Høj temperatur på CPU
Fra : Jacob Melchiorsen

Dato : 07-03-02 17:23

Hej NG.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette.

Temperaturen på min CPU ligger relativt højt (54-59 grader).
Jeg ved godt, at cpu'en kan klare denne temperatur, men da de andre personer
jeg kender med
lignende systemers temperatur ligger 15-20 grader lavere, tænkte jeg, at
noget må være galt.

Jeg har prøvet med to forskellige kølere, den ene en billig CoolerMaster,
den anden (den, der sidder i nu) en ThermalTake SuperMini Orb dual fan, og
der er ingen forskel, hvilket der efter min mening burde være.

Køleren til cpu'en mærkes ikke synderligt varm, så jeg har en teori om, at
det kan være temperaturmåleren, der er noget i vejen med.

Nogen der ved, hvordan man ellers kan finde ud af, hvor varm cpu'en er?

Jeg har prøvet at se i BIOS, ASUS PC PROBE og SiSoft Sandra, og alle giver
samme resultat.
Jeg har også opgraderet BIOS til den nyeste version, dette fik dog systemet
til at køre mere stabilt, men der er ingen forskel i temperaturen.

Min computer er (hvis hardwaren kunne have indflydelse på dette):
Asus A7PRO
AMD Duron 750 MHz
704 MB Ram (PQI 512, Apacer 128, Apacer 64)
Leadtek Winfast GeForce 256 32 DDR
SB PCI128
D-Link DFE-538TX 10/100 Mbit netkort
Toshiba 8x DVD
Mitsumi 8x CD-R
IBM 75GXP 30 GB
Fujitsu Fluid 40 GB

Mvh.
Jacob Melchiorsen

Fra : Jesper KA

Dato : 07-03-02 17:51

"Jacob Melchiorsen" <jacob@flopsy.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette.

Jeg tror du trænger til at få ryddet op i kabinettet .. det er sikkert
luftgennemstrømningen der er for dårlig ..
Start med at lægge dine IDE kabler så de ikke hænger midt i kabinettet og
spærrer for luftstrømmen og sæt derefter en eller flere kabinet blæsere i
systemet .. og som de kloge mener .. sørg for overtryk i kabinettet .. sæt
altså kabinetblæserne til at blæse ind i kabinettet.

Regards

Fra : Jacob Melchiorsen

Dato : 07-03-02 18:04

> Jeg tror du trænger til at få ryddet op i kabinettet .. det er sikkert
> luftgennemstrømningen der er for dårlig ..

Det kunne godt have været dette, bortset fra, at der ikke er nogen forskel i
temperatur, når kabinettet er helt åbent, hvilket der vel burde være, hvis
det var mangel på luftgennemstrømning.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-02 20:44

"Jacob Melchiorsen" <jacob@flopsy.dk> skrev....

> Nogen der ved, hvordan man ellers kan finde ud af, hvor varm
> cpu'en er?

Udover almindelig nysgerrighed, hvorfor vil du så vide præcis hvor
varm den er?

Når vi snakker CPU temperatur så gælder der 2 regler:

1) Er den stabil er den ikke for varm.
2) Køligere er bedre.

Brug dine full load temperaturmålinger til at se om ændringer i dit
system faktisk sænker temperaturen, og brug dem så til at tjekke dit
system fremover. Stigning i temperaturen kan f.eks. betyde at en
blæser trænger til at blive renset. Undlad at sammenligne med andres
temperaturer. Du kan ikke bruge det til noget. Selv små forskelle i
systemerne kan have stor betydning. Og så præcise er temperaturprober
heller ikke.

Brug evt. Motherboard Monitor til målingerne. Det hører til blandt de
bedste: http://mbm.livewiredev.com/

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-03-02 21:44

On Thu, 7 Mar 2002 17:22:40 +0100, Jacob Melchiorsen wrote:

>Køleren til cpu'en mærkes ikke synderligt varm, så jeg har en teori om, at
>det kan være temperaturmåleren, der er noget i vejen med.

Eller også ledes varmen ikke ret godt over i køleren og ud i ribberne.
Ideelt set har køleren samme temperatur som CPU'ens overflade, da den så kan
afgive maksimal varmeenergi til den omgivende luft. I praksis vil
naturligvis altid være en markant forskel, men det er ikke noget godt tegn i
sig selv at køleren ikke er varm.

Venlig hilsen
Henrik Dissing