Endnu en hvad-skal-jeg-købe...
Fra : Kasper Vork

Dato : 07-03-02 00:14

Jeg skal til at købe pc.
Dette er min forløbige liste.

Kabinet: Chieftec Dragon MidiTower DX-01B-D Black ATX
Cpublæser: ??? (skal kunne holde til overclocking (100-200MHz mere))
Diskettedrev: Panasonic (whatever)
Motherboard: SolTek SL-75DRV2 ATX (tomshardware anbefalede det som
stabilt OC-MoBo)
Processor: Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz) (Bedste pris/ydelse,
ikk?)
Ram: ??? (Hvad er forskellen på PC2100 og PC2700? Hvad skal
jeg vælge? Og 256MB eller 512MB?)
GFXkort: ??? (Hvad matcher min CPU, og ja, jeg er gamer, men
prisen skal ligge omkring 1800, hvis der ikke er gode argumenter for mere.)
Netkort: 3com OfficeConnect Fast Ethernet (Jeg har hørt at man
skal holde sig fra de RealTek-baserede kort?)
Lydkort: SoundBlaster Audigy Player Bulk (Er der et alternativ?)
Skærm: Samtron Professional & Graphics 96P (19'')

Forslag til ændringer er velkomne.

Kasper

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-03-02 08:26

On Thu, 7 Mar 2002 00:13:42 +0100, "Kasper Vork"
<kasvork@"tidligereworldonline".dk> wrote:

> [...]
>GFXkort: ??? (Hvad matcher min CPU, og ja, jeg er gamer, men
>prisen skal ligge omkring 1800, hvis der ikke er gode argumenter for mere.)

Tornado Geforce4 MX 440 - det er lidt billigere.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364847893

http://www.inno3d.com/press_gf4_mx440.html

Det kører udmærket sammen med det bundkort du har valgt, og der er en
del software med, bl.a. WinDVD2000. Jeg så det i tirsdags, og det er
blæret at man kan lave vinduerne gennemsigtige når de flyttes.

>Netkort: 3com OfficeConnect Fast Ethernet (Jeg har hørt at man
>skal holde sig fra de RealTek-baserede kort?)
>Lydkort: SoundBlaster Audigy Player Bulk (Er der et alternativ?)

Der er lydkort på motherboardet, så du kan evt. starte med det.

>Skærm: Samtron Professional & Graphics 96P (19'')

Har du set skærmen i brug, og er tilfreds med den? Ellers er der
Hyundai i samme prisklasse, eller Viewsonic. Jeg bruger selv en Eizo
med trinitron skærm.

Kurt Brixen

Fra : Skotty

Dato : 07-03-02 16:50

>Dette er min forløbige liste.

>Ram: ??? (Hvad er forskellen på PC2100 og PC2700? Hvad skal
>jeg vælge? Og 256MB eller 512MB?)

Forskellen på de to ramtyper er hastigheden, men da mobo´et ikke
understøtter pc2700 giver valget vel næsten sig selv.

Mvh Skotty

Fra : Jacob

Dato : 07-03-02 18:56

"Kasper Vork" <kasvork@"tidligereworldonline".dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lydkort: SoundBlaster Audigy Player Bulk (Er der et
alternativ?)
> Skærm: Samtron Professional & Graphics 96P (19'')

Jeg er selv lige ved at sammensætte ny computer. Den ligner i store træk
din. Jeg regner med at bruge 256 Mb PC2100 DDR Ram (gider ikke betale flere
hundrede kroner ekstra for et par procent ekstra performance.

Jeg satser også på et Soltek bundkort ud fra lav pris til god performance. I
stedet for Soltek DRV2 vil jeg dog vælge Soltek DRV4. Det er en lille smule
forbedret DRV2 med onboard lyd så jeg sparer lydkortet væk.

Jeg vælger en SyncMaster 757NF som skærm, dette er en rigtig god 17" skærm
men din Samtron er sikkert god til dig, jeg er blot en smule kræsen når det
gælder skærm, tastatur og mus

Du mangler stadig at finde ud af hvad du vil have af CPU køler. Må jeg
foreslå en Taisol eller en Alpha PAL8045 hvis du vil have en billig low
noise med god "kølingseffekt"
http://www.anandtech.com/cooling/showdoc.html?i=1532&p=12 eller en
Thermaltake Silent Viking hvis du vil have kvalivare
http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/koelere/silentviking.htm

--
Jacob

Fra : Kasper Vork

Dato : 08-03-02 00:58

Tak for forløbige input.

min liste ser nu således ud:

Kabinet: Chieftec Dragon MidiTower DX-01B-D Black ATX
Cpublæser: Silent Viking
Diskettedrev: Panasonic 104 kr.
Motherboard: Soltek SL-75DRV4 ATX
Processor: Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)
Ram: Kingston 256MB ValueRAM
GFXkort: 3D Prophet FDX 8500 LE Retail
Netkort: 3com OfficeConnect Fast Ethernet
Lydkort: SoundBlaster Audigy Player Bulk
Skærm: Samtron Professional & Graphics 96P

Vil køleren kunne holde til at jeg overclocker min cpu 100-200MHz?

Vil jeg kunne overclocke grafikkortet? Der er noget med at LE-versionen kún
er på 250/250MHz i modsætning til den "originale" der er på 275/275Hz. Vil
jeg kunne nå dette?

Er det en god 19'' skærm, eller er der nogen der vil anbefale en anden?

Fra : Martin K

Dato : 08-03-02 09:29

> Vil køleren kunne holde til at jeg overclocker min cpu 100-200MHz?
Tja... Thermal Take påstår jo at den kan køle op til XP1900+... Men hvorfor
vil du oc, når du køber noget nyt?

--
Martin K

Fra : Deaster

Dato : 08-03-02 11:02

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tja... Thermal Take påstår jo at den kan køle op til XP1900+... Men
hvorfor
> vil du oc, når du køber noget nyt?

It's in the game

--