningerne.
>
>Nogen ideer til hvorfor?

1. Den medfølgende køler er nok ikke ret god. Køb en bedre. (Det vil dog
ikke hjælpe på kabinettemperaturen, og dermed heller ikke på PSU-blæserens
hastighed/støjniveau.)

2. Din PSU-blæser kan ikke flytte nok luft i forhold til hvor meget støj den
laver. Køb og montér en bedre blæser, f.eks en Papst.

>Tror I jeg vil opnå noget ved at montere en ekstra blæser på kabinettet?

3. Ja, det vil temmeligt sikkert hjælpe at sætte en ekstra, god, blæser til
at suge luft ud. To moderat arbejdende blæsere støjer betydeligt mindre en
én på overarbejde, ved samme luftmængde flyttet pr. tidsenhed.

> [...]
>
>Kabinet temp. er typisk omkring 33 grader. Jeg har et middletower kabinet
>med 400W PSU, og der er "rigeligt" med plads i det.

Hvorfor ser du ikke kabinettemperaturen som problemet? 33 grader er ikke
specielt lavt, og en nedsættelse af den er det eneste som kan få
udluftningsblæseren til at køre langsommere. At der er meget plads, har ikke
den store betydning i denne sammenhæng. Det afgørende er at den luft som
passerer forbi udluftningsblæsren har en for høj temperatur og at dette får
blæseren til at køre for fuld kraft. En sidegevinst er at CPU-temperaturen
også vil falde mærkbart.

>Er der noget "galt" med CPU eller bundkort (købt for 1 måned siden)?

Nej, det er der ingen grund til at tro.

>Eller må jeg bare leve med "støjen".

Ingen af delene. Følg 3-punktsplan og se lyset

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 13-03-02 18:25

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message

Hej Henrik!

Mange tak for dit svar! Jeg vil prøve det af i week-enden.

> [...]
> den udblæste lufts temperatur der måles på. Hvis du derimod refererer til
> CPU-blæserens hastighed, er dem jeg kender til normalt ikke

Du har ret! Jeg trode bare det var CPU'en fordi det altid begyndte ved de 60
grader ... Men det var det ikke...

> [...]
> at suge luft ud. To moderat arbejdende blæsere støjer betydeligt mindre en
> én på overarbejde, ved samme luftmængde flyttet pr. tidsenhed.

Jeg vil prøve at montere 2 (en i bunden foran til indsugning, og 1 bagud til
udsugning). Man kan vel bare seriekoble dem - så kører de vel med halv
hastighed? (som forsøg)...

> Hvorfor ser du ikke kabinettemperaturen som problemet?

Det gør jeg også nu... Tak for tippet!

MVH
Henrik Sørensen