Andengradsligninger
Fra : Thomas Frandzen

Dato : 10-03-02 13:34

Hejsa allesammen...

Min kæreste læser Matematik B på VUC som selvstudie, men fra tid til anden
er der nogle småting som bogen ikke kan forklare tilstrækkeligt.. Bl.a.
følgende:

Det skulle være muligt ved hjælp af en andengradsligning af beregne bredde
og længde på et A4 ark, ud fra den oplysning at et A0 ark er 1 kvadratmeter,
at sider (x og b) står i forholdet 1:1.4 til hinanden (eller snarere
x=kvadratrod 2 * b) og at størrelsen på A-standarderne er således at A1 er
det halve af A0, A2 det halve af A1, osv...

Så vi må altså have noget med, at 10000(cm2) / 16 (a4) = 625 og at x*b =
625.. Men en andengradsligning som beregner dette? (det er nogle år siden
jeg havde Mat. B så det er muligt at jeg har begået en fatal fejl i disse
sidste påstande, men...)

Venligst,

Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-02 13:59

Thomas Frandzen skrev:

> Men en andengradsligning som beregner dette?

For A0 gælder det at x²*sqrt(2)=1. Da er x=1/sqrt(sqrt(2)) og
resten er forholdsregning (tallene stemmer dog ikke overens med
virkeligheden, da man runder ned til nærmeste hele mm for hver
A-størrelse).

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-02 14:55

Thomas Frandzen wrote:

> [...]
> jeg havde Mat. B så det er muligt at jeg har begået en fatal fejl i disse

For A4-arket gælder så at sidernes produkt er 625 (cm²) og at deres
forhold er sqrt(2). Altså

x*b = 625 og x = b*sqrt(2)

Altså to ligninger med to ubekendte. For at få en andengradsligning
med én ubekendt indsætter I den ene ligning i den anden.

Mere generelt gælder for et A"n"-ark, hvor n er et helt tal, at

x*b = 2^{-n} og x/b = 2^{1/2}

hvor jeg er gået over til at måle i meter og kvadratmeter.
Det sidste ligningssystem har løsningen

x = 2^{-n/2 + 1/4} og b = 2^{-n/2 - 1/4}

For n=4 har vi altså

x=2^{-2+¼}=0,29730178 (meter)
b=2^{-2-¼}=0,21022410 (meter)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 10-03-02 17:53

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Altså to ligninger med to ubekendte. For at få en andengradsligning
> med én ubekendt indsætter I den ene ligning i den anden.

Okay, mine udregninger viser at noget må være galt (med udregninger,
altså)... Et A4-ark har målene 21*29,7 men jeg får (ved at indsætte ligning
i en anden):

x*b=625 -> x=625/b
x=b*sqrt(2)

1.4b=625/b (tilnærmet sqrt(2)=1.4)
1.4b(2)=625
1.4b=25
b=17.86

Sætter vi det ind får vi en X-værdi i omegnen af 35... Altså en længde og
bredde på henholdsvis 35 og 17.86.. Hvad gør vi galt her?

Venligst,

Thomas

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-02 18:16

Thomas Frandzen wrote:

> 1.4b=625/b (tilnærmet sqrt(2)=1.4)
> 1.4b(2)=625
> 1.4b=25

Woops....
Hvis du vil tage kvadratrod på begge sider, skal du huske også at
tage kvadratroden af de 1,4. Der kommer altså noger med sqrt(sqrt(2).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)