[KDE] Useless use of cat?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-03-02 16:52

Hej rødder

Når jeg starter KDE kommer der altid en proces som denne (snip fra ps):

#v+
kas 26342 0.0 0.1 1564 540 pts/6 S 15:54 0:00 /bin/cat
#v-

og det viser sig at det stammer fra /usr/lib/kwrited.so. Er der nogen
her der ved hvad den proces gør godt for (jeg har ikke lyst til at
downloade sourcen til KDE bare for at finde ud af det)? Man kan dræbe
processen uden at resten af KDE dør, så det kan umuligt være særlig
vigtigt.

Nogen forslag?

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-03-02 17:34

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> downloade sourcen til KDE bare for at finde ud af det)? Man kan dræbe
> processen uden at resten af KDE dør, så det kan umuligt være særlig

Naar nogen forsoeger at skrive til din terminal med write(1), forudsaetter
det jo, at man *har* en terminal - hvilket man jo teknisk set ikke har,
naar man koerer X...

kwrited laver en pseudoterminal. Saaledes popper der et tekstvindue op,
naar folk bruger write(1).

Den er rimeligt uskadelig - og paa en en en-bruger-boks temmelig ubrugelig.

Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-03-02 17:52

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Naar nogen forsoeger at skrive til din terminal med write(1),
> forudsaetter det jo, at man *har* en terminal - hvilket man jo
> teknisk set ikke har, naar man koerer X...

Det kan jeg godt se.

> kwrited laver en pseudoterminal. Saaledes popper der et tekst-
> vindue op, naar folk bruger write(1).

Nå, på dén måde - tak for forklaringen.

> Den er rimeligt uskadelig - og paa en en en-bruger-boks temmelig
> ubrugelig.

Og især da hvis man, som mig, har "mesg n" i sin loginsekvens.

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-03-02 01:38

> Og især da hvis man, som mig, har "mesg n" i sin loginsekvens.

Ja, men login-sekvensen bliver jo ikke udført af kwrited.- den starter jo
blot cat...

Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-03-02 06:13

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Ja, men login-sekvensen bliver jo ikke udført af kwrited.- den
> starter jo blot cat...

Ja, det har du ret i, men jeg troede at "mesg n" blev nedarvet,
lissom fx environmentvariable.

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-03-02 10:17

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Ja, det har du ret i, men jeg troede at "mesg n" blev nedarvet,
> lissom fx environmentvariable.

Den skal sættes pr. pty, så den kal eksplicit køres af kwrited efter pty'en
er åbnet. Det er muligt, at din .bashrc (eller hvad du bruger af shell)
køres af kwrited og 'mesg n' derfor sættes...

Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!
Well, tell him we don't want any!
-- Groucho Marx

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-02 08:00

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> kwrited laver en pseudoterminal. Saaledes popper der et tekstvindue op,
> naar folk bruger write(1).

Ville det ikke være lige så let simpelthen at åbne en pty?

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-03-02 10:06

Peter Makholm wrote:

> Ville det ikke være lige så let simpelthen at åbne en pty?

Det er muligvis mig, der har formuleret mig forkert - men det er netop,
hvad kwrited gør. Når der så skrives til denne pty med f. eks. write(1),
åbner den et tektvindue, hvortil de skrevne data udskrives.

Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-02 12:11

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> Ah, du mener hvorfor cat startes i stedet for at kwrited håndterer det
> selv? I så tilfælde må jeg svare blankt, for det er mig en gåde.

Netop. Den kode der skal til for at håndterer IO, exec og fork ved cat
løsningen tror jeg er langt mere kompleks end hvad man kan skrive med
openpty, hvor man med 2 funktionskald har en file descriptor fuldt
opsat virtuelt terminalvindue man bare kan smide ind i select(2).

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 13-03-02 12:53

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> openpty, hvor man med 2 funktionskald har en file descriptor fuldt
> opsat virtuelt terminalvindue man bare kan smide ind i select(2).

openpty() findes hverken på Solaris og IRIX og er udokumenteret i
glibc, så det er nok ikke nogen god ide at bruge kaldet i portable
programmer.

Fra : Ove Lie

Dato : 13-03-02 09:57

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i melding

> Den er rimeligt uskadelig - og paa en en en-bruger-boks temmelig
ubrugelig.

Benytter den sammen med syslogd jeg

Linjen *.* /dev/pts/0

sørger for at KWrited popper opp med alle syslogmeldinger på mit konsoll

Ganske nemt egentlig

-Ove

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-02 10:26

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> Det er muligvis mig, der har formuleret mig forkert - men det er netop,
> hvad kwrited gør.

Hvad er det så cat gør godt for?

Hvorfor laver den et eller andet fork;execve-kald istedet for et
openpty(3)-kald?

Jeg går ikke ud fra at kwrited er et shell-script.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-03-02 10:54

Peter Makholm wrote:

> [...]

selv? I så tilfælde må jeg svare blankt, for det er mig en gåde.

> Jeg går ikke ud fra at kwrited er et shell-script.

Nej, det er det heller ikke.

Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS