Hvordan virker C-programmer under Linux?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 21:51

Hej alle

Jeg har sat Linux op på den ene computer, og ifølge min bog (A
Practical Guide to Linux) så skulle kompilerede programmer kunne
køres med det vuns blot ved at skrive navnet. Jeg kan sagtens
skrive et program, og det går også fint med at kompilere det. Men
hvis jeg forsøger at starte a.out, kommer der en protest, og hvis
jeg omdøber det til "test", sker der bare ikke noget. Hvad er der
galt?

PS. Jeg har Redhat 7.2 og arbejder i textmode, men det skulle vel
være ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 09-03-02 21:57

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> hvis jeg forsøger at starte a.out, kommer der en protest, og hvis
> jeg omdøber det til "test", sker der bare ikke noget. Hvad er der

Hvilken fejl får du, når prøver at køre programmet?

--
Morten Boysen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-03-02 21:56

On Sat, 09 Mar 2002 21:50:58 +0100,
> [...]

> hvis jeg forsøger at starte a.out, kommer der en protest, og hvis
> jeg omdøber det til "test", sker der bare ikke noget. Hvad er der

.. - det directory du er i, er ikke med i pathen. Derfor skal du skrive
../a.out eller ./test for at køre programmet.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 22:13

Anders Bo Rasmussen skrev:

>. - det directory du er i, er ikke med i pathen. Derfor skal du skrive
>./a.out eller ./test for at køre programmet.

Tak, sikke lidt der skulle til.

--
Bertel

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-03-02 22:02

> [...]

> hvis jeg forsøger at starte a.out, kommer der en protest, og hvis
> jeg omdøber det til "test", sker der bare ikke noget. Hvad er der

Problemet er sandsynligvis at du ikke har . i din path(. er det aktive
bibliotek), dvs din shell søger ikke det nuværende bibliotek igennem for
den fil du kalder. Så du skal kalde dit program med ./ foran, altså
"./a.out".

I øvrigt er det altid en god idé at skrive præcis hvilken kommando du
skriver, og hvilket svar du får tilbage, noget i stil med:

andreas@debian$ ./a.out
Hello World!
andreas@debian$

> PS. Jeg har Redhat 7.2 og arbejder i textmode, men det skulle vel
> være ligegyldigt.

Ja, i det her tilfælde er det vist, men det er altid en god idé at bemærke
det.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-03-02 22:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> ........................................................, og hvis
> jeg omdøber det til "test", sker der bare ikke noget.

Andre har svaret på resten af spørgsmålet, så jeg vil bare tilføje,
at det er en meget dårlig ide, at bruge navnet 'test'.

'test' er nemlig en indbygget kommando i bash, så uanset hvad du gør
med PATH variablen, vil bash altid kalde sin indbyggede 'test' i stedet
for din (med mindre altså, at du angiver stien eksplicit som './test').

-Claus

Fra : Alex Holst

Dato : 10-03-02 03:24

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Hej alle
>
> Jeg har sat Linux op på den ene computer, [..]

Hej Bertel. Overvej at kaste dig fraadende over sslug's Linux boeger.
Boegerne rammer rigtigt mange maalgrupper.

   http://www.sslug.dk/linuxbog/

FUT: dk.edb.system.unix