sfx-filer
Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-01-01 10:10

Hej !

Jeg har brug for RAR til Linux, men uanset hvor jeg downloader det fra,
får jeg fat i filer med extension sfx. De er formodentlig komprimerede
med et eller andet program.......men hvilket? Er der nogen, der kan
hjælpe?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-01 10:19

Michael Knudsen <michaelknudsen@city.dk> writes:

> Jeg har brug for RAR til Linux, men uanset hvor jeg downloader det fra,
> får jeg fat i filer med extension sfx.

sfx er self extracting filer. Rar kan lave den slags til flere
platforme, blandt andet linux. Finder du en lavet til linux kan du
derfor bare udføre den. Prøv at udfør "file blablabla.sfx", hvis den
siger noget med "ELF 32-bit LSB executable" kan du formodentigt bare
udføre den.

Jeg har en der hedder rarlnx271.sfx der bare kan udføres på min
linuxbox.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-01-01 10:25

Peter Makholm wrote:

> [...]
> derfor bare udføre den. Prøv at udfør "file blablabla.sfx", hvis den
> siger noget med "ELF 32-bit LSB executable" kan du formodentigt bare

Jeg har prøvet at køre kommandoen "file rarlnx271.sfx", og Linux spytter
følgende ud:

rarlnx271.sfx: ELF 32-bit LSB executable, Intel 80386, version 1,
dynamically linked (uses shared libs), stripped.

Herefter sker der intet. Jeg har desuden prøvet at køre ./rarlnx271.sfx,
men der får jeg følgende besked:

bash: ./rarlnx271.sfx: Permission denied.

Jeg har ligeledes forsøgt at køre kommandoen som root. Har du nogen ide
om, hvad der kan være galt?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-01 10:28

Michael Knudsen <michaelknudsen@city.dk> writes:

> bash: ./rarlnx271.sfx: Permission denied.

Udfør en "chmod +x rarlnx271.sfx" det giver dig lov til at udføre den.

> Jeg har ligeledes forsøgt at køre kommandoen som root. Har du nogen ide
> om, hvad der kan være galt?

Pas på med den slags. Udfør aldrig noget som root, hvis du ikke er
sikker på at det ikke kan gøres anderledes.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-01-01 10:40

Peter Makholm wrote:

> Udfør en "chmod +x rarlnx271.sfx" det giver dig lov til at udføre den.

Tak for hjælpen. Det var lige, hvad der skulle til!

> Pas på med den slags. Udfør aldrig noget som root, hvis du ikke er
> sikker på at det ikke kan gøres anderledes.

Det er hermed hørt. Linux er stadig lidt nyt for mig, som det nok
fremgår af mine indlæg, men det kommer vel med tiden.

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-01-01 10:46

Michael Knudsen wrote:

> Tak for hjælpen. Det var lige, hvad der skulle til!

Hovsa. Jeg glemte lige noget. Findes der et smart sted, hvor man kan
lægge selve rar-programmet, så man kan køre det overalt?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-01-01 11:42

Michael Knudsen wrote:

> Hovsa. Jeg glemte lige noget. Findes der et smart sted, hvor man kan
> lægge selve rar-programmet, så man kan køre det overalt?

echo $PATH

Viser dig hvor du kan smide den, men hvis alle skal kunne bruge den så
er /usr/local/bin et godt bud.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-01-01 11:18

> [...]

> Det er hermed hørt. Linux er stadig lidt nyt for mig, som det nok
> fremgår af mine indlæg, men det kommer vel med tiden.

Nu er sfx-filer heller noget, man kommer ud for hver dag.

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös