Hvilken protokol?
Fra : Bjarne Eskelund

Dato : 11-03-02 21:53

Jeg vil oprette et netværk mellem tre maskiner (windows)
og lade winxp styre opsætningen. Maskinerne har adgang til internettet
gennem en unex switch og xp foreslår en anden protokol (netbeui) til
netværket af sikkerhedsgrunde.
Kan switchen håndtere netbeui, når en router ikke kan? og hvis: hvordan
sætter jeg bindingerne så tcp/ip kun bruges ud på internettet?

MVH

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 22:59

Bjarne Eskelund skrev:

> [...]
>og lade winxp styre opsætningen. Maskinerne har adgang til internettet
>gennem en unex switch og xp foreslår en anden protokol (netbeui) til

Sikkerhedsgrunde? Jeg troede netop at det var den protokol man
skulle slå *fra* hvis ikke man vil dele sine drev med hele
omverdenen. Jeg kører TCP både internt og eksternt (Win 98 +
2000).

--
Bertel

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-03-02 23:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sikkerhedsgrunde? Jeg troede netop at det var den protokol man
> skulle slå *fra* hvis ikke man vil dele sine drev med hele
> omverdenen.

Nøh... NetBIOS-protokollen routes ikke på internettet. Det er når man
begynder at køre NetBIOS over TCP/IP at det bliver kritisk.

--
"...in Spain!"

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 11-03-02 23:06

On Mon, 11 Mar 2002 22:02:31 +0000 (UTC), Christian Andersen
<m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:

>Nøh... NetBIOS-protokollen routes ikke på internettet.

Netbios != netbeui

--
Per K. Nielsen

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-03-02 23:12

Per K. Nielsen wrote:

> Netbios != netbeui

Fuldstændig korrekt. Jeg undskylder.

--
"...in Spain!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 23:08

Christian Andersen skrev:

>Nøh... NetBIOS-protokollen routes ikke på internettet. Det er når man
>begynder at køre NetBIOS over TCP/IP at det bliver kritisk.

Okay. Er det så rigtigt at det er sikrere at køre NetBios end TCP
internt?

--
Bertel

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-03-02 23:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Okay. Er det så rigtigt at det er sikrere at køre NetBios end TCP
> internt?

Ja.

Forresten, for lige at gøre forvirringen total (hvis der er nogen):

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=netbeui

--
"...in Spain!"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-02 00:26

On Mon, 11 Mar 2002 23:08:11 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Er det så rigtigt at det er sikrere at køre NetBios end TCP
> internt?

Næ.

Diskussionen kunne til nød gå på, om det er sikrere at køre
NetBEUI end IP internt, men det mener jeg ikke engang man med
rimelighed kan argumentere for, fordi maskinerne under alle
omstændigheder vil køre IP (til Internet-trafik).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Yarrel

Dato : 11-03-02 23:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sikkerhedsgrunde? Jeg troede netop at det var den protokol man
> skulle slå *fra* hvis ikke man vil dele sine drev med hele
> omverdenen. Jeg kører TCP både internt og eksternt (Win 98 +
> 2000).

Det er TCP/IP der skal "slaas" fra paa det interne netvaerk (un-bind)
hvis man har NETBIOS staaende og broadcaste til hele verden

Maa jeg have lov at foreslaa filtrering af port 137-139 ogsaa/istedet.

Fra : Yarrel

Dato : 11-03-02 23:10

Yarrel wrote:

> Det er TCP/IP der skal "slaas" fra paa det interne netvaerk (un-bind)
> hvis man har NETBIOS staaende og broadcaste til hele verden
>
> Maa jeg have lov at foreslaa filtrering af port 137-139 ogsaa/istedet.

MY GAWD!!!!!!

Lyder som S. Gibson. Undskylder mange gange. Jeg mente helt noejagtigt
hvad Christian har skrevet herunder.
Jeg skal nok gaa i seng nu.