grundlæggende for IP request + reply ... h~
Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 11-03-02 00:47

Når en host spørger om en tjeneste (f.eks. WEB) laver den en reply på port
80 - og indsætter sin egen sourceport over 1023 - f.eks.
port 3456.

Når tjenesten svarer igen.... svarer den med port 80 som sourceport og 3456
som dest.port...

Jeg synes det er banalt... men jeg har en lærer som ikke tror på det (og han
underviser i netværk.......)

Er der en RFC'er som jeg kan dykke ned i ... og evt. overbevise ham med???

Hilsen
Anders Tjerke Hansen
DK-2600 Glostrup

Fra : danius

Dato : 11-03-02 15:54

Hej Anders !

Jeg kan godt se at din Lærer nok har fundet det forkerte job, (hvad er
hans baggrund)

(Det gør TCP ved hjælp af Sockets) som du bl.a. kan læse om i RFC 793
søg evt . efter sockets

MVH
Claus D.
Netværkskonsulent

http://www.kandu.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-02 17:38

On Mon, 11 Mar 2002 00:47:28 +0100, "_ Anders Tjerke Hansen"
<ath@sendingenspam.dk> wrote:

> [...]
> port 3456.
>
> Når tjenesten svarer igen.... svarer den med port 80 som sourceport

Det er en lille smule mere kompliceret end som så (man sætter
sessionen op før man sender noget som helst, når det er TCP), men
ovenstående beskriver nogenlunde princippet i det.

> Jeg synes det er banalt... men jeg har en lærer som ikke tror på det
> (og han underviser i netværk.......)

Hvis din lærer ikke er klar over, hvordan portnumre bruges i TCP
og UDP, må du må hellere poste navnet på skolen og læreren til
almindelig skræk og advarsel.

> Er der en RFC'er som jeg kan dykke ned i ... og evt. overbevise ham
> med???

RFC793 (TCP)

-A

Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 13-03-02 05:47

Skolen er Niels Brock!

Menneskeligt holder jeg meget af min lærer ...
men hans viden er ikke så stor

Jeg bryder mig ikke om at hænge ham ud med navns nævnelse!

Bare dét, at han intet vidte om DMZ, da vi talte om firewalls... det står
ellers på side 1 eller 2 i materiale om firewalls!

Tak for RFC!

Hilsen
Anders Tjerke Hansen
DK-2600 Glostrup