HP-UX
Fra : Ole Hansen

Dato : 28-01-01 02:06

Hej,

Jeg har lige fået et arbejde, hvor jeg, blandt andet, skal arbejde med
HP-UX. Nu er mine erfaringer med HP-UX temmelig mangelfulde (læs: ikke
eksisterende...) og kunne godt tænke mig at høre lidt om andres
erfaringer med det - hvad er smart, hvad er fjollet og hvilke
forskelle er der mellem HP-UX og f.eks. Debian Linux? (Jeg ved da
forresten så meget, at logs vist nok er parkeret i /var/adm og rcx.d
bor i /sbin)

--
Ole Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-01 09:11

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> eksisterende...) og kunne godt tænke mig at høre lidt om andres
> erfaringer med det - hvad er smart, hvad er fjollet og hvilke
> forskelle er der mellem HP-UX og f.eks. Debian Linux?

Jeg har kun været bruger på en HP-UX:

HPUX er et SysV system hvilket giver en række forskelle til Linux og
GNU der er lidt en blanding mellem SysV og BSD. Det gør at en del ting
er lidt anderledes end man lige er vandt til, for eksempel er
komandolinje options ofte forskellige. (med ps-komandoen jeg har
bandet mest over).

Hvis du ikke kommer til at arbejde med version 10.20 eller nyere, så
er det min erfaring at du har tabt på forhånd.

CDE er fjollet (to little).

remsh er fjollet, især i et miljø med flere systemer[0] (skulle have
været rsh)

Jeg tror ikke lige jeg kan komme på noget smart. Måske kan ACL bruges
til noget, hvis man kun har HPUX'er. Det er noget hvor Linux er lidt
bagude. (under vejs)

> (Jeg ved da forresten så meget, at logs vist nok er parkeret i
> /var/adm og rcx.d bor i /sbin)

Eftersom rcx.d er scripts, der skal udføres har de heller ikke meget
at gøre i /etc ifølge min opfattelse af /etc. At de er der i linux
opfatter jeg som tradition som FHS ikke har kunnet rykke (eller
villet).

0) Måske fordi de andre systemer primært har været BSD, hvor jeg har
været.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Kent Friis

Dato : 28-01-01 18:28

Den 28 Jan 2001 09:10:35 +0100 skrev Peter Makholm:

> [...]
>
>Jeg tror ikke lige jeg kan komme på noget smart. Måske kan ACL bruges
>til noget, hvis man kun har HPUX'er. Det er noget hvor Linux er lidt

Jeg har aldrig fattet fidusen i ACL's - hvis man ikke kan sætte
rettigheder op vha. /etc/group, så er man sandsynligvis på vej ud
i noget der ikke har hold i virkeligheden (eller også har man ikke
fattet konceptet med grupper).

I virkeligheden arbejder man jo netop enkeltvis eller i grupper.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-01 23:10

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) writes:

> rettigheder op vha. /etc/group, så er man sandsynligvis på vej ud
> i noget der ikke har hold i virkeligheden (eller også har man ikke
> fattet konceptet med grupper).

Jeg vil påstå at jeg har fattet ideen med grupper. Men det er
alligevel for snævert et begreb. Jeg har et par gange gerne ville
kunne lave et projekt sammen med et par andre brugere, samtidigt med
at en lidt større kreds kunne læse hvad vi lavede. Det kan jeg ikke
med en bruger, en gruppe og resten af verden-systemet som unix
anvender.

250 brugere, der laver grupper på kryds og tværs, kræver en meget
dynamisk oprettelse og nedlægning af grupper. Ikke noget jeg har set
virke nogensinde.

ACL er normalt heller ikke nok. Det ville være fedt at kunne sige at
den og den bruger måtte skrive i den og den fil med det program. (Det
kan lade sig gøre med grupper, men hold kæft hvor bliver det grimt)

Jeg har ingen ide om hvad andre mainstream styresystemer gør. Man
kommer langt med unix' sikkerhedside (hvis man lige ser bort fra den
almægtige bruger) men man kan komme længere. Diverse capability based
systemer har nogle lækre features. (Capabilities har ikke nødvendigvis
meget tilfældes med Posix-capabilities)

Fra : Kent Friis

Dato : 29-01-01 07:37

Den 28 Jan 2001 23:10:28 +0100 skrev Peter Makholm:

> [...]
>at en lidt større kreds kunne læse hvad vi lavede. Det kan jeg ikke
>med en bruger, en gruppe og resten af verden-systemet som unix

Det kan du have ret i - så lykkedes det alligevel at finde en
begrænsning.

Det kan dog klares:

proj = projektgruppen
readers = dem der må læse (incl. projektgruppen).

drwxr-x--- root readers ./projekter
drwxrwxr-x root proj ./projekter/projekt1
-rw-rw-r-- me proj ./projekter/projekt1/*

Om løsningen er optimal kan diskuteres (det afhænger af situationen,
ofte vil "readers" være sammensat af flere projektgrupper, som
arbejder delvist sammen, som så deler mappen "projekter").

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Claus Alboege

Dato : 29-01-01 08:17

Peter> leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) writes:
> [...]

Peter> Jeg vil påstå at jeg har fattet ideen med grupper. Men det er
Peter> alligevel for snævert et begreb. Jeg har et par gange gerne
Peter> ville kunne lave et projekt sammen med et par andre brugere,
Peter> samtidigt med at en lidt større kreds kunne læse hvad vi
Peter> lavede. Det kan jeg ikke med en bruger, en gruppe og resten
Peter> af verden-systemet som unix anvender.

Peter> 250 brugere, der laver grupper på kryds og tværs, kræver en
Peter> meget dynamisk oprettelse og nedlægning af grupper. Ikke
Peter> noget jeg har set virke nogensinde.

Peter> ACL er normalt heller ikke nok. Det ville være fedt at kunne
Peter> sige at den og den bruger måtte skrive i den og den fil med
Peter> det program. (Det kan lade sig gøre med grupper, men hold
Peter> kæft hvor bliver det grimt)

Med AFS filsystemet kan det faktisk lade sig goere, uden det bliver
grimt. Her har AFS brugerne selv mulighed for at oprette grupper (uden
om sysadmin) og kan derfor bestemme hvilke brugere (i grupper eller
enkeltvis) der skal have adgang til at goere hvad.
Et lille mente (som man dog hurtigt kan vende sig til) er at ACL'erne
kun fungerer paa directory basis.

Kig evt paa: http://kom.auc.dk/net/afs/intro.html

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Esben Haabendal Sore~

Dato : 15-02-01 12:57

> [...]
Ole> f.eks. Debian Linux? (Jeg ved da forresten så meget, at logs vist
Ole> nok er parkeret i /var/adm og rcx.d bor i /sbin)

Det er godt nok et noget forsinket svar, men prøv at smutte ind på
http://hpux.connect.org.uk/

Efter at brugt en lille smule tid på at have smidt en masse af de
tools jeg er vant til under Linux efter min HP-UX 11 box, hvilket var
ganske nemt da de lå som .depot pakker, så er sådan en HP box ok
at arbejde på.

/bart
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ole Hansen

Dato : 15-02-01 22:26

Esben Haabendal Sorensen <bart@sunsite.dk> writes:

> [...]
> tools jeg er vant til under Linux efter min HP-UX 11 box, hvilket var
> ganske nemt da de lå som .depot pakker, så er sådan en HP box ok

Den site fandt jeg også ret snappt - man er jo efterhånden blevet
noget afhængig af alle de "poppede" linux-programmer, så dem bliver
man nød til at smide på den. "Mine" HP-UX maskiner er godt nok kun
10.20'ere.

En enkelt ting, jeg har bøvlet lidt med, ikke så meget at installere
..depot pakkerne, men at lave et "rigtigt" depot, hvor jeg kan
downloade flere pakker til og så pege swinstall på det... Er der en
fiks måde, det kan klares på?

--
Ole Hansen