ingen salt-hvorfor
Fra : mimi

Dato : 12-03-02 08:04

Hejsa
Kom lige til at tænke på hvad grunden egentlig er til at børn under 9 mdr.
ikke må få salt. Hvad kan der ske ved det? I gamle dage tror jeg da ikke
man vidste sådan noget, så hvor strengt skal man se på sådan noget?
Knus fra Mimi

Fra : Milea

Dato : 12-03-02 09:21

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke må få salt. Hvad kan der ske ved det? I gamle dage tror jeg da ikke
> man vidste sådan noget, så hvor strengt skal man se på sådan noget?

Hej Mimi

Jeg mener, at det er fordi at børn under 1 år, ikke kan 'nedbryde' salten,
enten er det leveren eller nyrene som ikke kan 'omdanne' saltet.

Mvh. Milea

Fra : Sofie

Dato : 12-03-02 10:33

> [...]
> ikke må få salt. Hvad kan der ske ved det? I gamle dage tror jeg da ikke
> man vidste sådan noget, så hvor strengt skal man se på sådan noget?

Hejsa.

Små børns nyrer er ikke i stand til at udskille salt effektivt.
Derfor kan der ske en ophobning i kroppen.
I gamle dage var det også en luksus at bruge salt i maden
så derfor har det nok ikke været et problem.
I dag kan man næsten ikke købe noget der ikke er tilsat salt.
Jeg tror såmænd ikke det er noget du skal bekymre dig helt
vildt over. I stedet for at komme salt i den mad du laver, så
sæt saltet ind på bordet.
Så kan folk selv tage og du er sikker på at bette-mus ikke
får for meget.

Mvh.
Sofie

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 12-03-02 23:10

Hej

Jeg har en dreng på 9 mdr. og min sundhedsplejerske fortalte at det ikke
længere er "forbudt" at give dem saltet mad.. Det er helt ok at lave
kartoffelmos til dem af de alm.saltede kogte kartofler som familien skal
have.. Og på samme måde med grøntsagerne..

Tiderne skifter - det var ikke okay da jeg fik mit første barn for 5 år
siden...

Hej fra Sandra

Fra : mimi

Dato : 13-03-02 08:51

Hejsa igen
Min søn er nemlig næsten 9 mdr. og engang imellem er der ved at uheld
kommet lidt salt i hans mad, men det er jo så minimalt at jeg ikke gider
bekymre mig om det. Min sundhedsplejerske sagde også det var 9 mdr. de
skulle være når de må få salt.
Knus fra Mimi