oracle
Fra : riz

Dato : 09-03-02 10:38

hej '
jeg har lige installeret oracle 8.1.7. Når jeg starter SQLplus op så dukker
der login prompt op og spørger efter "brugernavn", "adgangskode" og
Værtsstreng. Er der en standard login/kode/værtsstreng hvis det er første
gange man starter programmet op? For jeg har ikke valgt noget brugernavn og
kode under installestation.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-03-02 13:03

"riz" <riz_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> starter programmet op? For jeg har ikke valgt noget
> brugernavn og kode under installestation.
Hej Riz

Nu er det længe siden jeg har lavet noget med Oracle, så dette
er sikkert ikke helt præcist. Så vidt jeg husker bliver der
oprettet en SYS bruger (med password "change_on_install"),
en SYSTEM bruger ("manager"), SCOTT ("tiger") og måske
flere andre. SYSTEM brugeren kan bruges til at administrere
databasen, mens f.eks. SCOTT brugeren kan arbejde med
den. Det vil sige, at du kan teste og "lege" med SCOTT
brugeren, da det er meget svært at "ødelægge" databasen med
denne bruger (han har ikke så mange privilegier som de to
andre).

Mht. til værtsstrengen kan jeg ikke hjælpe dig, men det er der
sikkert andre der kan .
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Barnabas

Dato : 10-03-02 00:57

det forholder sig stadig sådan med brugernavn og pwd initiel på oracle

selvom oracle har truet med at afskaffe scott brugeren

Fra : riz

Dato : 10-03-02 12:16

hej
tak for hjælpen med at finde brugernavn og kode. Men hvad er
værtsstrengen...? nogen der ved det?

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 10-03-02 20:31

"riz" <riz_dk@hotmail.com> wrote in message news:3c8b4088
$0$37673$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej
> tak for hjælpen med at finde brugernavn og kode. Men hvad
> er værtsstrengen...? nogen der ved det?
Hej Riz

Hvis database ligger lokalt (på din egen maskine) kan du vist
undlade værtsstrengen (tror jeg).

Fra : Michael Hjorth

Dato : 12-03-02 01:17

riz wrote:

> hej
> tak for hjælpen med at finde brugernavn og kode. Men hvad er
> værtsstrengen...? nogen der ved det?

Det må du da vide fra installationen. Hvis du har sagt ja til at få
oprettet en base under installationen så har du måttet svare på hvad den
skal hedde. Navnet vil så typisk være det du skal bruge som værtsstreng.
Hvis du har sagt nej til det, ja så har du kun softwaren men endnu ingen
database!

Nu skriver du jo ikke hvad for en maskine du har installeret den på, men
hvis vi nu antager det er en unix/linux så skal du først source
/usr/local/bin/oraenv. Derefter skal du starte basen og først derefter
kan du logge ind med sqlplus. (Alt dette kan selvfølgelig sættes op til
at ske automatisk ved boot, men installationen gør det ikke for dig).

Hvis det her er sort snak, så læs installationsvejledningen grundigt.
Oracle er ikke et legetøjsprogram, det kræver at man ved hvad man gør
for at få det til at køre.

Michael.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-03-02 10:12