computer går ned
Fra : LaPPe

Dato : 10-03-02 18:14

Min computer begyndte forleden at gå ned.
Den kan efter en lang pause måske være kørende i op til 3 timer, men
derefter går skærmen ud og der er ingen aktivitet mere, selvom computeren
burde arbejde.
Jeg kan starte computeren op igen, men nu går der kun op til 10-15 min inden
den igen går ned på samme måde, og der går kortere og kortere tid mellem
hvert nedbrud.
Jeg kan så lade den stå slukket natten over, og så kan den starte og være
tændt i op til 2-3 timer igen 1. gang og derefter kun få minutter ad gangen.
osv.

Jeg har prøvet at tage alt hardware ud undtagen CPU, bundkort og ram.
Umiddelbart ser det ud som om, bundkortet stadig lever, da der lyser en
diode på det, samt at cpu-blæseren stadig kører efter den går ned.
cpu'en er kold nok, ca. 33-39 alt efter, hvor meget ventilation, der er i
gang.

Der havde INGEN problemer været den sidste uge op til nedbruddet, og der
blev ikke ændret på konfigurationen på nogen måde de sidste 5 dage op til
nedbruddet - hverken soft- eller hardwaremæssigt.

Grafikkortet er har været skiftet ud uden held .
Jeg tror ikke, det er et softwareproblem, da jeg også har prøvet at boote op
på en anden hdd med win2000 hvor det samme problem opstod - samt at den også
har været gået kold, da jeg på et tidspunkt var ude i BIOS.

Mit system ser sådan ud:
AMD t-bird 1000MHz
Soltek SL-75KAV 133
256mb ram 133 - 1 blok
windows xp

umiddelbart mistænker jeg rammene, men kan ikke komme til at teste det, da
jeg kun har 1 ramblok.

Nogen, der har en idé eller 10?

Og nu begynder det kraftedeme også at sne!
--
Mvh. Lars Sørensen
lars@lappe.dk

Fra : CopyCat

Dato : 11-03-02 17:37

> Nogen, der har en idé eller 10?

Test rammene .,
fx. med memtest86 ., (google)

Stjæl din nabos RAM ., og test med dem ., anden gang .,

Frank .,

Fra : LaPPe

Dato : 12-03-02 14:23

> Stjæl din nabos RAM ., og test med dem ., anden gang .,

Rammene, der sidder i for øjeblikket er PC133

Er det muligt at teste med PC100?

--

Mvh. Lars Sørensen
http://www.lappe.dk

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-03-02 17:36

On Sun, 10 Mar 2002 18:13:47 +0100, LaPPe wrote:

> [...]
>tændt i op til 2-3 timer igen 1. gang og derefter kun få minutter ad gangen.

Det lyder jo altså ret så meget som et varmeproblem. Sidder der andre
blæsere i dit system, f.eks. på grafikkort eller bundkort, og kører de som
de skal? Det er nok også farligt at stole alt for meget på
temperaturangivelsen på CPU'en, den slags er kendt for at være meget
upålidelige.

Prøv evt. at køre uden kappe på kabinettet i nogle dage og se om det gør
nogen forskel.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Karsten Olesen

Dato : 11-03-02 17:46

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
**********
Jeg er sikker på, det er en mismatch mellem en driver og styresystemet..
Varme er næppe et problem, hvis du har et nogenlunde kabinet + køler...

MVH

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-03-02 18:08

On Mon, 11 Mar 2002 17:46:16 +0100, Karsten Olesen wrote:

> [...]
>Jeg er sikker på, det er en mismatch mellem en driver og styresystemet..
>Varme er næppe et problem, hvis du har et nogenlunde kabinet + køler...

Jeg kender ikke nogen driver-fejl som kun optræder efter et par timers brug.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Karsten Olesen

Dato : 11-03-02 18:23

> Jeg kender ikke nogen driver-fejl som kun optræder efter et par timers
brug.

Det gør jeg.

Nvidia 12.41 drivere kan få dvale til at hænge efter "genstart" med musen
på nogle P4 bundkort fra Soltek..men kun med visse andre pci-kort monteret.
Nvidia 12.41 på Soltek SL-75kav + Geforce MX grafikkort i visse tilfælde
(chipversioner).
Nvidia 12.41 + DirectX 8.0 på A7V.

osv..en BIOS opdatering er IKKE altid løsningen, men har man tid,
så finder man ud af det, men en bøvl er det.

MVH