Emnekonturer og længder
Fra : Niels Harboe

Dato : 11-03-02 22:57

Hej NG,
kan man få oplysninger frem i AutoCad vedr.
totallængde af såvel ind- som udvendige konturer
på et plant emne, med udgangspunkt eks.vis i en
ren dxf.fil?
Jeg forestiller mig noget i retning af en automatisk
generering af polyline af alle sammenhængende liniestykker,
og herefter en sammentælling af alle disse separate polylinier.
Og hvis man så også lige kunne få oplyst antallet af indvendige
konturer, så vil det være rigtig godt.

Jeg har absolut ingen progr. erfaring, men har fantasi til at
forestille mig, at det vil være smart ifbm. skæretidsberegninger.

Niels Harboe

Fra : P.C.

Dato : 12-03-02 00:32

Hi.

"Niels Harboe" <niels.harboe@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har absolut ingen progr. erfaring, men har fantasi til at
> forestille mig, at det vil være smart ifbm. skæretidsberegninger.

Det er godt nok mange spørgsmål, men svaret er ja.
Men hvordan man skal skelne ind/udvendige linier er nok nærmere "måske".
Kommandoen "lenghten " vil angive længden på kommandopromptet, men for hver gang
man bruger funktionen, vil system var. "perimeter" blive ændret, så man kunne
rimeligt nemt samle alle polylines og optælle længden for hverenkelt og blot
tælle sammen.
de enkelte entities indeholder også punkt oplysninger og ud fra disse kan man
også udregne lægder, -------- det eneste problem vil være polylines med
angivelse af center for buestykker, men det er der også regler for hvordan
udregnes, ------- men somsagt kan man simpelthen bruge start punktet til at
udpege linien for "lenghten" og getvar "perimeter".
P.C.
http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/a

Fra : Freddy Suurland

Dato : 12-03-02 16:32

Hej Niels

Når du nu ikke kan programmere i feks. lisp er BOUNDARY kommandoen måske en
mulighed for dig ?

BOUNDARY tegner automatisk en lukket polylinie inde i et lukket område af
objekter. Er der Ø-er (island) i området kan disse også tegnes. Så ved at
pege indenfor den yderste kontur kan der tegnes mange polylinier. Prøv dig
frem.
Kommandoen fortæller hvor mange polylinier den laver feks.:
BOUNDARY created 3 polylines

Med LIST kommandoen kan du få oplyst AREAL og OMKREDS af polylinierne.

Vh Freddy