vaccination
Fra : MM

Dato : 11-03-02 13:20

hvordan er det nu lige med de vaccinationer af hestene? Jeg har altid
vaccineret min hest, for det skal man jo hvis man vil ud og starte stævne.
Men sidste gang jeg havde dyrlæge spurgte jeg ham om jeg skulle gøre det nu,
hvor jeg var 100% sikker på at jeg ikke skulle have nogen af dem med nogen
steder hen det næste års tid, og så sagde han at det ikke var nødvendigt
så...jeg skal så bare være i god tid inden jeg skal have dem med. Er det mon
rigtigt, og hvad er det egentligt man vaccinerer imod?
Hvad sker der, hvis jeg møder en anden hest mens jeg er ude at ride?
Venlig hilsen Mia

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-03-02 01:32

"MM" <mivse@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> steder hen det næste års tid, og så sagde han at det ikke var nødvendigt
> så...jeg skal så bare være i god tid inden jeg skal have dem med.

[snip]

- og så skal de vel vaccineres to gange indenfor et bestemt tidsrum (så vidt
jeg er informeret)!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Fru Borg

Dato : 12-03-02 17:49

Jeg har selv to unge heste som jeg udelukkende bruger til skovture. Da jeg
ofte, er i selskab med andre ryttere, tør jeg ikke andet end, at vaccinere
mine heste, selvom de andre heste er vaccinerede, da de kan være
smittebærere alligevel. Første gang skal de vaccineres med nogle ugers
mellemrum, derefter en gang om året. Prisen svinger lidt mellem dyrlægerne,
men regn med 300-400 kr. pr. hest.

Mvh. Mette

Fra : LK

Dato : 12-03-02 08:10

Se her:
http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Tema/hest_tema_vaccination.html

Mvh. Lene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-03-02 08:24

Hej Mia!

Hvorfor ikke bare vaccinere den en gang om året? Dyrere er det
da heller ikke, og så er du da på den sikre side.
Der er stivkrampe med i de vaccinationer mine får, og jeg har
hørt nogle vilde historier om at de kan dø hvis de får et sår
og der så kommer jord i, hvis de ikke har fået deres
vaccination.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia

Dato : 12-03-02 09:13

"Nina Svanholm" <stoltze@mail.dk> wrote in message news:3c8dac78$0$34025, og
jeg har
> hørt nogle vilde historier om at de kan dø hvis de får et sår
> og der så kommer jord i, hvis de ikke har fået deres
> vaccination.

der er mange stivkrampebakterier omkring heste, og faktisk kan det anbefales
at man som rytter også holder sin egen vaccination up to date, hvis man
skulle komme til skade i stalden. Vi kan dog nøjes med hvert 10. år.

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 12-03-02 10:24

Hej ...

> Der er stivkrampe med i de vaccinationer mine får, og jeg har
> hørt nogle vilde historier om at de kan dø hvis de får et sår
> og der så kommer jord i, hvis de ikke har fået deres
> vaccination.

Korrekt (- ligesom med mennesker) !
Det seneste jeg har fået oplyst af dyrlægen er, at man skal holde
stivkrampen up to date 1 gang årligt, men til gengæld er vaccinen mod
influenza m.v. holdbar i 2 år.
Men umiddelbart mener jeg at en alm. vaccine retter sig mod begge dele ?!

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-03-02 11:17

Hej!

Ja, det mener jeg også..........men altså mine bliver
vaccineret en gang om året, så er man ligesom helt sikker på at
de ikke mangler noget.............

Venlig hilsen Nina Svanholm:0)

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 13-03-02 15:36

Hej..

> [...]
> influenza m.v. holdbar i 2 år.
> Men umiddelbart mener jeg at en alm. vaccine retter sig mod begge dele ?!

Dyrlægen skifter selv mellem enkelt og dobbelt vaccine hvertandet år, det er
blandt andet det vaccinationsbogen bruges til.
Mvh. Laura

Fra : Iben Holst

Dato : 13-03-02 12:54

> Dyrlægen skifter selv mellem enkelt og dobbelt vaccine hvertandet år, det
er
> blandt andet det vaccinationsbogen bruges til.

Det er så åbenbart ikke tilfældet hos de dyrlæger jeg har haft. Der har ikke
været forskel på "indskrivningerne"......
Men det må jeg da lige havde snakket med min nuværende om !

Iben

Fra : Anet

Dato : 18-03-02 23:04

Hej gruppe

Jeg har levet af at arbejde i mange år inden for landbruget og der lærer man
jo et eller andet. Noget jeg har lært er at nogle sygdomme er luftbårne så
selv om ens heste ikke er i kontakt med andre heste så kan de godt blive
smittet. Jeg tør ikke andet end holde mine heste med vaccine også på grund
af det med stivkrampen. Får din hest først stivkrampe så er du på den og
hesten er i de aller fleste tilfælde færdig. Det ville være ærgerlig for at
spare 300 kroner om året. Vores dyrlæge rasper også altid tænder for os når
han er her og vaccinere og det er ganske gratis når man får vaccineret. Det
er lidt to fluer med et smæk.
Tænk Jer om med Jeres heste for nogle penge er simpelthen godt givet ud.

hilsen

Anet

Fra : Mette Borg

Dato : 18-03-02 23:14

Jeg vil give dig fuldstændig ret ! Det kan være en meget dyr og trist
besparelse også med drægtige hopper.

Mette

Fra : Line

Dato : 19-03-02 12:31

Hei, Iben.

Vaksinasjonene er av to typer...
Man har to typer mot influenzae. En type som inkluderer tetanus-vaksine, og
en som kun inneholder antistoffer for influensa.

Når man danner grunnlaget for en vaksinert hest, altså tre injeksjoner over
en periode på 4-5 måneder, bruker man begge typer. Deretter er det nok med
re-vaksinasjon en gang årlig.

Man får ikke delta i konkurranser eller shows eller mønstringer uten at
hesten er riktig vaksinert. Vaksinasjonskort må ofte tas med og fremvises
før man får laste sin hest av transporten...

Mvh
Line.

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i
meldingsnyheter:3c8dc982$0$34030$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...