tar.gz
Fra : Bjorn Andersen

Dato : 10-03-02 00:48

Hej

Hvordan udpakker jeg en *tar.gz fil?

Jeg får ikke noget ud af at se i manualen...

/Bjorn

Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-03-02 22:51

Bjorn Andersen wrote:

> Hej
>
> Hvordan udpakker jeg en *tar.gz fil?

tar zxvf filnavn

/Lars

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 10-03-02 11:31

I artikel <a6e02j$emr$1@sunsite.dk>, skrev "Lars Overgaard"
<lars@linuxnet.dk>:

> tar zxvf filnavn

Hej,
Det var faktisk også det jeg kunne huske, men den påstår det ikke er et
tar arkiv.

Hvad nu?

Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-03-02 09:46

"Bjorn Andersen" <ba@linuxin.dk> wrote:

>Det var faktisk også det jeg kunne huske, men den påstår det ikke er et
>tar arkiv.

Hvordan har du downloadet den?

Nogle browsere går galt i skoven, fordi de selv forsøger en udpakning
- med stærkt svingende resultatet. Det kan svjv føre til både korrupte
og fejlnavngivne filer, hvor en u-udpakket .tar.gz kaldes .tar eller
en udpakket ditto kaldes .tar.gz.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 10-03-02 12:58

I artikel <3c8b1d6d$0$87652$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "Allan
Olesen" <aolesen@post3.tele.dk>:

> Hvordan har du downloadet den?

Jeg har downloadet den med mozilla 0.9.8 og trygget shift da jeg klikkede
på linket. Filen hedder donkey_s.tar.gz

Bjørn

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-03-02 11:10

In article <20020310.105817.1501252996.1337@linuxin.dk>, Bjorn Andersen wrote:
> I artikel <3c8b1d6d$0$87652$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "Allan

> Jeg har downloadet den med mozilla 0.9.8 og trygget shift da jeg klikkede
> på linket. Filen hedder donkey_s.tar.gz

Prøv at se hvad file siger:
$ file donkey_s.tar.gz

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 10-03-02 14:14

I artikel <slrna8mc8f.sou.jesper@luke.jknet>, skrev "Jesper Krogh"
<jesper@linuxpusher.dk>:

> Prøv at se hvad file siger:
> $ file donkey_s.tar.gz

donkey_s.gz: gzip compressed data, deflated, original filename, `donkey_s', last modified: Fri Feb 8 16:13:28 2002, os:
Unix

Det kan godt være det er RedHat der ikke kan finde ud af det, jeg kan
ikke engang pakke den ud i Midnight Commander. Jeg mener at det lykkedes
mig i Mandrake engang. Filen kan hentes fra
http://www.edonkey2000.dk/download.php3

Bjørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-03-02 12:48

Bjorn Andersen wrote:

> I artikel <slrna8mc8f.sou.jesper@luke.jknet>, skrev "Jesper Krogh"

> donkey_s.gz: gzip compressed data, deflated, original filename,
> `donkey_s', last modified: Fri Feb 8 16:13:28 2002, os: Unix

Ok, så prøv at dekomprimere den (gzip -d donkey_s.tar.gz) og se, hvad det
er for en type fil, du får ud af det (file donkey_s.tar).

Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 10-03-02 18:10

I artikel <a6fh4n$h9j$2@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, skrev "Rasmus Bøg
Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk>:
> Ok, så prøv at dekomprimere den (gzip -d donkey_s.tar.gz) og se, hvad
> det er for en type fil, du får ud af det (file donkey_s.tar).

Hej
Det lykkedes. gzip -d pakkede filen ud uden problemer. Tilbage var kun
donkey_s. Hvorfor kaldes den så tar.gz når den kun var pakket i gzip?

Bjørn

Fra : Henrik Boegh

Dato : 10-03-02 16:35

Bjorn Andersen told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

Fra <news:20020310.121319.1597322404.3196@linuxin.dk> :

donkey_s.gz: gzip compressed data, deflated, original filename,
`donkey_s',
last modified: Fri Feb 8 16:13:28 2002, os:
Unix

Her skriver du at den hedder donkey_s.gz - andre steder kalder du den
donkey_s.tar.gz. Hvad hed(der) den egentlig?
Du skal være opmærksom på at en .gz-fil _ikke_ er det samme som en
..tar.gz-fil.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/?index=usenet
Love cannot be much younger than the lust for murder.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-03-02 20:08

Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> wrote:

>Her skriver du at den hedder donkey_s.gz - andre steder kalder du den
>donkey_s.tar.gz. Hvad hed(der) den egentlig?

Jeg kiggede mig lige lidt omkring. Bjørns problemfil er nok den her:

http://www.edonkey2000.com/files/donkey_s.gz

Så noget tyder på, at den aldrig har heddet .tar.gz.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-02 12:50

Bjørn Andersen skrev:

> donkey_s.gz: gzip compressed data, deflated, original [...]

Med dét navn ser filen ikke ud til at indeholde et tar-arkiv. Prøv
at dekomprimere den og se hvad file(1) så siger:

#v+

$ gzip -d donkey_s.gz
$ file donkey_s

#v-

og hvis file(1) siger at det er et tar-arkiv, så

#v+

$ mv donkey_s{,.tar} && tar tvf $_

#v-

for at se hvad der er indeni.

// Klaus

Fra : Steen Suder

Dato : 10-03-02 00:46

Bjorn Andersen wrote:

> Hej
>
> Hvordan udpakker jeg en *tar.gz fil?
>
> Jeg får ikke noget ud af at se i manualen...

Hvilken manual har du set i?
Har du søgt på Google eller tilsvarende?

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 10-03-02 11:29

I artikel <3C8A9EAE.E2B11E14@suder.dk>, skrev "Steen Suder"
<steen@suder.dk>:
> Hvilken manual har du set i?
> Har du søgt på Google eller tilsvarende?

Nej "man tar", får ikke sønderligt meget ud af det :-|

Bjørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-02 11:26

Bjørn Andersen skrev:

> Nej "man tar", får ikke sønderligt meget ud af det :-|

Underligt - i Debians "man tar" står der næsten øverst:

#v+
EXAMPLES
tar -xvvf foo.tar
extract foo.tar