Buler og underlige hævelser
Fra : taina

Dato : 10-03-02 15:27

Hej NG

Her kommer endnu et par uvidende spørgsmål fra meget nybagt og meget usikker
hesteejer...

Nu har jeg haft min lille hest i knap en måned, og det går faktisk rigtig
godt, synes jeg. Hun er glad for at se mig - vrinsker nogle gange, når jeg
kommer - og når jeg har hende løs i hallen, tøffer hun rundt i numsen på mig
og hygger. Og så bliver jeg helt glad indeni

Nå, men for et par dage siden hævede begge hendes bagben op og hun fik nogle
underlige buler under maven - sådan nogle store flade nogle, der føles som
om det er væskesamlinger, og som gør ondt, når man trykker på dem. Det der
gjorde mig helt nervøs var, at hun nægtede at gå ud af boksen og generelt
var i et rigtig dårligt humør - normalt er hun nemlig en glad, opmærksom og
tillidsfuld hest.

Det ene bagben var ømt og varmt, mens det andet "bare" var hævet. Jeg fik
hevet en dyrlæge ud, og han mente, at hun havde forstrukket en sene i det
ene ben, og at bulerne under maven skyldtes, at hun var blevet sparket ude
på folden.

Jeg undrede mig så over et par ting, som jeg ikke fik svar på, og håber at
der måske er nogen af jer, der har et bud.

Hun havde kun en skade på det ene bagben. Er det så normalt at de begge
hæver? Det skal lige siges, at hun går på fold hele dagen hver dag. Folden
er mudret, leret og træls, men det sker da, at de leger derude.

Bulerne under maven er på begge sider - hvor sandsynligt er det, at hun er
blevet sparket, har vendt sig om og er blevet sparket igen? (Ja i mit hoved
tyder det på, at hun er dum!)

Dyrlægen gav hende en smertestillende sprøjte. Er det smart? Jeg ville
umiddelbart tro, at det bedste er, når de kan mærke at de har en skade,
fordi de så ikke bruger sig selv så voldsomt.

Glæder mig megt til at høre, hvad I synes...

Mvh. tina

Fra : Fru Borg

Dato : 10-03-02 17:37

Hej TIna !

Hvis du har hovedpine, vil du så ikke sætte pris på en smertestillende pille
? Du kan jo sætte hende i boks lidt, så hun ikke bruger sig selv. Dog har du
ret i, at hun så ignorer evt. skader, men så længe hun har ondt, risikerer
du også unødvendige spændinger. Hvis du har ondt i nakken, trækker du
skuldrene op, for at aflaste....

Hvis en hest står uvirksom i en boks i lægere tid, kan bagbenene hæve.

De hævelser på maven du snakker om, sidder de på bugen, hvor du spænder
gjorden ??

Jeg er selv forholdsvis nybagt hesteejer og kan love dig, at man lærer det
hurtigt !!

God fornøjelse !
Mette

Fra : taina

Dato : 11-03-02 21:09

Hej Mette

Hun går ude hver dag (bortset lige fra de sidste par dage) og kan god lide
at vippe numsen i vejret, så jeg tror ikke hævelserne kommer af uvirksomhed.
Bulerne på maven sidder lidt længere tilbage end hvor gjorden sidder. Og da
jeg ikke havde været ude at ride dagen inden - og samme dag - som de kom,
regnede jeg med, at jeg kunne udelukke gjordtryk.

Rart at høre, at der er nogen, der har lært at være hesteejer. Så kan jeg
vel også
Hvor nybagt er du?

Mvh. tina

Fra : Thomaz

Dato : 11-03-02 09:21

Hej Tina

Hvis du lige har fået hesten, kan de hævelser i benene, du beskriver komme
sig af, at den ikke er vant til at gå på fold i længere tid ad gangen, og
derfor er benene blevet overbelastet. I så fald har hesten godt af lidt
hvile (boksro), små trækture og noget smertestillende.

En anden mulighed er, at hesten får wraphø, hvilket den ikke måske ikke har
været vant til. Der er mere "krudt" i wrap end alm. hø, og det kan også give
hævelser i ben og mærkelige buler andre steder på kroppen. Prøv at sætte
portionen af wrap ned, så den langsomt vænnes til at spise dette kraftfulde
stråfoder. Og giv den uldbandager på benene og se om ikke hævelserne
forsvinder. Og spul benene med koldt vand i ca. 10-15 min hver dag. Det
sætter gang i blodomløbet og hjælper på hævelser. Husk at tørre godt efter,
så den ikke får mug.

Prøv eventuelt at få en af staldfokene til at kigge på din hest, og hør
deres vurdering, de har jo ofte set mange forskellige ting gennem årene og
kan ofte komme med rigtig gode råd.

Bulerne under maven lyder om en eller anden form for allergi, så prøv evt.
at høre dyrlægen om den mulighed. Prøv først at finde ud af om der er noget
den har fået inden for den sidste uges tid, som du ikke har givet den
tidligere. Det kan være alt fra nyt seletøj til foder af en eller anden art.

Held og lykke.

Hilsen
Lotte

Fra : taina

Dato : 11-03-02 21:41

Hej Lotte

Puha, du har godt nok givet mig noget at tænke over. Tak for det!

Hesten er vant til at gå ude hele dagen, og også i en fold, der er lige så
smattet som den hun går på nu. Men denne her er mere leret. Kan det gøre
det?
Hun har gået på folden i tre uger, hvor der ikke har været nogen problemer.
Kommer sådan noget så sent?

Jeg er begyndt at spule - og det ser ud til at hjælpe. Hvis jeg giver hende
bandager på, vænner jeg så ikke benene til en støtte, som de senere ikke kan
undvære? (Hun har aldrig gået eller stået med bandager, og har faktisk nogle
rigtig flotte rene ben)

Hun er faktisk gået fra wrap-hø til almindeligt hø. Men hun får mere nu, end
hun gjorde før. Giver det samme effekt?

Mht. allergi - hvor lang tid plejer der at gå, før sådan noget slår ud? Hun
har nemlig ikke rigtig fået noget nyt - bortset fra et par strigler - siden
hun kom ned for tre uger siden. Det meste af det nye, har hun prøvet før -
alm. hø og hvedehalm har hun mødt før. Så det eneste, der er helt nyt er
faktisk foderet.

Fra : Iben Holst

Dato : 12-03-02 10:38

> [...]
kan
> undvære? (Hun har aldrig gået eller stået med bandager, og har faktisk

Ja og nej. Det er fint at give støttebandager på, men hvis hun ikke må blive
afhængig af dem skal du enten tage "besværet" nu eller senere. Nu vil sige,
at du kun giver hende dem på i eks. 2-3 timer af gangen evt. flere gange om
dagen uanset om hun står i boks eller er ude og røre sig - senere vil sige
at du langsomt skal vænne hende af med dem ved, at lade hende have dem på i
færre og færre timer af gangen.
Jeg ville ikke selv bruge en bandage som sidder en hel dag eller en hel nat,
men mindre det drejer sig om et syg ben hvor det påkræves totalt ro. Det
mener jeg ikke der er tale om i dit tilfælde og især ikke når spulingerne
hjælper.....

At give hende mere tid i boksen i ro er en god ting, men du skal endelig
sørge for at hun også rører sig, både med træk ture og fold. Men det vil
være bedst hvis hun går på en fold for sig selv. Eller kan få lov til at
tusse rundt for sig selv i en ridehal eller på en ridebane, så hun bliver
rørt og får frisk luft, uden at blive pæset af andre heste.

Iben

Fra : Thomaz

Dato : 18-03-02 16:20

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
....snip...
> Hesten er vant til at gå ude hele dagen, og også i en fold, der er lige så
> smattet som den hun går på nu. Men denne her er mere leret. Kan det gøre
> det?
Nej det burde så ikke give nogle hævelser, med mindre at det lige frem er
sådan at hestens ben hænger "fast" og skal trækkes op med "større" kraft. Du
ved lige som hvis du går i en mose og gummistøvlen hænger i. Det giver
jo nogle overbelastninger, som kan være årsagen til hævelserne i benene.

> Hun har gået på folden i tre uger, hvor der ikke har været nogen
problemer.
> Kommer sådan noget så sent?
Ja der kan godt gå noget tid før sådan en overbelastning viser sig.

> [...]
kan
> undvære? (Hun har aldrig gået eller stået med bandager, og har faktisk
Det skal IKKE være støttebandager du skal lægge på. Det skal være nogle
uldbandager + store tykke underlag, som lægges på tilpas stramt til at det
holder, men det er IKKE meningen at det støtter. Det er udelukkende pga
varmen de skal på.

Det man gør med militaryheste f.eks. er at spule benene godt med koldt vand
når de har gået stævne, og senere give varme i benene. Det gøres for at få
blodomløbet i benene i højeste gear. Nogle militaryryttere bruger sådan
noget specielt gele, der først køler og siden varmer - samme effekt.

> Hun er faktisk gået fra wrap-hø til almindeligt hø. Men hun får mere nu,
end
> hun gjorde før. Giver det samme effekt?
Nej det burde ikke være årsagen.

> [...]
> alm. hø og hvedehalm har hun mødt før. Så det eneste, der er helt nyt er
Det lader heller ikke til at være allergi så.

Hvordan er gulvet i boksen, hvor hun står? Hvis det er meget ujævnt kan det
være en af årsagerne til hævelserne i benene. Hvis gulvet ikke er tilpas
jævnt, så find et andet sted at stille hesten, for ellers går hævelserne
aldrig væk.

Lad os høre hvordan det gik da du ringede til dyrlægen.

Mvh.
Lotte

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-03-02 11:31

Hej Tina!

Jeg kender godt det der med at dyrlægen lige er gået og så
kommer alle de spørgsmål man skulle have stillet da han var
der.
Jeg plejer at ringe til ham (i telefontiden) hvis der er noget
jeg ikke helt synes jeg fik svar på. Han er altid flink til at
svare på mine "dumme" spørgsmål - hvad han så tænker, det er jo
en anden sag

Dyrlægen er trods alt den der må vide det bedst!

Held og lykke:0)
Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Iben Holst

Dato : 11-03-02 11:51

De buler/væskeansamlinger de nævner på maven lyder meget som de ødemer. Det
får min hoppe også af og til, men de gør ikke ondt og det mener jeg generelt
ikke at ødemer gør.
Jeg synes nu også der er for meget i vejen til, at du kan undgå at have en
dyrlæge med på råd. Især når hun ligefrem har ondt !!

Iben

Fra : taina

Dato : 11-03-02 21:22

Hej Iben (og Nina)

Problemet er jo netop, at jeg havde dyrlægen ude, og han så mest af alt ud
som om han syntes, at jeg var lettere hysterisk. Måske fordi jeg faktisk
´huskede at stille de hersens spørgsmål. Han virkede ret grundig, men jeg
fik ikke rigtig noget svar - mere et indtyk af, at han heller ikke vidste
det. (kæmpestort suk!)

Det var derfor jeg susede hjem i blækhuset .

Hvad er ødemer for noget, og hvad får de dem af? Hvordan se de ud?

Mvh. tina

Fra : Iben Holst

Dato : 12-03-02 10:54

> [...]
> fik ikke rigtig noget svar - mere et indtyk af, at han heller ikke vidste

Jamen jeg ville ringe til ham og spørge igen med den begrundelse, at jeg
ikke var sikker på, at jeg fik helt fat i hvad han sagde og så få spurgt ham
direkte hvad det er der er i vejen.
Hvis han ikke kan hjælpe din hest og egentlig ikke ved hvad det er, må han i
det mindste indrømme det. Hvis det fra dagen du opdagede det går i den
rigtige retning inden for max en god uges tid; og hun ikke har smerter eller
de bliver synligt mindre og mindre og om hun i det hele taget virker ok
psykisk, så skal du fortsætte hvad det du gør. Men ellers skal du have fat i
en anden dyrlæge .....

> Hvad er ødemer for noget, og hvad får de dem af? Hvordan se de ud?

Øhm .... der bliver jeg dig lettere svar skyldig. Men jeg skal da gerne lige
se om jeg kan finde det i nogle af mine bøger, for selvom det hos min hoppe
endnu ikke kan kædes sammen med påvirkninger fra foder, græs, vejret osv.,
vil jeg ikke stå afvisende over for at de godt kan komme fra noget bestemt.
Hun har det i perioder, men de på ingen måde generer hende.
Men det er simpelthen hvad man vil betegne som væskeansamlinger; bløde buler
.....hævelser !
Jeg prøver lige at finde noget om det !!

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-03-02 11:22

Hej!

Lige hvad jeg mente! Det er vigtigt at man føler sig tryg ved
sin dyrlæge, og at man får nogle svar man kan bruge til noget!

Fra : taina

Dato : 12-03-02 18:37

Hejhej!

Jeg prøver at bimle dyrlægen i morgen, og hvis han stadig mener, at jeg har
pms, prøver jeg at få hendes gamle dyrlæge til at anbefale en ny heromkring.
Og så skyller, småmotionerer og venter jeg i lidt mere optimistisk humør

Tak for det - tina

Fra : Tine Gade

Dato : 14-03-02 09:24