Til Kevin: Sparemad
Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 10-03-02 23:22

Som sagt lever vi 3 mennesker for 1400 om måneden. Det kræver en til to
grøddage om måneden og at du bager dit brød selv. Hvis du vil have et godt
råd så invester i kogebog for fattigrøve I og II - de er simpelthen geniale.
Husk at lade være med at købe noget færdigt, men lav alt fra grunden. Brug
de grove, billige grøntsager som kål og gulerødder frem fra tomater og
agurk.
Held og lykke med det.

Dorthe

Fra : Iben Holst

Dato : 11-03-02 08:21

Hej Dorthe ...

> Som sagt lever vi 3 mennesker for 1400 om måneden. Det kræver en til to
> grøddage om måneden og at du bager dit brød selv. Hvis du vil have et godt
> råd så invester i kogebog for fattigrøve I og II -

Vi lever også ret sparsommeligt, men at få det ret meget under 2000 er endnu
ikke lykkedes mig, trods vi kun er 2 voksne og et barn. Så disse bøger vil
jeg også meget gerne anskaffe mig !
Hvad er prisen for sådan en bog; er det hos boghandleren ? - og hvilket
forlag ?

Iben

Fra : vagn torup

Dato : 11-03-02 11:06

Hejsa
Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8c5b48$0$97377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> forlag ?
>
> Iben
>
> Så billigt er det altså heller ikke at lave maden fra de kogebøger. Jeg
har selv den 1. og blev ekstremt skuffet. For det første kan jeg lave mad
billigere end det. Vi spiser for ca. 5-8 kr. pr kuvert til aftensmad. Og
desuden er maden dødkedelig. Bare en mening.
MVH Rikke

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 11-03-02 11:27

Jeg synes ikke maden er kedelig og man kan naturligvis frit fortolke i
opskrifterne. Eksempelvis er han ret glad for selleri og hvis man ikke kan
lide det er hvidkål en fin erstatning. Bøgerne koster ca 110 kr og kan få i
alle bodhandlere.

Dorthe

Fra : Lars Fischer

Dato : 11-03-02 16:07

"Dorthe Frederiksen" <dorthefrederiksen@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> grøddage om måneden og at du bager dit brød selv. Hvis du vil have et godt
> råd så invester i kogebog for fattigrøve I og II - de er simpelthen

Jeg har aldrig helt kunnet forstå dender kunstart med at lave mad så billigt
som muligt. Kvaliteten af det vi spiser er bare *så* vigtigt for hvordan vi
har det. Og det er altså svært at gøre det rigtig billigt uden at det går
ud over kvaliteten af råvarene. Se bare på det kød man kan få i et
gennemsnits supermarked -- det er billigt, især hvis det er svinekød, men
kvaliteten er sgu' osse derefter.

De fleste danskere prioriterer det de spiser alt for lavt.

> Husk at lade være med at købe noget færdigt, men lav alt fra grunden.

Det hjælper, helt bestemt. Osse på kvaliteten. De færdige ting indeholder
for alvor elendige råvarer, og masser af tilsætning der ikke er værd at æde.

Men jeg ville altså starte et andet sted. Der er en del andre ting (bil,
tv, ...) der kan spares væk før jeg ville gå efter maden.

/Lars

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-03-02 17:29

> Fra: "Lars Fischer" <fischer@suk.dk>
snip
> [...]
>
> Men jeg ville altså starte et andet sted. Der er en del andre ting (bil,
> tv, ...) der kan spares væk før jeg ville gå efter maden.

Jeg er meget enig.
Jeg tilhører som du kan se nu ikke dem der sparer på maden, 3000 for 2
voksne, er vist meget OK 100 kr om dagen, men jeg ville nu gerne have
muligheden, og jeg kan da godt se at hvis vi vil spise grød og grove
grøntsager lidt oftere kan det blive til nogle penge.
Det var ikke så meget for at spise billig dårlig mad, men mere for at blive
inspireret
Og vi har valgt tv, bil, hus fra
til gengæld har vi valgt avise rejser bio teater. Og rejser meget imellem
fyn og kbh osv, så alting kræver jo nogle penge.
Men som sagt jeg er enig; du bliver hvad du spiser.
VH Kevin

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 11-03-02 20:54

Hakket kød er som regel af meget ringe kvalitet, men hvis man køber det kød
som skal have en evighed for at blive mørt og hakker det selv, kan man
sparer 50% på prisen.

Dorthe

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-03-02 23:20

Hej Dorthe
Tak for tipsene, både dem om bøgerne, og dem om kødet.
Vi spiser nu ikke så meget kød, men til vores lille drengs på 1/2 år store
glæde masse af grøntsager, det Indiske køkken kan varmt anbefales, meget
vegetar, og når man først har grundkrydderierne så kører det uden at vælte
budgettet.

Iøvrigt har jeg fundt ud af at han er ret vild med oliven, og hørt at det er
der ret mange babyer der er. Ja for os er han stadig baby, godt nok en stor
en af slagsen. Jævnfør en anden tråd.
kevin

Fra : Anja

Dato : 11-03-02 23:16

Det er rigtig at man får hvad man betaler for men det er jo ikke altid et
valg.
Jeg har også prøvet at leve alene med et barn og kun have 1200 kr. når alt
var betalt. Jeg var under udannelse og min samlever besluttede at han ville
noget andet her i livet. Ja så må man gøre det bedste man kan for sit barn
og sig selv. Det skal lige tilføjes at vi ikke havde bil eller gæld men snød
nok lidt for at betale licens.
Jeg vil dog sige at vi havde det godt for man lærer også at sætte pris på
nogle af de gratis glæder som der faktisk er mange af.
Anja

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 12-03-02 12:24

Anja wrote:

> [...]
> og sig selv. Det skal lige tilføjes at vi ikke havde bil eller gæld men snød

Hvordan snyder man "lidt"?

<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 12-03-02 16:38

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in
message news:3C8DE539.BA2D44FC@MOVEcgey.com...

> Hvordan snyder man "lidt"?

Betaler hver 4.gang...

Michael (der heller ikke havde tv da jeg læste...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-02 13:03

"Anja" <aholdum@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg vil dog sige at vi havde det godt for man lærer også at sætte pris på
> nogle af de gratis glæder som der faktisk er mange af.

Jeg vil gerne sige til dig, at jeg synes, at du har gjort
det fantastisk godt. Det var virkelig sejt at kunne gennemføre
en uddannelse og leve af så få penge med et lille barn
samtidigt.

Hip-hip-hurra!

Med venlig hilsen
Bodil.