Celeron Tualatin og DDR RAM
Fra : Thïngmand

Dato : 07-03-02 09:33

Til en opgradering af computeren, har jeg tænkt på en Intel Celeron 1000MHz
"Tualatin", som en gylden middelvej mellem den alm. Celeron og P4.

For og imod?

Jeg skal også have et nyt motherboard, men vil selvfølgelig gerne have det
med DDR RAM. De fleste til Celeron er tilsyneladende til SD-RAM - er det
pga. af Celerons alder eller skal en processor være optimeret til at bruge
DDR? Nogle forslag til motherboard? (helst Asus eller Soltek)

Fra : orbital

Dato : 07-03-02 10:27

On Thu, 7 Mar 2002 09:32:52 +0100, "Thïngmand" <michael@thingmand.dk>
wrote:

>Til en opgradering af computeren, har jeg tænkt på en Intel Celeron 1000MHz
>"Tualatin", som en gylden middelvej mellem den alm. Celeron og P4.
>
>For og imod?

Det er da en god ide ! Celeron performer bedre end mange P4 ved samme
clockfrekvens.

Her er beviset med en celeron1000@1503 tualatin:
http://www.xbitlabs.com/cpu/celeron1a-oc/

> [...]
>pga. af Celerons alder eller skal en processor være optimeret til at bruge
>DDR? Nogle forslag til motherboard? (helst Asus eller Soltek)

Det kan du simpelthen kun få med sis635 chipset fra ECS
http://www.ecs.com.tw/products/products.htm

Anmeldelse:
http://www.digit-life.com/articles/sis635ecsp6s5at/
Det er et spørgsmål om chipset.

For sdram:
Jeg kan anbefale soltek sl65kv2-T til 782,- eller AOpen ax3sp pro-U
til 1019,- fremfor asus tusl2-c til 783,-
Det har noget med overclocking at gøre.

mvh

John

Fra : Thïngmand

Dato : 07-03-02 11:03

> Det kan du simpelthen kun få med sis635 chipset fra ECS
> http://www.digit-life.com/articles/sis635ecsp6s5at/
> Det er et spørgsmål om chipset.

Iflg. den, skulle VIA's PRO266 også understøtte det??

Og så er der f.eks.:

Asus CUV266 ATX
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627990)

Soltek SL-65DRV ATX
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837918)

- er der ikke nogle af dem, der ville være interessante?

Fra : orbital

Dato : 07-03-02 12:50

On Thu, 7 Mar 2002 11:03:00 +0100, "Thïngmand" <michael@thingmand.dk>
wrote:

>Iflg. den, skulle VIA's PRO266 også understøtte det??
>
>Og så er der f.eks.:
>
>Asus CUV266 ATX
>(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627990)

Det kan ikke tualatin og fcpga2 vil jeg skyde på. Asus' hjemmeside er
som sædvanlig ret ubrugelig.

Men cuv266-E kan tualatin ! iflg. google.com

>Soltek SL-65DRV ATX
>(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837918)
>
>- er der ikke nogle af dem, der ville være interessante?

Ups, joda, men det skal være SL65DRV-T, for SL65DRV er kun fcpga og
ikke fcpga2 til tualatin.

Igen vil jeg foretrække soltek. Men hverken cuv266-e eller sl65drv-t
kan du få i Danmark !!!

Det skyldes, at alle de fleste asus bundkort booter nogle
milliskeunder med standardvoltage (1.475 volt for den tualatin) før de
aflæser user setting i bios, f.eks. 1.65-1.8 volt for at køre over fsb
133 med den.

På det punkt er soltek bedre. Cpu voltage kan på sl65kv2-t justeres
0.4 volt op fra satndardvoltage, hvilket også er mere end hos nogen
andre. Det er nok det samme for DRV-T modellen

Førnævnte ECS bundkort er naturligvis ikke til at overclocke på, da
cpu spænding ikke kan justeres.
Hvis du læser nævnte anmeldelse, ser du at DDR-ram ikke gør kortet ret
meget hurtige end andre med sdram.

mvh

John

Fra : Jakob H // iVER_uRT

Dato : 07-03-02 14:58

Du er helt galt på den!
FCPGA2 er Pentium 4 og kun Pentium 4 :)

--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Jakob H - iVER_uRT / iVER_uRT@mail.dk

Fra : orbital

Dato : 07-03-02 15:49

On Thu, 7 Mar 2002 14:57:38 +0100, "Jakob H // iVER_uRT"
<iVER_uRT@mail.dk> wrote:

>Du er helt galt på den!
>FCPGA2 er Pentium 4 og kun Pentium 4 :)

så søg på www.google.com efter: tualatin fcpga2

der er mange hits. F.eks. dette

http://www.baber.com/cpu/intel_cpu_tualatin_fcpga2.htm

:-/

Fra : Frederic

Dato : 07-03-02 12:57

Du får ikke noget ud af at bruge ddr ram med en celeron processor, den kører
jo kun 100 mhz fsb.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 07-03-02 13:35

Frederic wrote:
> Du får ikke noget ud af at bruge ddr ram med en celeron processor, den kører
> jo kun 100 mhz fsb.

Troede jeg også indtil jeg så den test orbital refererer til i sit
første indlæg....

/klaus

PS! Skriv helst under de indlæg du svarer på så vi andre ikke skal læse
skiftevis for oven/neden. (c:

Fra : Wizeguy

Dato : 07-03-02 21:40

> [...]
> pga. af Celerons alder eller skal en processor være optimeret til at bruge
> DDR? Nogle forslag til motherboard? (helst Asus eller Soltek)

Hvis du skal have både nyt motherboard og CPU er det, efter min mening bedre
(og mere fremtidssikret) at satse på P4 Northwood, hvis du går efter Intel.
P4 1,6A'eren til 1500 kr. kan snildt clockes til 2133 MHz med
standard-køling. Ulempen er selvfølgelig, at du skal have Dual Channel
Rambus DRAM (DRDRAM) for at hive det optimale ud af P4'eren (samt en ATX
2.04 kompatibel PSU), men efterhånden koster de jo det samme som DDR SD-RAM.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : orbital

Dato : 08-03-02 08:55

On Thu, 7 Mar 2002 21:40:10 +0100, "Wizeguy"
<anders@herlevkollegiet.dk> wrote:

> [...]
>2.04 kompatibel PSU), men efterhånden koster de jo det samme som DDR SD-RAM.

Hørt !

Man bør satse på Northwood. Men der bundkort til den med DDR ram.

Den kører 17x100, f.eks.
Det ændrer man til 17x133, voila !

mvh

John

Fra : orbital

Dato : 08-03-02 09:32

On Fri, 08 Mar 2002 08:54:58 +0100, orbital <johnknuhtsen@mail.dk>
wrote:

>Hørt !
>
>Man bør satse på Northwood. Men der bundkort til den med DDR ram.
>
>Den kører 17x100, f.eks.
>Det ændrer man til 17x133, voila !

http://www.hothardware.com/hh_files/Motherboards/bd7r_vrs_p4b266(3).shtml

Abit og asus har det.

:-/

Fra : Wizeguy

Dato : 08-03-02 17:12

"orbital" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> http://www.hothardware.com/hh_files/Motherboards/bd7r_vrs_p4b266(3).shtml
>
> Abit og asus har det.

Enig, men det jeg mente var at Pentium 4 kører mest optimalt med Rambus
DRAM. Jeg fik vist bare formuleret det lidt uklart

Generelt er jeg dog af den opfattelse, at man skal undgå 3. parts chipsets
fra VIA, SiS o.a. og satse på et bundkort med Intel's egne chipsets. Det nye
DDR chipset fra SiS ser dog interessant ud mht. ydelse.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Thïngmand

Dato : 08-03-02 10:07

Den skal ikke overclockes på nogen måde, så der skal ikke sigtes efter
specielle bundkort til oc.

Jeg vil dog helst holde mig til Celeron, da P4 trods alt koster det
dobbelte.

Skal jeg gå efter DDR eller spare pengene og beholde mine SD-RAM?

Jeg forstår bare ikke helt, hvad det er I siger: Kan et Asus CUV266 ATX ikke
bruges til en Tualatin??

Fra : orbital

Dato : 08-03-02 11:03

On Fri, 8 Mar 2002 10:06:52 +0100, "Thïngmand" <michael@thingmand.dk>
wrote:

> [...]
>
>Skal jeg gå efter DDR eller spare pengene og beholde mine SD-RAM?
>
>Jeg forstår bare ikke helt, hvad det er I siger: Kan et Asus CUV266 ATX ikke

asus hjemmesiden har det bedre i dag.

Læs selv om cuv-266-d (de linker ikke til single cpu udgaven):
http://www.asus.com.tw/mb/socket370/cuv266-d/overview.htm

intet er nævnt om tualatin.

Men du kan hente manualen for cuv266 her:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/HANDBUCH/Motherboard/Socket_370/VIA_Chipset/

hvis du kender acrobat reader der kan læse pdf-filer.
Der står heller ikke noget om tualatin.

TUA266 er en mulighed for DDR:
http://www.asus.com.tw/mb/socket370/tua266/overview.htm

Det fås i Danmark for 868,- kr.

men ellers er det for sdram:
tusl2-c man plejer at købe:
http://www.asus.com.tw/mb/socket370/tusl2-c/overview.htm

men altså stadig soltek sl65-kv2t må foretrækkes, også af prismæssige
grunde.

:-/

Fra : Thïngmand

Dato : 08-03-02 11:44

> intet er nævnt om tualatin.

Dvs. bare fordi at den understøtter Celeron, så er det ikke ensbetydende med
at den understøtter tualatin?? Hvad er der at understøtte, som alm. Celeron
ikke har?

> TUA266 er en mulighed for DDR:
> http://www.asus.com.tw/mb/socket370/tua266/overview.htm

For det første, så er jeg ikke sønderligt begejstret for ALi chipsæt, og så
ville LAN on-board, som CUV266 har, være en kærkommen feature... (kan i
øvrigt ses her: http://www.asus.com.tw/mb/socket370/cuv266/overview.htm)

> men altså stadig soltek sl65-kv2t må foretrækkes, også af prismæssige
> grunde.

Igen LAN og 6 x USB...

Fra : Thïngmand

Dato : 08-03-02 11:59

> Dvs. bare fordi at den understøtter Celeron, så er det ikke ensbetydende
med
> at den understøtter tualatin??

Fra
http://www.a1-electronics.co.uk/Intel_Section/Chipsets/DDR/Via_ApolloPro266c
hipset.shtml

"This chipset does not support Intel Pentium III processors made with the
Tualatin core due later in 2001."

Fra : orbital

Dato : 08-03-02 12:13

On Fri, 8 Mar 2002 11:43:49 +0100, "Thïngmand" <michael@thingmand.dk>
wrote:

>Dvs. bare fordi at den understøtter Celeron, så er det ikke ensbetydende med
>at den understøtter tualatin?? Hvad er der at understøtte, som alm. Celeron
>ikke har?

Det har via da haft meget om i tråden:

tualatin er fcpga2 og ikke bare fcpga, og kræver desuden et chipset
der kan det.

Chipset'et er godt nok for cuv266, men det klarer ikke
pin-kompatibiliteten også.

Benene er anderledes på fcpga2, sammenlignet med fcpga. Ikke at der
flere, men der er ikke kompatibilitet.

> [...]
>ville LAN on-board, som CUV266 har, være en kærkommen feature... (kan i

usb er jo ikke sagen, hvis man alligevel skal anskaffe et pci-kort med
usb 2.0, der snart vil være ønskeligt.
LAN, jamen netkort 10/100 Mbit koster 100 kr.

Desuden siger du, at du ikke vil overclocke.

Det er derfor fuldstændig plim at købe ddr-ram og køre ddr-ram ved fsb
100 MHz. Hele systemet er meget hurtigere, når ram kommer op at køre
133 MHz. Det kan en tualatin 1000 MHz celeron godt. Endda 10x150 MHz,
den er jo multiplier låst til 10x.

Jeg kører med en celeron 950@1266 MHz ! Det er altså en dejlig
maskine, - cache-fattig PIII, idet den kun har 128 kbyte cache.

Bundkort hertil koster 400 kr (www.demoshop.dk), celeron 950 koster
800 kr, slot1-fcpga-adapter koster 100 kr, og jeg bruger min gamle
crucial pc133 sdram, der kan køre cas2 ved 133 (og højere), jeg har
512 Mbyte af dem.

Det var derfor en upgrade for 1300 kr., og det larmer ikke, da cpu'en
ikke bruger ret meget strøm.
Desuden bruger jeg et voodoo3 3000 kort som kører 166 MHz. Det er ikke
noget optimalt spillerkort, men det spilder jeg heller ikke min tid
med.

Nå, nu må det vist være uddebatteret !

:-/

Fra : Thïngmand