Problemer med netkort (IRQ ?)
Fra : scn

Dato : 12-03-02 20:24

Jeg har 3 netkort, skal dog kun bruge 2 (1 til internet, stofa
og 1 til lokalnet)
Det ene er et ISA, og her er ingen problemer.
De to andre er PCI.
Der meldes ikke om konflikter, men selv om opsætningen
af netkortne (på skift) er sat til stofa, er det kun ISA-kortet
der får kuntakt til stofa.

Jeg tror problemet har noget med IRQ at gøre.
I øjeblikket benyttes IRQ11 til følgende:
Microsogt ACPI-Compliant-system
C-Media CM8738 Audio Driver (WDM)
Rage Fury Pro/Xpert 2000 Pro
Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netværkskort
Realtek RTL8139(A)-baseret PCI Fast Ethernet-netværkskort
VIA USB universel værtscontroller
VIA USB universel værtscontroller

Er det løsningen at ændre IRQ for det ene netværkskort (det ene af Realtek)
Og hvis så, hvordan ændre man IRQ

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-03-02 21:22

"scn" <scn@falsk-mail.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> Jeg tror problemet har noget med IRQ at gøre.
[cut]

Det tror jeg ikke - hvis du normalt bruger ISA-kortet til Stofa.
Når du logger på din Stofanet-forbindelse tildeles du en IP-adresse af
Stofas DHCP-server. Den genkender kortet på dets MAC-adresse (sandsynligvis
fordi en venlig DHCP-server ofte giver et kort den samme IP som sidst,
kortet loggede på) men dette kan give knuder med Stofanet, hvis du
pludesligt bruger et nyt netkort, der så identificerer sig med en NY
MAC-adresse. Dette BURDE ikke være et problem, men det er det alligevel ofte
med Stofanet. Hvis du ringer til deres support har de et lille trick, der
kan løse problemet - jeg har brugt det et par gange, men kan sandt at sige
ikke huske det længere.

/Chr, Aarhus

Fra : scn

Dato : 12-03-02 22:28

"Christian Mygind" <mygindFJERN@c.dk> skrev i en meddelelse news:a6lo18$fkr$1@sunsite.dk...

> [...]
> kan løse problemet - jeg har brugt det et par gange, men kan sandt at sige

Problemet er at der er to net-kort som jeg ikke kan bruge til lokalnet...
Hvis jeg ændre IP på stofaen kan jeg godt komme på lokalnettet..

Nogle forslag ?

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-03-02 23:32

> Problemet er at der er to net-kort som jeg ikke kan bruge til lokalnet...
> Hvis jeg ændre IP på stofaen kan jeg godt komme på lokalnettet..
>
> Nogle forslag ?

DET forstår jeg ikke. Beskriv lige problemet lidt nærmere.

/Chr

Fra : scn

Dato : 12-03-02 23:56

"Christian Mygind" <mygindFJERN@c.dk> skrev i en meddelelse news:a6lvjf$880$1@sunsite.dk...

> "scn" <scn@falsk-mail.dk> skrev i en meddelelse

> DET forstår jeg ikke. Beskriv lige problemet lidt nærmere.
>
> /Chr

Netkort-1 (ISA) virker fint med stofa.
Netkort-1 (ISA) kan også bruges på lokalnet, når jeg ændre opsætningen (TCP/IP)

Netkort-2 og netkort-3 (PCI) kan ikke komme på lokalnet selv om opsætningen er OK (TCP/IP)
Netkort-2 og netkort-3 (PCI) Kan ikke komme i kontakt med stofa.

Jeg vil gerne have 2 netværk på samme tid, har haft det før, men efter en defekt harddisk (er byttet)
Kan jeg ikke få det til at virke. Inden den defekte harddisk car USB ikke installeret, men er nu grundet printer.
Da USB briger IRQ11 lige som netkortne, tror jeg det er der problemet er..

Fra : Christian Mygind

Dato : 13-03-02 09:24

> [...]
installeret, men er nu grundet printer.
> Da USB briger IRQ11 lige som netkortne, tror jeg det er der problemet er..

Aha!
Tildelingen af IRQ-adresser foregår (for PCI-kortenes vedkommende)
automatik, baseret på deres fysiske placering på PCI-bussen og tildelt af
Windows PnP i samarbejde med BIOS. Hvis du ønsker at give dem nye
IRQ-værdier kan du prøve at flytte dem fysisk til en anden placering på
bundkortet. Du kan desuden (i BIOS) vælge at resette ESCI (mener jeg at
huske det hedder = "Reset configuration data" under Windows PnP) - så
blander BIOS "kortene" igen.
Jeg opfattede dit problem således, at du ikke kunne komme på Stofanet med
dine PCI-kort, men at disse fungerede.

/Chr