Menisk
Fra : Lille mig

Dato : 10-03-02 00:37

Hejsa.
Jeg har været igennem utallige undersøgelser pga mit knæ som har været hævet
i et par måneder nu og jeg kan næsten ikke gå eller bøje knæet.
En ortopæd kirurg mener det er min menisk så jeg skal til scanning af brusk
og muskler engang - har fået en henvisning. HVIS det nu er menisken skal jeg
have en kikkertundersøgelse eller en operation.
Jeg er SÅ bange....rædselsslagen for sygehuse, læger, nåle mm og har aldrig
prøvet at blive opereret før.

Er der nogen her der har prøvet det? hvor lang tid går der før man kan bruge
benet normalt igen og hvor lang tid tager operationen? er man i fuld narkose
osv?

Hilsen Helle

Fra : kat

Dato : 10-03-02 13:06

"Lille mig" skrev:

> [...]
kan bruge
> benet normalt igen og hvor lang tid tager operationen? er man i fuld

Har ikke selv prøvet det, men arbejder med det dagligt.

På de hospitaler hvor man har sammedagskirurgi, vil
kikkertundersøgelsen oftest foregå i det regi. Det vil sige, at du
møder til en aftalt tid og kommer hjem igen samme dag, når du er frisk
ovenpå bedøvelsen. Man kan enten vælge at fuldbedøve dig eller give
dig en rygbedøvelse. Dette aftaler du med anæstesilægen inden
operationsdagen.
Du skal bruge benet med det samme efter operationen, dog er
belastningsgraden afhængigt af, hvad kirurgen har lavet inde i dit
knæ. Derfor vil du med stor samsynlighed blive udstyret med krykker
til den første tid efter operationen. Oftest synes jeg, at folk er
nogenlunde på benene igen efter en uges tid, men du skal regne med at
tage forebyggende smertestillende (tager også hævelsen) i nogen tid
efter. Dette er dog også afhængigt af, hvad der er lavet i dit knæ.
M.h.t. meniskskader, så kan dette _repareres_ på forskellige måder:
Man kan klippe/nippe stykker af menisken, så den fjernes delvist eller
helt, og så kam man pinde den fast igen til underlaget ved hjælp af
nogle selvopløselige sukkerpinde (lige som små søm).
Til sidst kan det også være at du er så heldig at en lille _rengøring_
af dit knæ, kan være nok til at tage din hævelse og demed dine gener.
Og så vil du hurtigt være klar igen!
Jeg håber, at det måske hjalp lidt ellers må du skrive igen, hvis jeg
kan tilføje mere.
--

/kat
---