Flash vs. DHTML
Fra : Jacob

Dato : 08-03-02 21:56

Mange store sites anvender DHTML i stedet for Flash til mindre
animationer samt navigation. Eksempelvis http://www.kpmg.dk

Er der et lyst hoved som kan forklare mig hvorfor? For nogle år siden
var grunden, at færre brugere havde Flash plug-in end der var brugere
som havde disabled Javascript. Men nu hvor f.eks. Flash Player 4 har
en penetration på 95%, ser jeg ikke grunden til at benytte sig af
Javascript - som 13% har disabled i deres browser?

På samme måde er der stadig en uskreven regel om, at man bør advare
brugeren om, at her kommer noget Flash content, mens ingen kunne
drømme om at advare hvis der i stedet var Javascript.

Er der en god forklaring?

Fra : Brian Andersen

Dato : 10-03-02 22:52

> [...]
> en penetration på 95%, ser jeg ikke grunden til at benytte sig af
> Javascript - som 13% har disabled i deres browser?

Det er et mysterie. Men jeg tror, at en ordentlig bunke flash-fordomme lever
i bedste velgående. Blandt andet, at Flash pr. definition er store tunge
sider, som det tager en evighed at hente for brugeren. Den slags er der da
også en del af, men fakta er jo, at hvis Flash laves rigtigt, så kan det
komprimeres til næsten ingenting og samtidig give brugeren en unik
oplevelse. Så lad os gå ud og bevise det!
Et andet problem er, at webverdenen er overbefolket af kodenørder, som synes
det er rigtigt sjovt med 30 meter kode, som kan få et eller andet til at
blinke. De har ikke opdaget, at sådan noget kan laves på få minutter i
Flash.
En tredie ting er nok, at den store udbredelse af flash i webbrowserne er
gået hen over hovedet på de fleste af dem, der arbejder med web???

> På samme måde er der stadig en uskreven regel om, at man bør advare
> brugeren om, at her kommer noget Flash content, mens ingen kunne
> drømme om at advare hvis der i stedet var Javascript.

Jeg advarer aldrig om Flash. Det er efter min bedste overbevisning noget,
der hørte fortiden til (altså for et år siden). Hvorfor advare, når folk har
det - og det desuden er skidenemt at få en nyere version.

/Brian Andersen

Fra : Jacob

Dato : 11-03-02 21:41

"Brian Andersen" <briandersen@mail.tele.dk> wrote in message news:<3c8bd6d9$0$63805$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Det er et mysterie. Men jeg tror, at en ordentlig bunke flash-fordomme lever
> i bedste velgående.

Ja, myter trives godt i webbranchen. F.eks. tales der stadig varmt om
"the King of Usability", Jakob Nielsen, selv blandt seriøse folk. Og
det på trods af at hans egen useit.com er en
brugervenlighedskatastrofe - som om layout og valg af font ikke har
med brugervenlighed at gøre...

> [...]
> også en del af, men fakta er jo, at hvis Flash laves rigtigt, så kan det
> komprimeres til næsten ingenting og samtidig give brugeren en unik

Ja, hvis man kan undgå for mange bitmaps, er det sjældent et problem
at streame. Og hvis man så ser på nogle af de tunge animerede giffer
som fyres af, så holder sammenligningen helt op.
Jeg tror også at "Loading" kan få mange brugere til at blive helt
angstfyldte. De har nok en gang for meget ventet flere minutter på en
10 sekunders intro. Hvis der er mulighed for det, lader jeg oftest
helt være med at bruge preloadere.

> [...]
> det er rigtigt sjovt med 30 meter kode, som kan få et eller andet til at
> blinke. De har ikke opdaget, at sådan noget kan laves på få minutter i

Det kan også have at gøre med at DHTML tager længere tid at lære end
Flash. Jo sværrere jo sejere?! Sådan er det jo nogle gange i den her
branche...

> En tredie ting er nok, at den store udbredelse af flash i webbrowserne er
> gået hen over hovedet på de fleste af dem, der arbejder med web???

Måske kan man lyve lidt for kunderne om Flash's manglende udbredelse
og derved score en højere takst på DHTML kodning. Mon ikke det er
sådan det hænger sammen