[c++]Håndtering af bit....
Fra : holst

Dato : 12-03-02 01:22

Hej NG

Jeg er ved at se om jeg kan lave mit egen filkomprimeringsprogram, og har
derfor brug for at kunne skrive den komprimerede data ned på en fil. Data'en
laver jeg udfra f.eks. en ukomprimeret tekstfil, og hvert tegn i filen er
repræsenteret ved hjælp af en række bit af tilfældig længde. F.eks. 11110
eller 110. Mit problem er så; hvordan kan jeg skrive enkelte bit (1 eller 0)
ned i en fil, og er det overhovedet noget c++ understøtter?? og hvordan
sætter jeg bits'ene i forlængelse af hinanden??

Håber nogen kan/vil hjælpe...på forhånd tak

mvh. Allan Eriksen

Fra : Eivind Midtgård

Dato : 12-03-02 08:23

"holst" <holst@nork.auc.dk> wrote in message
> [...]
hvordan
> sætter jeg bits'ene i forlængelse af hinanden??

Du kan ikke skrive enkelte bit ned i en fil. Du må pakke dem i char, som
er den minste enhet du kan skrive til fil.

Denne koden pakker 0xF og 0xA i en char.

char c1 = 0xF;
char c2 = 0xA;
char c3 = (c1 << 4) & c2;

c3 inneholder nå 0xFA.

Du trenger bitshift-operatorene << og >>, og bit-boolske & | ~.

Eivind

Fra : holst

Dato : 12-03-02 09:24

Tak for svaret, men den løsning er desværre ikke helt god, da det er vigtigt
at jeg kan skrive enkelte bit. Mit spørgsmål er så om det er muligt at
sammensætte enkelte bit til en char? F.eks:

0
10
0
1110
=01001110=0x4E

Eller findes der virkelig ikke strings af bit i c++??

mvh. Allan Eriksen

Fra : Sturla Molden

Dato : 12-03-02 11:58

On Tue, 12 Mar 2002 09:23:50 +0100, "holst" <holst@nork.auc.dk> wrote:

> [...]
>1110
>=01001110=0x4E
>
>Eller findes der virkelig ikke strings af bit i c++??

Du kan bruke "bitfield", men det enkleste er å skrive 8 bits av gangen
(en unsigned char). Bruk << og || operatorene, og start med en "1" og
en "0". Det vil si;

unsigned char a, b;
a = 0;
b = 1;

For å sette 7-ende bit til 1 skriver du

a = (b << 1) || a;

For å sette første bit i a til 1 skriver du

a = (b << 7) || a;

Når a ser ut slik du vil, skriver du den til en fil. Om du skriver
hver bit for seg eller 8 bits samlet i en byte spiller ingen rolle. Du
risikerer maskimalt å bruke 7 bits av lagringsplass for mye med denne
teknikken.

Den andre teknikken går ut på å bruke bitfield

typedef unsigned char uchar

struct BitField
{
uchar b1 : 1; // 1 bit
uchar b2 : 1;
uchar b3 : 1;
uchar b4 : 1;
uchar b5 : 1;
uchar b6 : 1;
uchar b7 : 1;
uchar b8 : 1;
}

Nå kan du skrive

BitField mbb;
mbb.b1 = 1; mbb.b2 = 0; // etc

Og deretter skrive mbb til en fil. Fortsatt er det lurt å bruke N x 8
bits om gangen, siden operativsystemet neppe håndterer en struct
med størrelse på 7 eller 15 bits som 7 eller 15 bits. Du må altså
skrive bytes, men du kan likevel kontrollere hver eneste bit.

Sturla Molden

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 20-03-02 23:00

On Tue, 12 Mar 2002 10:57:44 GMT, sturla@slett.molden.net.invalid
(Sturla Molden) wrote:

>For å sette 7-ende bit til 1 skriver du
>
>a = (b << 1) || a;
>

>For å sette første bit i a til 1 skriver du
>
>a = (b << 7) || a;

a = (b << 1) || a;

a bliver da TRUE (>1 eller blot 1)

Der menes vist a = (b << 1) | a

/Thomas

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 20-03-02 22:58

On Tue, 12 Mar 2002 08:22:50 +0100, "Eivind Midtgård"
<eivindmi@frisurf.no> wrote:

> [...]
>er den minste enhet du kan skrive til fil.
>
>Denne koden pakker 0xF og 0xA i en char.

Hej Eivind.. Ikke helt.

0xF0 & 0x0A = 0x00

Sorry, men du mente vist OR (|)

/Thomas

Fra : Eivind Midtgård

Dato : 21-03-02 07:55

"Thomas Lykkeberg" <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote in message
> On Tue, 12 Mar 2002 08:22:50 +0100, "Eivind Midtgård"

> Hej Eivind.. Ikke helt.
>
> 0xF0 & 0x0A = 0x00
>
> Sorry, men du mente vist OR (|)

Du har rett!

Eivind

Fra : Hans Oluf Hagen

Dato : 12-03-02 10:59

> [...]
> det er vigtigt at jeg kan skrive enkelte bit. Mit spørgsmål er
> så om det er muligt at sammensætte enkelte bit til en char?

Du må sette sammen bitene til en char ved å bruke
bitwise operasjoner.

En char er på de fleste systemer en byte = 8 bit, men det most
significant bit er signbit. Derfor "bør" du bruke unsigned char
som datatype.

For å slippe å bruke disse operasjonene hele tiden, kan du jo
lage en klasse, som gjør dette for deg...

--
H.O.H

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 20-03-02 22:57

On Tue, 12 Mar 2002 01:21:32 +0100, "holst" <holst@nork.auc.dk> wrote:

> [...]
>sætter jeg bits'ene i forlængelse af hinanden??
>
>Håber nogen kan/vil hjælpe...på forhånd tak

Hej Allan

Det kan løses ved at lave et lille interface "ned" til din fil som kan
skrive een bit ad gangen.

Følgende kunne laves:

void StoreBit(unsigned char bit)
{
static unsigned char byte = 0;
static char bitNumber = 0;

byte << 1;
byte |= (unsigned char)((bit >= 1) ? 1:0);

bitNumber++;
if(bitNumber > 7)
{
AppendByteToFile(byte);
bitNumber = 0;
byte = 0;
}
}

Med lidt C++ overloading af = eller << operatoren kan kan du lave det
rigtig fikst. Funktionen "AppendByteToFile()" er bare en funktion som
skriver den i funktionen overførte byte.

Læsning af bits fra en fil kan løses på lignende måde.

/Thomas

Fra : Markus B. Krüger

Dato : 21-03-02 09:45

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> writes:

> byte << 1;
> byte |= (unsigned char)((bit >= 1) ? 1:0);

Liten trykkleif: dette skulle vel vært

byte <<= 1;
byte |= (unsigned char)((bit >= 1) ? 1:0);

Hvis en kan forutsette at bit alltid er enten 0 eller 1, kan koden
forenkles til

byte = byte << 1 | bit;

--
' `