Hjemmeside
Fra : Morten Skjershede

Dato : 10-03-02 21:03

Vores hjemmeside er nu opdateret..og nye billder lagt ind.
Vi har lavet den mere brugervenlig og overskuelig.
Senere lægger vi links ind til nogle ef jeres andres hjemmesider. Håber i
får fornøjelse.

Morten
http://www.yeoman.subnet.dk

Fra : Kate

Dato : 10-03-02 22:59

"Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> wrote in

> http://www.yeoman.subnet.dk

Hej Morten

Var lige inde og se jeres fine misser.

Hvad er en hybrid?

Kate

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-03-02 21:31

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev...
> Hej Morten
> Var lige inde og se jeres fine misser.
> Hvad er en hybrid?

Hej Kate

Selv om jeg ikke lige hedder Morten... så er hybrider blandinger mellem to
racer - i dette tilfælde blev der lavet en parring mellem en Cornish Rex og
en Orientaler.

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 12-03-02 16:31

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in

> [...]
>
> Selv om jeg ikke lige hedder Morten... så er hybrider blandinger
> mellem to racer - i dette tilfælde blev der lavet en parring

Okay, tak. Vil det sige at det egentligt er en "rundkørsel" og den
derfor kan være ustyrligt nuttet, men ikke kan bruge i avl og
desvidere?

Kate

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-03-02 17:19

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev...

> Okay, tak. Vil det sige at det egentligt er en "rundkørsel" og den
> derfor kan være ustyrligt nuttet, men ikke kan bruge i avl og
> desvidere?

Mjaahh... Hovedsagligt bruges betegnelsen "hybrid" om afkommet af en
parring, som muligvis skal bruges til videre avl - fx kalder vi i FIFe (den
europæiske katte-organisation) Tonkinesere for "hybrider", fordi det er
raceblandinger mellem burmeser og siameser, som aldrig kan renavles - der
vil altid være risiko/chance for, at man ved en parring mellem to
tonkinesere får tonkineserkillinger, "rene" burmeserkillinger og "rene"
siameserkillinger". I andre organisationer har man imidlertid valgt at kalde
disse blandinger for Tonkinesere og lege at de er racerene...

I flere andre racer, hvor avlsmaterialet er meget småt/begrænset, er man
nødt til at parre andre racer ind for at få udvidet genpuljen - afkommet
herfra kaldes så også hybrider, men bruges til videreavl i detaljerede
avlsprogrammer. I andre racer igen bruger man indparring af nye racer for at
få nye farver, bedre temperament, stabiliseret udseendet på en bestemt måde
osv. - alt sammen under "kontrollerede" forhold vha. avlsprogrammer.
Ved dog ikke helt med USA (klubberne TICA og CFA), som har "for vane" at
give alle mulige mystiske raceblandinger status som selvstændig race, hvis
der bare er lavet tilstrækkelig mange af dem - kig fx i bogen "300
katteracer i farver" og se hvor mange af dem, der oprindelig er blandinger
af xx og yy, og bemærk hvor få af de mange racer, der egentlig er godkendt i
FIFe, netop pga. problemerne med, at de aldrig vil kunne renavles 100%...

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 12-03-02 21:44

Tak for svaret, Camilla. Jeg vidste jo godt at man parrede andre
indover netop for blodfornyelser, jeg vidste så bare ikke at der
ligefrem var en betegnelse for kattene. Man bliver da også klogere for
hver dag der går her

Kate

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 18:15

Hej Kate

> Okay, tak. Vil det sige at det egentligt er en "rundkørsel" og den
> derfor kan være ustyrligt nuttet, men ikke kan bruge i avl og
> desvidere?
Fnys, fnys og atter fnys.
Så vidt jeg husker var vores silvershadede Briter GIP Maya Coriander og EP
Maya Fennikel hybrider.
De var første generation af typen og havde specielle stamtavler med FD-RIEX.
De havde korthårs mor og Chincilla Perser som far (han hed Shannon og noget
meget fint, og var ham der var på alle Gourmet maden og plakaterne).
Hvis jeg tager fejl Camilla S, så ret mig venligst.
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-03-02 18:41

"Denise" <daugbjerg@c.dkxxx> skrev...
> [...]
> meget fint, og var ham der var på alle Gourmet maden og plakaterne).
> Hvis jeg tager fejl Camilla S, så ret mig venligst.

Hej Denise

Kender ikke vanvittig meget til oprindelsen af sølv-briter, men som jeg har
skrevet til Kate, så bruger man race-krydsninger til bl.a. at lave nye
farver - og for at få sølv-briter har man brugt chinchilla perser/exotics
(ligesom da man lavede burmillaen, som er en krydsning af burmeser og
chinchilla perser..). X-antal generationer vil så betegnes hybrider.

FD-Riex stamtavler er ikke sååå specielle (længere), de bruges i mange
sammenhænge, bl.a. briter, som har perser inden for de første 5 generationer
(så vidt jeg husker...) og mange andre tilfælde. Riex-stamtavler er fuldt ud
lige så "gode" som FD LO-stamtavler, så der er ikke nødvendig noget suspekt
ved dem

Mvh. Camilla

Fra : Denise

Dato : 12-03-02 21:28

Hej Camilla

> [...]
ud
> lige så "gode" som FD LO-stamtavler, så der er ikke nødvendig noget

Tak for oplysningerne, men jeg tror nu ikke, at de blev betragtet som helt
så "fine" som de etablerede blå. Vi faldt jo for dem, fordi de er så smukke
med
deres øjne og eyeliner. Vi fik dem som kælekatte, og det var slet ikke
meningen
vi skulle udstille, men blev bidt af det en årrække, fordi de var så
populære.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 12-03-02 21:46

"Denise" <daugbjerg@c.dkxxx> wrote in

> Fnys, fnys og atter fnys.

Hihi, Denise, godt jeg er ret sikker på at du ved hvad jeg mener med
"Rundkørsel". Sådan en var Oliwer og du fandt ikke en dejligere kat. 3
ligeså dejlige og de bor også sammen med mig

Jeg ved jo godt at man skaber nye racer ved krydsninger, vidste bare
ikke at der var en betegnelse for dem.

Kate