hundefløjte ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-03-02 13:15

Jeg har købt en hundefløjte i dag , så jeg kan kalde på min hund hvis
det er modvind eller han står bag et træ , så jeg slipper for at råbe
helt vildt

Er der nogen der har erfaringer med hvordan man lærer hunden at lystre
sådan en ?

giver man bare en godbid når han kommer efter fløjtet ?

eller er der nogle smarte triks ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-03-02 13:50

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en hundefløjte i dag , så jeg kan kalde på min hund hvis
> det er modvind eller han står bag et træ , så jeg slipper for at råbe
> helt vildt

Er det en joke ?.
Hvis han ikke kommer når du kalder hvordan vil du så have han skal komme når
du fløjter i en næsten lydløs fløjte ?. Hvis du da mener en fløjte fra
Harald Nyborg og ikke en af dem du bruger til jagt

> eller er der nogle smarte triks ?

Er det Harald Nyborg fløjten så send den retur til afsenderen er det den
dobbelte sorte benfløjte så er den udemærket men kræver at hunden kan komme
når du kalder.

Kald på hunden og fløjt evt. vift vildt med armene. Gør det 50 gange og stop
så med at kalde og brug kun fløjten sammen med armene..igen 50 gange, stop
so med at vifte åndsvagt med armene, så skulle du kunne nøjes med at fløjte
og Fedtmule vil komme når han høre fløjten

Sådan en fløjte er en genial idé til jagthunde når de skal dækkes af på 100
meters afstand.

<ironi begynd>
Men ellers slipper du vel ikke din hund fri hvis du ikke kan kalde dig den
til dig i forvejen uden brug af fløjte vel ?
<ironi slut>

Held og lykke med Luth og Fløjte

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-03-02 15:54

>Er det en joke ?.

.........nej det er ingen joke!

>Hvis han ikke kommer når du kalder hvordan vil du så have han skal komme når
>du fløjter i en næsten lydløs fløjte ?. Hvis du da mener en fløjte fra
>Harald Nyborg og ikke en af dem du bruger til jagt

...........Han kommer hver gang jeg kalder!første gang !og har gjort
det siden jeg fik ham som 10uger gammel det er mere hvis han
løber om bag et træ eller i modvind eller i blæst, hvor han ikke kan
høre mig kalde ! så slipper jeg for at råbe .

>Er det Harald Nyborg fløjten så send den retur til afsenderen er det den
>dobbelte sorte benfløjte så er den udemærket men kræver at hunden kan komme
>når du kalder.

.........Det er præcis sådan en jeg har købt ! jeg kan bare ikke se
hvorfor man skal kunne fløjte i hver ende ?

> [...]
>so med at vifte åndsvagt med armene, så skulle du kunne nøjes med at fløjte
>og Fedtmule vil komme når han høre fløjten

...........Jeg har lige været ude og prøve den et sted hvor han løber
lidt i forvejen hvor der ikke er andre hunde eller mennesker så tidt.

Og første gang jeg fløjtede stoppede han op længere fremme og kiggede
på mig , og så sagde jeg "kom" , og det gjorde jeg også næste gang og
gav ham laksegodbidder da han kom . 3 gang jeg fløjtede kom han bare
og gjorde det de næste 10-15 gange jeg fløjtede ,så det er helt
perfekt.

godt at jeg var alene ellers havde folk nok troet at jeg var gal siden
jeg gik og fløjtede hvert andet minut

> [...]
>Men ellers slipper du vel ikke din hund fri hvis du ikke kan kalde dig den
>til dig i forvejen uden brug af fløjte vel ?

.........Jeg kunne faktisk ikke finde på at slippe ham, hvis jeg ikke
kunne kalde ham til mig ! jeg hader når andre slipper deres hunde og
står og råber plads kom fido og fløjter i en uendelighed ,uden at
hunden kommer.

Men jeg tænkte på om man bare selv finder på en kombination/melodi til
hvis jeg vil kunne fløjte et "ventsignal" ?

Hvad hvis andre har en fløjte magen til , bliver det ikke lidt et
problem ala 2 naboer der har den samme fjernbetjening til deres tv ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-03-02 16:08

> ........Det er præcis sådan en jeg har købt ! jeg kan bare ikke se
> hvorfor man skal kunne fløjte i hver ende ?

Fløjten har 2 forskellige fløjtetoner.
Den er skabt til jagthunde og den ene fløjtetone bruges ved indkald mens den
anden fløjtetone kan bruges ved afdækning eller som stopsignal.

> godt at jeg var alene ellers havde folk nok troet at jeg var gal siden
> jeg gik og fløjtede hvert andet minut

Alt med måde .
Ellers daler "nyhedsinteressen" hos Fedtmule

> Men jeg tænkte på om man bare selv finder på en kombination/melodi til
> hvis jeg vil kunne fløjte et "ventsignal" ?

Ventesignalet kunne feks. være et langt fløjt i den ende af fløjten du ikke
bruger til indkald. Somregel bruges den ende der giver den dybeste tone.

> Hvad hvis andre har en fløjte magen til , bliver det ikke lidt et
> problem ala 2 naboer der har den samme fjernbetjening til deres tv ?

Nåh du mener lidt ligesom når man trykker på fjern betjeningen til
halsbåndet så hopper Ib´s hund oppe i bilen ??
I dette tilfælde skal du blot sørge for ikke at benytte samme frekvens som
Ib bruger til hans hund

Men i dit tilfælde vil det vist være usansynligt at din nabo skulle ramme
nøjagtigt det samme toneleje som du.
Hundens øre er meget følsom og vil kunne skelne den mindste forskel, så du
behøver ikke at være nervøs for at naboens hund pludselig sidder på skødet
af dig

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Andresen

Dato : 12-03-02 16:14

"Finn Jensen" <vitaeschola@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hundens øre er meget følsom og vil kunne skelne den mindste forskel, så du
> behøver ikke at være nervøs for at naboens hund pludselig sidder på skødet
> af dig

De fløjte vi bruger når vi træner vores flatcoated ret. er en plastikfløjte,
meget udbredt blandt jægere.
Den har et nummer på bagsiden fx. 220½. Så kan man altid få en fløjte med
den samme tone.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-03-02 16:30

On Tue, 12 Mar 2002 16:14:02 +0100, "Christian Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrotd:

> [...]
>meget udbredt blandt jægere.
>Den har et nummer på bagsiden fx. 220½. Så kan man altid få en fløjte med

Ok jeg tænkte nemlig over det , om man kunne lave et lille hak i
fløjten så den fik sin helt egen lyd ?

nu har jeg jo købt denne her "dobbeltfløjte" ! det kan godt være at
det var et et dumt spørgsmål men jeg har ikke haft en fløjte siden
jeg var 8 år

kan i så træne ved siden af andre der også fløjter , og få jeres hund
til kun at komme når i fløjter med jeres fløjte ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-03-02 16:26

> [...]

den
> anden fløjtetone kan bruges ved afdækning eller som stopsignal.

Der er den officielle grund.
Den rigtige er at jægeren har lettere ved at ramme fløjten med munden efter
frokosten med de gule ærter er indtaget

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-03-02 16:30

On Tue, 12 Mar 2002 16:08:02 +0100, "Finn Jensen"
<vitaeschola@tdcadsl.dk> wrotd:

> [...]
>Den er skabt til jagthunde og den ene fløjtetone bruges ved indkald mens den
>anden fløjtetone kan bruges ved afdækning eller som stopsignal.

.........ok smart nok, det må jeg prøve næste gang.

> [...]
>behøver ikke at være nervøs for at naboens hund pludselig sidder på skødet

jeg tænkte nu mere på ude i naturen hvis en anden fløjter i en
fløjte magen til , kan hunden så høre forskel på mit toneleje og hans
?er det ikke bare hvor hårdt man puster ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-03-02 14:20

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt en hundefløjte i dag , så jeg kan kalde på min hund hvis

Jeg begynder at blive nervøs for dig Punish ?.
Nu frygter jeg dit næste indlæg bliver hvordan du klikker træner din hund

Jeg kan se i min krystalkugle at du sender din hund hen til Tove og hendes
pyramider mens du selv tager på kursus hos Karl Møller Mar

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-03-02 15:54

On Tue, 12 Mar 2002 14:20:04 +0100, "Finn Jensen"
> [...]

>Jeg kan se i min krystalkugle at du sender din hund hen til Tove og hendes
>pyramider mens du selv tager på kursus hos Karl Møller Mar

haha, nej det sker vist ikke i det her liv !

hun tilbød mig faktisk sådan en klikker , men jeg sagde pænt nej tak !
der er dog grænser

Fra : Anders Vad

Dato : 12-03-02 21:37

Hej Punish..

Du starter derhjemme i stuen med en ordentlig bunke godbidder. Fløjter en
gang og giver straks hunden en "guffer", dette gentages 10-15 gange flere
gange om dagen i et par dage. Derefter kan du gå udenfor og prøve på korte
afstande. Efterhånden som hunden bliver mere sikker i øvelsen, kan du øge
afstanden. Jeg har selv haft stor succes med en fløjte som indkald.

Mvh
Anders

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-03-02 17:37

On Tue, 12 Mar 2002 21:36:47 +0100, "Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk>
wrotd:

> [...]
>afstande. Efterhånden som hunden bliver mere sikker i øvelsen, kan du øge
>afstanden. Jeg har selv haft stor succes med en fløjte som indkald.

Ok men det virker allerede jeg fløjtede første gang og han stoppede op
og kiggede på mig , og jeg sagde kom og han kom ! det gjorde vi 2
gange efter det kommer han hver gang jeg fløjter så det var
utroligt nemt ,"har næsten helt ondt af alle dem der ikke kan få deres
hund lydig " men han er også meget lærenem , jeg skal bare finde ud
af at forklare tingene ordentligt så han kan forstå det .

Men nu tænker jeg at jeg vil kunne fløjte i den anden ende af fløjten
og så få ham til at vente "stå" men da jeg prøvede det i dag så vente
han bare om og spurtede hen til mig ! hvordan lærer jeg ham at den ene
lyd er ventsignal og den anden er komsignal ?

før jeg kan jo ikke begynde at sige nej når han kommer med det samme
,selvom det er den "forkerte" ende af fløjten jeg har brugt !?