Problem med monopol status for TDC..?
Fra : OmmiZZ

Dato : 07-03-02 20:40

Hi NG..!

Jeg har tænkt over om det ville være en idé at forsøge sig med en snak med
Forbrugerstyrelsen, omkring TDC´s vilkår for brug af deres ADSL forb.
Jeg tænker på om det kan være lovligt (læs rimeligt) at man er tvunget til
at skifte fra sin alm. teleudbyder (f.eks. Tele2) til TDC, hvis man ønsker
at bruge deres ADSL løsninger..??

Med håb om kvalificerede bud.......
OmmiZZ

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-03-02 21:25

Thu, 7 Mar 2002 20:39:55 +0100, skrev "OmmiZZ"
<ommizz@NOSPAMommizz.dk>:

>Jeg tænker på om det kan være lovligt (læs rimeligt) at man er tvunget til
>at skifte fra sin alm. teleudbyder (f.eks. Tele2) til TDC, hvis man ønsker
>at bruge deres ADSL løsninger..?

Du kan jo bare vælge en anden udbyder til din adsl-forbindelse.
Det er ikke TDCs skyld, at din nuværende teleudbyder ikke kan
levere adsl eller at du måske ikke kan få adsl hos de andre
adsludbydere.

Der er ikke forsyningspligt på adsl og det må derfor være frit
for enhver udbyder, at skrue deres produkter sammen som de vil.

TDC har foretaget mange store investeringer for at få adsl næsten
landsdækkende, så der er ikke noget at sige til, at de gerne vil
denne investering ind igen bedst muligt.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-03-02 00:24

> TDC har foretaget mange store investeringer for at få adsl næsten
> landsdækkende, så der er ikke noget at sige til, at de gerne vil
> denne investering ind igen bedst muligt.

Hvilket igen bekræfter, at TDC sælger ADSL for billigt.

Gynger + karuseller...urimelige vilkår for dem som ikke har begge dele...

--
Mvh Henrik.

Fra : TBC

Dato : 08-03-02 03:03

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket igen bekræfter, at TDC sælger ADSL for billigt.

TDC's ADSL er faktisk ikke billigere end andres, selv efter de andre har sat
prisen op (med undtagelse af BoomTown)

> Gynger + karuseller...urimelige vilkår for dem som ikke har begge dele...

Tjaa, det helt store problem for de øvrige xDSL udbydere kan vel nok også
snarere defineres udfra problematikken med ledigt kobber. (eller rettere
manglen på samme).

Det betyder at hvis man ikke har ledig kobber lokalt kan man kun:

1. Finde dig i at man kun kan vælge TDC hvis man også vil have telefon
samtidigt, som så også skal være hos TDC

2. Prioitere ADSL fremfor fastnettelefon, og dedikere kobberet til det
(prioitere overdragelse af linjen til ISP'ens service), og altså være nødt
til at undvære fastnettelefonen.

eller måske 3
(Et tænk tilfælde)
Spørgsmålet er om man hvis man er fræk og desperat nok så blot kunne oprette
endnu et PSTN abbonement på sin addresse (Så ville der jo "pludseligt" være
kobber nok eftersom der er forsyningspligt på telefon), og så efterfølgende
overdrage den ene linje til xDSL ISP'en. (Men ja, naturligvis ville det
koste knapt 1000,- i opretelse til TDC, men jeg mener dog ikke at der er 6
måneders binding selv på den nye linje, men ellers ville man jo stadig
overdrage den gamle).

Ikke nogen optimal løsning, eftersom den er 1000 kr dyrere, men det ville
vel kunne lade sig gøre ???

TBC

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 08-03-02 15:37

It seems TBC wrote:
> Tjaa, det helt store problem for de øvrige xDSL udbydere kan vel nok også
> snarere defineres udfra problematikken med ledigt kobber. (eller rettere
> manglen på samme).

Ledigt kobber behøver ikke mere at være et problem. Det er allerede muligt
at køre på spektralt delt kobber og det har været et reelt alternativ i et
stykke tid allerede.

> 1. Finde dig i at man kun kan vælge TDC hvis man også vil have telefon
> samtidigt, som så også skal være hos TDC

Som skrevet ovenfor er dette ikke (længere) korrekt.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : TBC

Dato : 08-03-02 23:59

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse

> Som skrevet ovenfor er dette ikke (længere) korrekt.

Ok, lyder godt. Men er der nogen der har implimeteret det endnu ?

TBC

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 09-03-02 00:23

It seems TBC wrote:
> Ok, lyder godt. Men er der nogen der har implimeteret det endnu ?

Ja. Dette har været muligt i et godt stykke tid hos Cybercity.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : TBC

Dato : 09-03-02 00:32

> Ja. Dette har været muligt i et godt stykke tid hos Cybercity.

Fint, så mangler vi bare at kunne få BoomTown ADSL uden tvunget
fastnettelefon abbononement af nogen art, så vil alt græs være grønt på min
plæne.

TBC

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-03-02 01:09

On Sat, 9 Mar 2002 00:31:42 +0100, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Fint, så mangler vi bare at kunne få BoomTown ADSL uden tvunget
>fastnettelefon abbononement af nogen art, så vil alt græs være grønt på min
>plæne.

Kan man da ikke det?
Så vidt jeg kan se er Boomtown ADSL da ikke bundlet med nogen form for
telefonlinje.

/Jarlskov

Fra : TBC

Dato : 09-03-02 01:35

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man da ikke det?
> Så vidt jeg kan se er Boomtown ADSL da ikke bundlet med nogen form for
> telefonlinje.

Ikke iflg den besked jeg fik da jeg ville have haft det. Der fik jeg besked
om at jeg SKULLE have enten et PSTN eller et ISDN fatnettelefon abbonement
hos TDC

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-03-02 13:34

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
besked
> om at jeg SKULLE have enten et PSTN eller et ISDN fatnettelefon

Korrekt, BT er et tillægsprodukt (ligesom fx Nummervisning og Ekstra
Nummer)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-03-02 15:29

On Sat, 9 Mar 2002 01:34:59 +0100, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

>Ikke iflg den besked jeg fik da jeg ville have haft det. Der fik jeg besked
>om at jeg SKULLE have enten et PSTN eller et ISDN fatnettelefon abbonement
>hos TDC

"Som udgangspunkt må et teleselskab ikke kræve, at du har et
almindeligt telefonabonnement hos selskabet som betingelse for, at du
kan få ADSL."
http://proaccess.jth.net/TDCtlf.html

/Jarlskov

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-03-02 15:42

> "Som udgangspunkt må et teleselskab ikke kræve, at du har et
> almindeligt telefonabonnement hos selskabet som betingelse for, at du
> kan få ADSL."

Jeg sidder netop med den relevante bekendtgørelse og juraen er noget
uklar.
En skam der ikke er en dom på området at henvise til.

P@ kan forøvrigt leveres på en særskilt access-forbindelse (uden
telefoni)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 09-03-02 18:15

Altså P@ Adsl eller tænker du her på leased-line?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-03-02 18:44

On Sat, 9 Mar 2002 17:15:15 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> Altså P@ Adsl eller tænker du her på leased-line?

Pro@ccess ADSL, men mig bekendt så koster en sådan access linie
stort set det samme som det billigste tlf. abb uden forbrug.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jan

Dato : 09-03-02 23:18

> [...]
besked
> om at jeg SKULLE have enten et PSTN eller et ISDN fatnettelefon abbonement

Man skal have telefon-linie ved TDC. Hvilket vel også er meget fair med de
omkostninger der er ved ADSL

Læs mere her : http://boomtown.net/adsl/index.php

/Jan

Fra : TBC

Dato : 10-03-02 03:50

"Jan" <jan@zumma.dk> skrev i en meddelelse news:a6e1p1$mpn$1@sunsite.dk...

> Man skal have telefon-linie ved TDC. Hvilket vel også er meget fair med de
> omkostninger der er ved ADSL

Øhh nå ? TDC er vel ikke den eneste ISP der har omkostninger ?

TBC

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-03-02 10:11

"Jan" <jan@zumma.dk> wrote in message news:a6e1p1$mpn$1@sunsite.dk...
> Man skal have telefon-linie ved TDC. Hvilket vel også er meget fair
med de
> omkostninger der er ved ADSL

Du må gerne begrunde, hvorfor man er tvunget til at købe et produkt,
udfra udgifterne til et andet, og uafhængigt, produkt.

--
Morten Boysen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 11:17

Sun, 10 Mar 2002 10:10:44 +0100, skrev "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk>:

>Du må gerne begrunde, hvorfor man er tvunget til at købe et produkt,
>udfra udgifterne til et andet, og uafhængigt, produkt.

Enhver forretning må vel have lov til at sælge sine produkter på
den måde, de vil.

Vil du f.eks. have Stofa internet, så er du også tvunget til at
modtage kabeltv fra dem.

Såfremt, der ikke var et påtvunget telefonabonnement kunne det
muligvis betyde højere priser på adslopkoblingerne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 11:39

> Enhver forretning må vel have lov til at sælge sine produkter på
> den måde, de vil.

Læs evt Bekendtgørelse om udbud af telenet og teletjenester (b1169)
Der er masser af begrænsninger

> Vil du f.eks. have Stofa internet, så er du også tvunget til at
> modtage kabeltv fra dem.

Det har ihvertfald været anderledes på et tidspunkt

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-03-02 12:50

In article <3c8b379c$0$87652$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Læs evt Bekendtgørelse om udbud af telenet og teletjenester (b1169)
> Der er masser af begrænsninger

Mig bekendt er den form for bundling ikke kun ulovlig med teleprodukter,
men gælder helt generelt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Too cool to calypso,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 13:06

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Mig bekendt er den form for bundling ikke kun ulovlig med
teleprodukter,
> men gælder helt generelt.

Det er lidt en gråzone, men der er ihvertfald en klar[1] bekendtgørelse
på teleområdet.
At §11 stk. 3 så kan tolkes således at man skal kunne købe pop3-konti
uden dialup og den dermed i praksis er umulig at bruge uden en afgørelse
er en anden sag.

[1] For visse værdier af klar

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Morten Boysen

Dato : 11-03-02 10:11

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Enhver forretning må vel have lov til at sælge sine produkter på
> den måde, de vil.

Ikke helt. Jeg er ret sikker på, at der i købeloven har en bestemmelse
om, at man ikke må gøre et køb af produkt, betinget af et køb af et
andet uafhængigt produkt.

--
Morten Boysen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-03-02 14:20

Mon, 11 Mar 2002 10:10:36 +0100, skrev "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk>:

>Ikke helt. Jeg er ret sikker på, at der i købeloven har en bestemmelse
>om, at man ikke må gøre et køb af produkt, betinget af et køb af et
>andet uafhængigt produkt.

Spørgsmålet er vel om et telefonabonnement er et helt uafhængigt
produkt eller ej.

Oranges adsl kunne man jo heller ikke få uden at der fulgte et
fastnetabonnement med.

Fra : Deaster

Dato : 09-03-02 23:47

> [...]
> stykke tid allerede.

> Som skrevet ovenfor er dette ikke (længere) korrekt.

Hmm, vil det sige at jeg kan opsige mit Teledanmar fastnettlf. abonnement
selvom om jeg kører med splittet kobberpar og har CC som adsl udbyder, for
det kunne ikke lade sig gøre for ½ år siden?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 10-03-02 11:05

It seems Deaster wrote:
> Hmm, vil det sige at jeg kan opsige mit Teledanmar fastnettlf. abonnement
> selvom om jeg kører med splittet kobberpar og har CC som adsl udbyder, for
> det kunne ikke lade sig gøre for ½ år siden?

Nej dette er vist endnu en af de uhensigtmæssigeheder som ikke er
ryddet af vejen endnu. Af en ellen anden grund betragtes telefoni
stadaigvæk som "hoved" produktet og hvis den nedlægges som kan man svjv
ikke længere have et stykke spektralt delt rå kobber. Det er of cause helt
tåbeligt og skal derfor nok blive ændret på et tidpunkt, men pt. sker der
vist nok det at det ved en opsigelse af telefonabonnement (og ikke ved en
flytning til anden operatør) ikke mere er muligt at bevare sig ADSL.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 11:16

> [...]
svjv
> ikke længere have et stykke spektralt delt rå kobber. Det er of cause

Det er jo meget logisk.
Man har delt kobber fordi kobberresursen er sparsom i området.
Derfor skal tilbageværende par naturligvis primært bruges til at levere
forsyningspligtydelser.
Man kunne naturligvis give mulighed for en overgang til alm. rå kobber
efter en alm rk-undersøgelse, men den slags aftaler plejer ikke at bryde
sig om overgangsløsninger.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 10-03-02 12:42

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> Det er jo meget logisk.
> Man har delt kobber fordi kobberresursen er sparsom i området.

Nej, der tager du fejl. Delt rå kobber er billigere hvilket i sig selv kan
være en fin bevæggrund for at vælge det. Sålænge der skal leveres adsl og
ikke g.shdsl...

> Derfor skal tilbageværende par naturligvis primært bruges til at levere
> forsyningspligtydelser.

Og det er der jo fin plads til i det nederste frekvensområde på et
spektralt delt stykke kobber. Der er absolut ingen grund til at det skal
påvirke det faktum at der også leveres adsl på kobberet (medmindre det er
en del af den kommecielle aftale mellem leverendør(e) og kunde.

> Man kunne naturligvis give mulighed for en overgang til alm. rå kobber
> efter en alm rk-undersøgelse, men den slags aftaler plejer ikke at bryde
> sig om overgangsløsninger.

Men hvorfor skulle man besvære noget med en overgang når det blot kunne
køre videre? Det virker meget molbo-agtigt. Lad det køre videre og hvis
kunden senere vil ha' telefoni via det nederste frekvensområde, så er det
bare at gøre det.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 12:48

> Nej, der tager du fejl. Delt rå kobber er billigere hvilket i sig selv
kan
> være en fin bevæggrund for at vælge det.

OK, jeg vidste ikke det var billigere

> Og det er der jo fin plads til i det nederste frekvensområde på et
> spektralt delt stykke kobber.

Men hvis brugeren opsiger telefoni og naboen bagefter gerne vil have
telefoni og det omtalte par er det sidste i området?
Så skal naboen og brugeren vel ikke dele parret?

> Men hvorfor skulle man besvære noget med en overgang når det blot
kunne
> køre videre?

Fordi delt kobber går uden om rk-undersøgelsen der skal fastlægge om der
er ledig kapacitet til det brug.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 10-03-02 13:44

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> OK, jeg vidste ikke det var billigere

Halv pris.

> Men hvis brugeren opsiger telefoni og naboen bagefter gerne vil have
> telefoni og det omtalte par er det sidste i området?
> Så skal naboen og brugeren vel ikke dele parret?

Bliver det ikke meget teoretisk nu? En antagelse om at der rent faktik
findes et trådpar til enhver privat bolig i dk er vist ikke meget gal.

Man kan sikkert finde steder hvor det ikke er tilfældet men da det må være
så få, vil jeg tillade mig at mene at man kan antage en "so-what" holdning.

> Fordi delt kobber går uden om rk-undersøgelsen der skal fastlægge om der
> er ledig kapacitet til det brug.

Jeg har svært ved at se hvorfor dette skulle være et argument for ikke at
fortsætte tjenesten på det øvre frekvensområde?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 14:06

> Bliver det ikke meget teoretisk nu? En antagelse om at der rent faktik
> findes et trådpar til enhver privat bolig i dk er vist ikke meget gal.

Jo, det er ret teoretisk, men standardaftalerne er jo netop meget
teoretiske på dette punkt for at undgå at man kommer i en situation hvor
man ikke kan levere forsyningspligtydelser.
En antagelse om at der findes et trådpar pr privat bolig er sikkert god
nok.
En antagelse om at der alle lokale steder er mere end nok til at levere
de krævede ydelser er sikkert forkert

> Man kan sikkert finde steder hvor det ikke er tilfældet men da det må
være
> så få, vil jeg tillade mig at mene at man kan antage en "so-what"
holdning.

Hvorfor skulle man?
Det vil jo koste langt mere end man tjener på RK at etablere ny
infrastruktur

> Jeg har svært ved at se hvorfor dette skulle være et argument for ikke
at
> fortsætte tjenesten på det øvre frekvensområde?

Fordi man så ikke kan have kobberet i reserve til
forsyningspligtydelser.. (jeg gentager mig selv)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 10-03-02 21:21

> [...]
> teoretiske på dette punkt for at undgå at man kommer i en situation hvor
> man ikke kan levere forsyningspligtydelser.

Forsyningspligt ydelserne vil altid kunne leveres, det vil blot af og til
kunne risikeres at der skal etableres mere ny infrastruktur. Så politisk
kan det sagtens vedtages - det er kun et spørgsmål at TDC pålægges en
smule ekstra omkostninger.

> Hvorfor skulle man?
> Det vil jo koste langt mere end man tjener på RK at etablere ny
> infrastruktur

Tilgengæld har man så fået en ren ekstra-indtægt på de kobber linier der
var lagt ned, men som TDC efter egen målestok ikke havde noget at bruge til
og som derfor kan lejes ud som RK.

> Fordi man så ikke kan have kobberet i reserve til
> forsyningspligtydelser.. (jeg gentager mig selv)

Nedlæggelse-gummi-klausulen som vi kender fra rå-kobber aftalen kunne
genbruges som løsning på dette.

-
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 21:36

> Forsyningspligt ydelserne vil altid kunne leveres, det vil blot af og
til
> kunne risikeres at der skal etableres mere ny infrastruktur.

Hvorfor skulle man risikere at skulle anlægge ny infrastruktur for den
beskedne indtægt fra RK-aftalerne

> Så politisk
> kan det sagtens vedtages - det er kun et spørgsmål at TDC pålægges en
> smule ekstra omkostninger.

Naturligvis, men det er jo ikke små omkostninger der er tale om.

> Tilgengæld har man så fået en ren ekstra-indtægt på de kobber linier
der
> var lagt ned

Men hvis den ekstra-indtægt ikke dækker udgifterne til bare en
nyetablering?

> Nedlæggelse-gummi-klausulen som vi kender fra rå-kobber aftalen kunne
> genbruges som løsning på dette.

Jeg TDC vil gå meget langt for at undgå at bruge denne. Herunder at sige
nej til potentielle kunder.
(og prøv at forestille dig ramaskriget hvis den blev benyttet)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 10-03-02 22:50

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> Hvorfor skulle man risikere at skulle anlægge ny infrastruktur for den
> beskedne indtægt fra RK-aftalerne

Den garanterede indtægt på et stykke RK er stort set det samme som for
et mini-tele abo. som må forvente stort ikke at skulle bruges da man
ellers nok ikke ville vælge mini-tele abo, hvilket kunne tyde på at det var
indtægt nok til at kunne drive forretning.

> Naturligvis, men det er jo ikke små omkostninger der er tale om.

Det tror jeg det er. Der findes jo stort set ikke en husstand uden en
telefon-linie, så det er nok ikke mange der skal ha' en delt RK, men ikke
også ønsker et telefon abo.

> Men hvis den ekstra-indtægt ikke dækker udgifterne til bare en
> nyetablering?

Så koster RK alligevel tæt på det samme som et telefon abo. hvilket man
gerne sælger uden yderligere indtjeningsgarati.1

> Jeg TDC vil gå meget langt for at undgå at bruge denne. Herunder at sige
> nej til potentielle kunder.
> (og prøv at forestille dig ramaskriget hvis den blev benyttet)

Og netop ramaskriget er årsagen til at jeg mener gummi-paragragef kunne
bruges. En klasul som i praksis er ubrugeligt, men alligevel giver den
sidste bagdør hvis det utænkelige skulle ske.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 22:55

> Den garanterede indtægt på et stykke RK er stort set det samme som for
> et mini-tele abo.... hvilket kunne tyde på at det var
> indtægt nok til at kunne drive forretning.

Mini-tele abo'et er jo en politisk ting, så det er nok et dårligt
sammenligningsgrundlag

> Det tror jeg det er.

Du tror nyetablering er en lille udgift?

> Så koster RK alligevel tæt på det samme som et telefon abo. hvilket
man
> gerne sælger uden yderligere indtjeningsgarati.1

Man har jo ikke noget valg mht til telefon abo.

> Og netop ramaskriget er årsagen til at jeg mener gummi-paragragef
kunne
> bruges. En klasul som i praksis er ubrugeligt, men alligevel giver den
> sidste bagdør hvis det utænkelige skulle ske.

Man vil langt hellere forhindre at det skulle ske, også selvom man
afskærer sig fra nogle kunder.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Deaster

Dato : 10-03-02 14:57

> [...]
> vist nok det at det ved en opsigelse af telefonabonnement (og ikke ved en
> flytning til anden operatør) ikke mere er muligt at bevare sig ADSL.

Jep, jeg er nemlig lidt træt af at jeg hver måned "smider" 100 kr. ud af
vinduet på en fastnetopkobling som jeg stort set aldrig bruger.

Fra : TBC

Dato : 10-03-02 21:42

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in message news:<3c8b6615$0$238$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> Jep, jeg er nemlig lidt træt af at jeg hver måned "smider" 100 kr. ud af
> vinduet på en fastnetopkobling som jeg stort set aldrig bruger.

Du kan i den forbindelse drage nytte af Cybercity's eller Tiscali's
produkter. - Der behøves du ikke at have fastnettelefon abbonement,
men betaler og modtager udelukkende for sin ADSL. Dertil kommer at
mange af selve ADSL hastighedskonfigurationerne rent faktisk stadig er
billigere end de er hos TDC, selv efter at priserne er blevet sat op
af eks. Tiscali.

Jævnfør evt. : http://www.teleprisguide.dk/

Men ja, det er dog rigtigt nok irriterende at man f.eks ikke kan få
BoomTown ADSL eftersom det er den suverent billigste 512/512 løsning
(eftersom support er sparet væk) uden at det hele skal ødelægges af et
tvungent fastnettelefonabonnement.

TBC

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 07:54

> [...]
> mange af selve ADSL hastighedskonfigurationerne rent faktisk stadig er
> billigere end de er hos TDC, selv efter at priserne er blevet sat op

Prøv lige at læse de foregående indlæg. Problemet er at jeg kører på
splittet kobberpar og har CC som adsl udbyder, og så er der ingen som helst
mulighed for at opsige sit fastnettlf. abonnemnet.

Fra : TBC

Dato : 11-03-02 14:26

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
helst
> mulighed for at opsige sit fastnettlf. abonnemnet.

Jeg sidder på en Tiscali ADSL på dediceret kobber. dvs at jeg slet ikke har
noget som helst fastnettelefon abonnement. Det kom sig som sådan at aftersom
jeg kun havde det ene kobberpar bad jeg Tiscali om at fremsende en formular
til underskrivelse der gjorde at jeg overdrog kobberparet til deres ADSL
fremføring fremfor PSTN fra TDC (eller rettere Tele 2 som det aktuelt var).
Cybercity vil kunne fremsende dig deres tilsvarende formular til dig (sådan
én ved jeg at de også tidligere har haft fra indlæg i nyhedsgrupperne), så
har TDC ikke længere "forsyningspligten = prioiteteten" på dit kobber
eftersom du har skrevet under på at prioitere Cybercity's produkt med "dit"
ledige kobberbar.

Spørgsmålet kunne så være om Cybercity ville syntes det var interresant
eftersom jeg ikke er klar over hvor meget DE skal ændre for deres del, for
at ophøre med at at fremføre på spillet kobber ifht at fremføre på dedikeret
kobber.

Men udfra min egen erfaring med Tiscali kan jeg kun fastholde at det ER
muligt at spare fastnettelefon abonnementet, og nøjes med ADSL på sit
kobber.

TBC

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 14:30

> [...]
>
> Men udfra min egen erfaring med Tiscali kan jeg kun fastholde at det ER
> muligt at spare fastnettelefon abonnementet, og nøjes med ADSL på sit

Aha, det lyder interessant, jeg har bare fået præcis det modsatte af vide
både fra CC og fra Kasper Mejlgaard som vist også arbejder for CC.

Fra : Simon Skals

Dato : 11-03-02 14:45

It seems Deaster wrote:
>Aha, det lyder interessant, jeg har bare fået præcis det modsatte af vide
>både fra CC og fra Kasper Mejlgaard som vist også arbejder for CC.

Hvis du har en løsning med delt kobber fra Cybercity, kan det
meget vel tænkes, at der ikke er rå kobber til rådighed på din
adresse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 14:43

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har en løsning med delt kobber fra Cybercity, kan det
> meget vel tænkes, at der ikke er rå kobber til rådighed på din
> adresse.

Jep, men skriver TBC ikke at han er i samme situation som mig, og han "bare"
har overdraget det kobber der er på adressen til Tiscali?

Jeg er nemlig bedøvende ligeglad om jeg ikke kan få fastnettlf. abonnement,
så hvis der kun er et enkelt kobberpar må CC hellere end gerne få det
overdraget.

Fra : Simon Skals

Dato : 11-03-02 14:58

It seems Deaster wrote:
>Jeg er nemlig bedøvende ligeglad om jeg ikke kan få fastnettlf. abonnement,
>så hvis der kun er et enkelt kobberpar må CC hellere end gerne få det
>overdraget.

Jeg ved, at Cybercity har leveret forbindelser på baggrund af
overdragelseserklæringer, hvis der kom afslag på rå kobber.

Om introduktionen af delt rå kobber har ændret på dette, eller om
der findes en forretningsgang for overgang fra delt rå kobber til
overdragelse af råt kobber, skal jeg ikke kunne sige.

Måske Kasper kender svaret?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 11-03-02 20:29

It seems Simon Skals wrote:
> [...]
> der findes en forretningsgang for overgang fra delt rå kobber til
> overdragelse af råt kobber, skal jeg ikke kunne sige.

Nej jeg kender rent faktisk ikke svaret på dette, selvom jeg vil tro det er
en mulighed. Jeg vil prøve at grave et svar frem i morgen.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 11-03-02 20:38

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in

> Nej jeg kender rent faktisk ikke svaret på dette, selvom jeg vil tro
> det er en mulighed. Jeg vil prøve at grave et svar frem i morgen.

Så vidt jeg ved er det stadig en mulighed, men meget få benytter sig af den
efter "delt rå kobber" blev introduceret.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 20:54

> [...]
er
> en mulighed. Jeg vil prøve at grave et svar frem i morgen.

Jeg takker og venter i spænding på morgendagens komme

Fra : Simon Skals

Dato : 11-03-02 23:09

It seems Deaster wrote:

>Jeg takker og venter i spænding på morgendagens komme

Den anden Simon ved, hvad det handler om, så efter hans udmelding
kunne du evt. prøve at kontakte Cybercity.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Deaster

Dato : 12-03-02 11:56

> Den anden Simon ved, hvad det handler om, så efter hans udmelding
> kunne du evt. prøve at kontakte Cybercity.

Det kunne godt være jeg skulle forhøre mig igen, men i november måned fik
jeg at vide at det ikke kunne lad sig gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-02 12:12

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in news:a6kn6t$hqs$1@sunsite.dk:

> Det kunne godt være jeg skulle forhøre mig igen, men i november måned fik
> jeg at vide at det ikke kunne lad sig gøre.

Det passer ikke. Du kan godt overdrage kobberet, men du skal nok påregne en
nedetid på 2-3 uger.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Deaster

Dato : 12-03-02 13:12

Hmm ok, det må jeg så overveje, det var dog en s***** lang nedetid.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-02 21:26

"OmmiZZ" <ommizz@NOSPAMommizz.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har tænkt over om det ville være en idé at forsøge sig med en snak
med
> Forbrugerstyrelsen, omkring TDC´s vilkår for brug af deres ADSL forb.

Det er der vist adskillige der har gjort.
Nogen der har links til afgørelser?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-03-02 22:59

> [...]
> at skifte fra sin alm. teleudbyder (f.eks. Tele2) til TDC, hvis man ønsker

Jeg vil tro at det er på www.tst.dk du kan finde de gælden regler.

Har du tlf. abonnemtet hos f.eks. Tele2 mener jeg at der gælder:
Husker jeg rigtigt (og er det jeg har "hørt" rigtigt) skal TDC (det gælder i
det mindste Pro@ccess) levere en ADSL-forbindelse blot der er en
access-linje. Men om Tele2 vil give TDC adgang til at "rode" med linjen er
så et andet sprøgsmål. Det er kun dominerende (ikke TST ordvalg)
teleudbydere der skal dele kobber.

Har du tlf. abonnement hos TDC, man fast forvalg hos Tele2, kan du bare
vælge NetExpress.

Mvh Claus

Fra : VIP

Dato : 08-03-02 01:11

> [...]
| at skifte fra sin alm. teleudbyder (f.eks. Tele2) til TDC, hvis man ønsker

Du kan vælge NetExpress, der behøver du ikke TDC fastnet-abonnement.

VIP

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-03-02 02:02

Det tror jeg nu ikke, men det fremgår ikke af www.opasia.dk.

Fra : TBC

Dato : 08-03-02 02:43

"VIP" <vip@eurosport.com> skrev i en meddelelse

> "OmmiZZ" <ommizz@NOSPAMommizz.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan vælge NetExpress, der behøver du ikke TDC fastnet-abonnement.

Det kan jeg ikke tro ! ...Jeg prøvede at få BoomTown ADSL (et NetExpress
baseret abbonement), og fik den besked at jeg SKULLE have mindst et PSTN
eller evt. et ISDN abbonement hos TDC, hvorfor jeg opgav at få det. Det
samme gør sig helt sikkert gældende for alle NetExpress forbindelser.

TBC

Fra : Jan

Dato : 09-03-02 23:22

> Du kan vælge NetExpress, der behøver du ikke TDC fastnet-abonnement.

Læs før du udtaler dig :

Det er en forudsætning for abonnementsaftalen, at der findes en
accessforbindelse frem til installationsadressen, og at TDC Internet har
indgået aftale med den pågældende udbyder af accessforbindelsen om fælles
udnyttelse heraf. En accesslinie kan f.eks. bestå i en ISDN-forbindelse
eller en PSTN-forbindelse. Hvis kunden ikke i forvejen har adgang til en
accessforbindelse frem til installationsadressen, tilvejebringer TDC
Internet en accessforbindelse. TDC Internet er berettiget til at opkræve
merbetaling for abonnement på NetExpress ADSL, hvis TDC Internet
tilvejebringer accessforbindelsen.

http://kundeservice.opasia.dk/abonnementservice/kundevilkaar/netexpress_vilk
aar.html

Det samme gælder dig O Altvidende (NOT!) Knud

Det står selvfølgelig på http://opasia.dk

/Jan

Fra : Jan

Dato : 09-03-02 23:24

> [...]
> Internet en accessforbindelse. TDC Internet er berettiget til at opkræve
> merbetaling for abonnement på NetExpress ADSL, hvis TDC Internet

Og hvis det skal skæres ud, så betyder det at du SKAL have dit abbo. hos
Telednamrk, men du kan godt have forvalg på telefonen.

/Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-03-02 23:51

Sat, 9 Mar 2002 23:22:27 +0100, skrev "Jan" <jan@zumma.dk>:

>Det samme gælder dig O Altvidende (NOT!) Knud

Jeg har aldrig påstået andet end at man skal have
fastnetabonnement ved TDC, men det står sikkert et eller andet
sted på opasia.dk, men når man begynder at udfylde en bestilling,
så fremgår det ikke.

Og dermed mener jeg, at det ikke særligt tydeligt er nævnt på
siderne.
Før man bestiller, finder man vel ikke på at gå ind kundeservice,
da man ikke regner med at have brug for kundeservice, før man
bliver kunde.

Fra : Jan

Dato : 09-03-02 23:52

> Før man bestiller, finder man vel ikke på at gå ind kundeservice,
> da man ikke regner med at have brug for kundeservice, før man
> bliver kunde.

Det kommer vel an på hvilke spørgsmål man skal have besvaret ??

/Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 00:27

Sat, 9 Mar 2002 23:52:15 +0100, skrev "Jan" <jan@zumma.dk>:

>Det kommer vel an på hvilke spørgsmål man skal have besvaret ?

Det bør fremgå af bestillingsformularen eller i det mindste burde
der være et link til kundevilkår, hvor man skriver, at de skal
læses først.

Fra : Jan

Dato : 10-03-02 00:37

> Det bør fremgå af bestillingsformularen eller i det mindste burde
> der være et link til kundevilkår, hvor man skriver, at de skal
> læses først.

Tænker du på i onlinereg'en ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 00:54

Sun, 10 Mar 2002 00:37:27 +0100, skrev "Jan" <jan@zumma.dk>:

>Tænker du på i onlinereg'en ?

Ja, der står ingen steder, at det forudsætter fastnetabonnement
eller at man skal læse kundevilkår først.

På <http://internet.opasia.dk/article.php?id=28151> burde det
også fremgå eller i det mindste være et link til kundevilkår.