Thermal Take køler med Papst blæser?
Fra : Popeye

Dato : 11-03-02 11:50

En kammerat kører med en Athlon Thunderbird 1.2Ghz, kølet med en Thermal
Take Vulcano 6CU+. CPU'en er ikke overclocket, hans valg. Den larmer godt
nok noget. Jeg overvejer at skifte blæseren ud med en Papst fra
www.studiedata.dk . Data er som følger:

Thermal Take Vulcano 6CU+:
Fan Speed 7000rpm
Luftgennemstrømning 38CFM
Lydniveau 39dBa
Tilslutning 3 PIN
http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v6plus.htm

Papst 612 NGML, Low Noise:
Fan Speed 3000rpm
Luftgennemstrømning 14,7CFM
Lydniveau 19dBa
Tilslutning 3 PIN (men på billedet ser det nu ud til at være Molex)
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=46&page=1

Ud fra disse data skulle vi vinde en del rent støjmæssigt, men vil
Papst-blæseren levere tilstrækkelig køling? Fan Speed reduceres fra
7000rpm -> 3000rpm. Luftgennemstrømning reduceres fra 38CFM -> 14,7CFM.
Kombinationen skal køre i et lukket Codegen kabinet.

Eller skal jeg i stedet have fat i en af de to nedennævnte, som giver lidt
højere CFM samt så samtidigt også højere dBa?

Papst 612F, Ultra Low Noise:
Fan Speed 3900rpm
Luftgennemstrømning 17,1CFM
Lydniveau 27dBa
Tilslutning 3 PIN, samt adapter, så blæseren kan køre ved 5V, hvilket
reducerer lydstyrken væsentligt. I denne forbindelse skal man være opmærksom
på, at ydelsen ligeledes falder sammenlignet med tilslutning til 12V.
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=103&page=1

YS-Tech, Standard Fan:
Fan Speed ?
Luftgennemstrømning 20CFM
Lydniveau <28dBa
Tilslutning 3 PIN
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=187&page=1

Fra : Jakob M

Dato : 11-03-02 12:46

"Popeye" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Take Vulcano 6CU+. CPU'en er ikke overclocket, hans valg. Den larmer godt
> nok noget. Jeg overvejer at skifte blæseren ud med en Papst fra

Hvad med 7V tricket på den eksisterende blæser ?. Det koster ingenting og
reducerer omdrejningstallet til ca. 4000. Dermed kommer den ned i nærheden
af Papst blæserne i støjniveau. Hvis det ikke er nok kan man altid går ned
til 5V.
http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

Mvh
Jakob

Fra : Popeye

Dato : 11-03-02 16:36

"Jakob M" <r49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af Papst blæserne i støjniveau. Hvis det ikke er nok kan man altid går ned

Jeg kender godt linket. Men jeg er ikke så elektronikmindet og er bange for
at brænde hans Athlon CPU af, hvis jeg får lavet noget forkert. Så vidt jeg
husker er hans Thermal Take Vulcano 6CU+ med 3pinsstik, hvor ovennævnte link
viser modifikationen med et Molexstik (4pinsstik). Og så er det at mit
usikkerhedsniveau overstiger min virketrang . Jeg skal simpelthen have
det ind med skeer og 7 møggreb hvordan modifikationen kan foretages på et
3pinsstik (100% waterproof). Findes der et link eller en tegning der
tydeligt beskriver det, så selv en tumpe som mig ikke er i tvivl? Er det
bare et par af ledningerne i 3pinsstikket som skal byttes rundt, men hvilke
FARVER er DET så?

En anden mulighed var vel en adapter (til 7V?) af en eller anden art som
kunne indsættes mellem den nuværende blæsers 3pinsstik og bundkortet's
tilsvarende 3pinsstik? Findes noget sådant og hvor? Hvis ja, svarer det så
at man sænker rpm fra 7000 til ca. 4083 (7/12x7000), og samtidig CFM fra 38
til ca. 22 (7/12x38)? Så lineært går det vel ikke med støjniveauet, svjh
(det er længe siden...) er dBa noget logaritmehalløjsa, så det er nok lidt
mere indviklet som så? Nå, jeg må hellere stoppe, inden jeg gør mig selv
helt rundtosset ......

Fra : Jakob M

Dato : 11-03-02 18:05

> En anden mulighed var vel en adapter (til 7V?) af en eller anden art som
> kunne indsættes mellem den nuværende blæsers 3pinsstik og bundkortet's
> tilsvarende 3pinsstik? Findes noget sådant og hvor?

Ja, http://www.studiedata.dk/product.asp?product=115. Men hvis man ikke selv
kan hente koster det jo også porto.

> at man sænker rpm fra 7000 til ca. 4083 (7/12x7000), og samtidig CFM fra
38
> til ca. 22 (7/12x38)?

Ja, mellem 6 og 12 volt afhænger både omdrejningstal og den luftmængde
blæseren flytter, sådan cirka liniært af spændningen.

>Så lineært går det vel ikke med støjniveauet, svjh
> (det er længe siden...) er dBa noget logaritmehalløjsa,

Jeps, decibelskalaen er logaritmisk, så det er meget svært at forudsige
noget om hvor meget mindre den vil larme efter ingrebet.

Mvh
Jakob

Fra : Popeye

Dato : 11-03-02 19:33

> Ja, http://www.studiedata.dk/product.asp?product=115. Men hvis man ikke
selv
> kan hente koster det jo også porto.

Jeg checker det lige. Takker for svarene.

Fra : Wei & Jan Johansson

Dato : 14-03-02 09:49

Jeg kører med en 1.3Ghz og GlobalWin CAK-II 58. Købt hos www.morgen.dk
Den har kobber køler og en totalt lydløs blæser.

Godt valg, min kone kunne ikke sove om natten for larmen, nu kan hun.

Mvh,