Spørgsmål om ulve - Hanne J
Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-03-02 22:38

Hej Hanne

Har kopieret dette fra den norske hundegruppe: Misha forsvant. mulig spor.
Borte i over ei time.
Og her det ble sett ulv igår.
Fy Faen man blir redd, særlig når en "nabo" misten sin hund pga ulv like
ved.

Men tager ulve virkelig hunde?? (det er klart, at hvis der kun er lidt mad,
må ulven forsvare sit revir mod konkurrenter)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kim Christensen

Dato : 10-03-02 20:29

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men tager ulve virkelig hunde?? (det er klart, at hvis der kun er lidt mad,
> må ulven forsvare sit revir mod konkurrenter)
klip

var det ikke noget med at Norge havde udryddet deres ulve for et års tid
siden?. Men en lille hund kan vel nok risikere at ende som snack.
Risikoen for at blive dræbt af trafikken, eller en skør jæger er dog
større end risikoen for at hunden bliver spist af en ulv som er blevet
skudt et års tid forinden.

mvh. Kim

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-03-02 21:39

Selv om man brugte både snescooter og helikopter til at udrydde Norges ulve
er der stadig nogle få tilbage.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 11-03-02 09:57

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Abvi8.1816$8A5.36093@news000.worldonline.dk...

Hej Nina

Ulve kan godt tage hunde. Det er der eksempler på både fra Canada, Alaska,
Italien og Norge. I Alaska har der været et tilfælde, hvor ulve dræbte 20
hunde. Biologernes forklaring var, at det havde været en hård vinter, og at
ulvene havde dræbt hundene for at få mad. I Italien er det almindeligt, at
ulve angriber og dræber hunde og 3,5% af ulvens føde på årsbasis udgøres af
hunde. Vinteren 1996/97 dræbte ulve i Norge 4-5 hunde. I sommer (2001)
besøgte jeg en kammerat i Nordnorge, som fortalte, at der nu igen havde
været ulvedrab på hunde. Han havde læst i en artikel, at det overvejende er
drivende jagthunde, som ulvene tager- hundene render gøende rundt og
tillbyder sig på den måde som et nemt måltid for ulvene. I Vinstra, som
ligger ca. 80 km. nord for Lillehammer, fortalte 4 danske turister mig, at
de ca. 30 km. derfra vestpå ud mod Jotumheimen havde set et opslag med
oplysning, at en ulv havde dræbt en eller flere hunde, og at man skulle
ringe på det og det nummer og give besked, hvis man ser ulve(-n). De fire
danskere ville lige advare mig, fordi de havde set, at jeg havde min hund
med.

Venlige hilsener
Hanne