Afmagnetisering
Fra : Stefan Garvig

Dato : 12-03-02 23:22

Hej NG

Hvordan afmagnetiserer man et emne, der er blevet magnetiseret?

Jeg ved, at man kan hamre på et stykke blødtjern og derved reducere
magnetiseringen af jernstykket betragteligt.

Jeg har hørt, at man kan udsætte emnet for et varierende magnetfelt,
startende med en lav frekvens og gradvis øge frekvensen, og på denne måde
reducere magnetiseringen af emnet næsten komplet.

Mit spørgsmål er affødt af et spørgsmål på brugerforum på www.vintageure.dk
om afmagnetisering af et ur.

Kan nogen her i NG komme med et godt svar, vil jeg (og de andre på
ur-brugerforumet) blive glade.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-03-02 23:43

In article <a6lvf6$70d$1@news.cybercity.dk>,
Stefan Garvig <sgdata@edb.dk> wrote:
> [...]

> om afmagnetisering af et ur.

> Kan nogen her i NG komme med et godt svar, vil jeg (og de andre på

Man kan formodentlig bruge sådan en degausser til at
afmagnetisere tonehoveder i båndoptagere. Det er blot en
elektromagnet med en kerne der stikker ud (ligner lidt en
loddekolbe), som tilsluttes lysnettet. Man tænder for den, fører
den hen til uret/tonehovedet, og langsomt væk igen, så det
vekslende magnetfelt bliver gradvist svagere og svagere, og
slukker når den er omkring en halv meter væk. Man kan altså godt
bruge en fast frekvens.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-02 08:17

"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> writes:

> Jeg ved, at man kan hamre på et stykke blødtjern og derved reducere
> magnetiseringen af jernstykket betragteligt.

Man kan også varme jernet op og fjerne magnetiseringen helt. Jeg tror
dog ikke det er noget jeg ville gøre med finmekanik.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Ib Therkelsen

Dato : 13-03-02 10:00

Stefan Garvig wrote:

> Mit spørgsmål er affødt af et spørgsmål på brugerforum på www.vintageure.dk
> om afmagnetisering af et ur.

Her hos os (NMR-afdeling) lægger vi uret ovenpå en transformer en halv
times tid.

Ib Therkelsen

Fra : Fniller

Dato : 14-03-02 10:03

Hejsa

Hos os nede på arbejdet har vi prøvet med afmagnatisering på 2 måder.
Den ene var varmebehandling men der skulle vi op over 500-600 gr før end
det havde nogen effekt.
DEn andne metode var at ligge "emnet" ind i en lille kabelrulle med 100m
ledning omkring. Derefter alm strøm fra lysnettet som så blev reduceret
over en 10 minutter ved hjælp af en vario fra lübcke.
Varierende frekvens tror jeg er en god ide... men nok mere til højtalere.
mvh

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-02 12:29

Fniller skrev:

>Varierende frekvens tror jeg er en god ide...

Nej, det spiller ingen trille. En fast frekvens på 50 Hz og et
magnetfelt der gradvist reduceres (emnet fjernes), virker fint.
Testet med en stålsavklinge og en spole knaldet til bystrømmen.

--
Bertel