initrd eller "hvordan man sender options t~
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-02 21:43

Hej.

Jeg sidder og leger med XFS, LVM og RAID på tre diske*. Mit
/-filsystem er XFS på en RAID5-device. Jeg har læst at SGI anbefaler
at man bruger en ekstern log-device når man kører XFS på (Linux
Software-)RAID5, så det vil jeg gerne gøre...

Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får givet kernen besked om at
den skal bruge option'en logdev=/dev/blabla når den mount'er / ... så
hvis jeg laver xfs'et med -l logdev=/dev/blabla, så går kernen i stå
når den skal mount'e /... Hvis jeg har intern log starter den fint,
men det er jo mod anbefalingen og dermed laaaangsomt.

Det nærmeste jeg er kommet er at mere eller mindre lure at det er
initrd'en der skal tilføjes/ændres noget i, men så kan jeg ikke
rigtigt komme længere.

Nogen hints?

Mvh.

Adam.

* Dvs. LVM har jeg droppet igen (kan slet ikke overskue at få eksterne
logdev's til alle de filsystemer jeg så får lavet); vi starter i det
små

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-03-02 23:33

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> når den skal mount'e /... Hvis jeg har intern log starter den fint,
> men det er jo mod anbefalingen og dermed laaaangsomt.

N bruger jeg ikke selv initrd'er, så det har jeg ikke helt styr på...

Du kan angive "rootflags=logdev=/dev/blahblah" som parameter til kernen fra
lilo eller grub.

Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-02 23:43

On Sun, 10 Mar 2002 23:32:54 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Du kan angive "rootflags=logdev=/dev/blahblah" som parameter til
> kernen fra lilo eller grub.

Ahhhh, rootflags - cool! Jeg prøver. Tak!

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-03-02 00:13

On Sun, 10 Mar 2002 23:42:51 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Ahhhh, rootflags - cool! Jeg prøver. Tak!

Det ser ud til at de ryger videre til ext2fs og ikke til det filsystem
der er på / (xfs her) :-/

Mvh.