NY !! Pragtsmerling - Unger ??
Fra : Kalle

Dato : 27-01-01 21:05

Kære allesammen

Jeg kan se, at mit indlæg kan misforståes.
I akvariet er der 6 stk. Xenocare og 2 stk pragtsmerlinger.

De fisk jeg har fjernet har ædt nogle Xenocare unger.

Pragtsmerlingerne har indtaget kokosnøden og skiftes til at være derinde.
Dog har de begge været derinde flere gange på samme tid.

Derfor : Hvad har de gang i ???

Hilsen Karsten brydsoe@image.dk

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 27-01-01 22:21

LoL ok!

Vi troede du havde faaet unger af pragtsmerlinger. Never Mind then, Xenocara
(med A) er blevet opdrættet masser af gange i Danmark. Navnet er Bedre kendt
under Ancistrus.
MvH
-Morten

Fra : Madsen

Dato : 28-01-01 16:05

"Kalle" <brydsoe@image.dk> skrev:

> Jeg kan se, at mit indlæg kan misforståes.
> I akvariet er der 6 stk. Xenocare og 2 stk pragtsmerlinger.
>
> De fisk jeg har fjernet har ædt nogle Xenocare unger.

Nå så var jeg også en af dem der havde misforstået dit første
indlæg.
Xenocara er ret nemme at få igang med at yngle. Hannen
opfostrer æg, larver og unger, men desværre så sker det
også at han æder dem, hvis han bliver forstyrret for meget.
Hvis han først har ædt ungerne een gang, så har han tendens
til at blive ved med at gøre det. En tendens jeg desværre
oplever med min han for tiden. (Han har selv ædt de sidste
3 kuld.)

> Pragtsmerlingerne har indtaget kokosnøden og skiftes til at være derinde.
> Dog har de begge været derinde flere gange på samme tid.
>
> Derfor : Hvad har de gang i ???

Det er også normalt. Dengang jeg havde pragtsmerlinger
havde jeg et plastrør på ca. 150 mm. i længden og 40 mm. i
diameter til at ligge skjult omme ved bagruden. Smerlingerne
var vilde med det rør og smuttede øjeblikkeligt derind hvis
man forstyrrede dem. Man fanger dem med nogenlunde
samme princip når de indfanges i naturen.
Der bliver sænket nogle bambusstokke ned på bunden hvor
de lever og når de trækkes op dagen efter, så er rørene
fyldt med pragtsmerlinger.
Det er nok også derfor de har indvaderet din kokosnød.
Tildels er det måske for at æde resterne af Xenocara eller
også synes de bare at kokosnøden er den bedste beskyttelse
de kan finde i akvariet. Jeg tvivler på de er ved at gøre klar til
at yngle ihvert tilfælde. Hvis de gør, så sig lige til ikke? ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-01-01 08:54

> [...]
>
> Pragtsmerlingerne har indtaget kokosnøden og skiftes til at være derinde.
> Dog har de begge været derinde flere gange på samme tid.

Det er helt klart et tilfælde af hule syge

De er helt syge med at gemme sig i huler, hvilket er helt normalt for
pragtsmerlinger.

Da jeg var akvarie nybegynder fik jeg 4 pragtsmerlinger, men havde ikke
noget hule til dem. Så de gjorde kort process og udvidede en hule der var i
en trærod

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html