Har jeg kvast CPU ? (Athlon-Soyo Dragon Pl~
Fra : Tristan Thorn

Dato : 08-03-02 01:27

Hej NG
Håber I kan hjælpe !

Har skiftet cpukøler på Athlon + Soyo Dragon Plus MB, den gamle var en
Thermal Take Volcano 7, og den var s*** svær at få af (stram bøjle),
således var der en del asen og masen involveret. Efter at den nye
blæser blev sat på nægter computeren at starte. Jeg fik først gentagne
bip (iflg. manual memoryfejl), og nu bare et langt bip hvorefter
maskinen slukker (det er ikke den sædvanlige cpufan protection for jeg
kan slet ikke komme ind i bios, heller ikke med insert-tasten).

Nu er spørgsmålet, kan jeg have kvast cpu'en (den ser ikke beskadiget
eller brændt ud) ?

/Tristan

PS: der er en lille mulighed for at jeg kan have ramt RAM'en med
skuetrækkeren i forsøget på at få køler-bøjlen af. Kan jeg have
beskadiget den ? (den ser heller ikke beskadiget ud)

Fra : Mikael Jensen

Dato : 08-03-02 08:36

Du har efter alt sandsynlighed kvast CPU kernen... Tag CPU'en ud, kik på
kernen i god belysning... Kernen skal være perfekt firkantet uden riser,
hakker eller knækkede hjørner.

Prøv evt at starte computeren uden CPU i... Hvis der gøre på samme måde som
hvis den sidder i, så er problemmet der...

Husk nu ikke at være for hård ved dig selv pga det... Jeg ahr lige gjort det
samme med min T-bird og jeg har montedere 100 vis at kølere gennem tiden...
Den slags sker...

Man kan købe nogen shimes/spacers/CPU protectors som minimere chancen for at
ødelække kerenen ved køler montering... Findes på edbpriser under køler -->
tilbehør

De kan frx se sådan ud
http://www.thermaltake.com/products/accessories/simXp.htm

Jeg er ret sikker på at dine RAM har det ok

Fra : Tristan Thorn

Dato : 11-03-02 12:34

Beklager det lidt sene respons (skriver via pc på arbejde, og havde
fri i weekenden, så ..)

Rammen fejler ikke noget (har prøvet med en anden klods -> gav samme
resultat)

Nu vil jeg prøve forslaget om start af pc uden cpu, når jeg kommer
hjem. Samt kigge lidt nærmere på cpu'en.
Nu er mit spørgsmål så hvor "meget"/"lidt" kan man starte et bundkort
op på ? Er det nødvendigt med ram, cpu, mus el.lign ?

/Tristan

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 13:14

"Tristan Thorn" <bullerfnis99@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er mit spørgsmål så hvor "meget"/"lidt" kan man starte et bundkort
> op på ? Er det nødvendigt med ram, cpu, mus el.lign ?

Cpu, en enkelt stang ram, keyboard og en skærm er en god begyndelse.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-03-02 18:50

> [...]
> maskinen slukker (det er ikke den sædvanlige cpufan protection for jeg
> kan slet ikke komme ind i bios, heller ikke med insert-tasten).

Kender det - tag det ROLIGT der er INTET galt !

> Nu er spørgsmålet, kan jeg have kvast cpu'en (den ser ikke beskadiget
> eller brændt ud) ?

Nej... CPU'en virker fint.

Med Vulcano 7 kan BIOS ikke nå at registrere at køleren kører, hvorfor
computeren aut. slukker. Du gør det, at du sætter din tidligere køler i
CPUfan (Vulcano skal sidde på og med strøm til så den stadig kører hvis
computeren tændes). Så vil computeren tro der intet er galt (hvilket der
heller ikke er) og kan starte op, da din tidligere køler formegentlig
fungerede fint? Efterfølgende går du i BIOS og slår featuren som
registrerer om køleren kører fra. Det virker hos mig og andre som jeg har
hørt har haft samme prob..

> PS: der er en lille mulighed for at jeg kan have ramt RAM'en med
> skuetrækkeren i forsøget på at få køler-bøjlen af. Kan jeg have
> beskadiget den ? (den ser heller ikke beskadiget ud)

Nej... det er ovenstående du skal udføre - så kører systemet igen.

Har du flere spm. skriver du blot tilbage.

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Christian Catu

Dato : 08-03-02 23:45

"Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Med Vulcano 7 kan BIOS ikke nå at registrere at køleren kører, hvorfor
> computeren aut. slukker. Du gør det, at du sætter din tidligere køler i

Skriver han ike at har skiftet _fra_ en Volcano 7?

Fra : Tristan Thorn

Dato : 12-03-02 00:19

Hej Gruppe

Ved nærmere eftersyn viser det sig at cpu er kvast, eller rettere der
knækket et hjørne af. Da jeg fik renset kølerpasta'en ordentligt af
kunne jeg se det knuste hjørne (den gamle kølerprofil er i øvrigt også
godt skrammet der hvor cpu'en har kørt imod). Damn!

Nu vil jeg blot stille forslag om at vi hænger ophavsmanden til
Thermaltakes fikserings-design op i n***** og lammebanker ham til han
siger unskyld.

Nå må ud og finde en ny cpu og bør vel næsten kassere den gamle
Volcano 7 køler, det kan ikke være sundt at presse den skrammede
kølerprofil ned mod en ny jomfruelig cpu.

/Tristan