Hjælp Balder!
Fra : Silverflame

Dato : 07-03-02 22:58

Hej Ng.
Min vidunderlige hest står sammen med en ligeså vidunderlig hest, men
problemet er bare at Balder (den anden hest) er helt UTROLIGT tynd.
De har haft dyrelæge på ham, og han tog prøver, men de viste
ingenting...Ingen orm eller noget, prøverne blev vist endda sent til
København.
Dyrelægen vil helst ikke aflive ham da han er en glad og yderst
velfungerende hest. Vi har prøvet alt muligt.
Først troede vi det var Juno, min hest der tog hans foder fra Balder, men
Balder er meget hurtigere til at spise end Juno, og han får endda det
dobbelte.
Men Preben, Balders menneske, siger at om sommeren er der ingenting i
vejen...Han er ikke fed om sommeren, men nydelig slank, og lige tilpas..

Nu vil jeg så gerne have nogle råd:
Jeg har hørt tidligere herinde, at man kan få noget foder der er specielt
fedende, hvor finder jeg det og hvad hedder det?
Jeg har aldrig oplevet at en hest bliver så tynd om vinteren, og det kan vel
ikke være en slags depression, for han er jo glad og han er ved at slikke
hele bunden af spanden, for at få det sidste med, så appetitten fejler
ingenting...
Hjælp os!

--
Venlig hilsen
Balder, Preben, Winnie og Juno, som er lidt misundelig på Balders slanke

Fra : Tanja Bromley

Dato : 08-03-02 01:38

Olie i kraftfoderet (max. 3 dl pr. dag, fordelt på flere måltider) og
ubegrænset adgang til godt hø eller wrap!
Et ofte set problem, når heste taber sig, er - at de får for lidt (godt)
stråfoder. - Når hesten taber sig, går ejeren i "panik" og hælder mere
kraftfoder på dyret, og så kommer tingene i ubalance meget hurtigt.

Du skriver ikke noget om Balder's type og størrelse, så det er lidt svært at
råde konkret. Det ville også være rart at vide, hvor meget (og hvad) han får
at spise p.t. ?

Men man går i hvert fald ikke galt i byen med godt stråfoder og
olie-tilskud.

/Tanja

Fra : Tulle

Dato : 08-03-02 08:23

Hej
Eller meget gerne 500 gr. horse speed om dagen, der kan man se resultater lyn hurtigt!
Hvad er det for en hest? Hvad får han nu?
Mvh. Marianne

Fra : Iben Holst

Dato : 08-03-02 09:00

Jeg tilslutter mig det Tanja skriver og tilføjer at der selvfølgelig også
skal tjekkes for orm ......

- derudover at hørfrø gør et fortræffeligt arbejde med at gøre en god
fordøjelse. Er fordøjelsen ikke god kan man hælde alt det foder på man vil,
uden vægten øges !!

Iben

Fra : Richard Nybo

Dato : 10-03-02 13:16

Du kan jo prøve at fodre med stråfoder inden du fodrer med det almindelige
foder. Så udnyttes foderet bedre. Foderet ligger længere i tarmsystemet
fordi hø og halm er længere tid om at blive fordøjet.
Camilla

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 11-03-02 18:19

Stråfoder, stråfoder, stråfoder, for meget kraftfoder ødelægger balancen i
mavetarmkanalen og kan give mavesår.
Kendte en hest der var meget tynd, og ejeren var oppe at give omk. 6-8 kg
kerne om dagen. så blev den sat ned til et halvt kg. pr. måltid og hø og
wrap ad libitum, straks begyndte den at tage på.
Held og lykke Laura