Linux som ADSL router
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 06-03-02 21:39

Hejsa

Jeg har en ven, som lige har fået ADSL fra TDC. Der hører desværre ikke en
router med, men vi har tænkt os at lave en på en gl. maskine med linux.

Det jeg så skal høre er, hvad der der at foreslå?
Med hensyn til fart, stabilitet, nem installation og til sidst, men ikke så
vigtig, måske en alm. webserver blandet ind i det.

Jeg har kigget lidt på www.e-smith.org, men jeg ved ikke om det er at
foreslå.

Håber på noget positiv respons.

På forhånd tak.

M.v.h.

Henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-02 21:49

Den Wed, 6 Mar 2002 21:39:03 +0100 skrev Henrik Rasmussen:
> [...]
>Med hensyn til fart, stabilitet, nem installation og til sidst, men ikke så
>vigtig, måske en alm. webserver blandet ind i det.

Det kommer an på hvad det er for en løsning - bredbånd / netexpress /
proaccess. Jeg har selv proaccess, og der fulgte en komplet unødvendig
router med (det var normal TCP/IP netværk på begge sider af routeren).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 06-03-02 21:59

Det er så smart ved TDC forbindelsen at du får et modem med, derfor behøver
du bare at installere 2 netkort i din gamle maskine, et til modem'et og et
til lokalnettet.

Så i stedet for at sætte den op som router kan du sættet den som gateway
eller hvis der er lidt kræft i maskinen, som proxy

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-03-02 22:43

"Christian Precht-Jensen" <christian@precht-jensen.dk> wrote:

>Så i stedet for at sætte den op som router kan du sættet den som gateway
>eller hvis der er lidt kræft i maskinen, som proxy

Kunne du ikke lige forklare mig forskellen på at sætte den op som
router hhv. gateway?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 07-03-02 00:14

Henrik Rasmussen wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har en ven, som lige har fået ADSL fra TDC. Der hører desværre ikke en
> router med, men vi har tænkt os at lave en på en gl. maskine med linux.

Hvis du kan undvære webserveren er http://www.smoothwall.org måske værd at
kigge på.
Brug lidt til på at kigge i deres udemærkede installationsguide, så går det
nok.
Jeg roder selv med det i disse dage.

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Erland

Dato : 07-03-02 07:50

Hej Henrik !

Både e-smith og smoothwall er uhyggeligt nemme at sætte op og meget
stabile.
Jeg har en p75 kørende med smoothwall som router på den skole, hvor jeg er
sysadm., den har kørt i ca. et år nu. Den har kun været genstartet en gang
( en "økologisk" kollega syntes at det var spild af strøm at den kørte
altid, når den aldrig blev brugt ). Hjemme har jeg e-smith kørende
(klippesolid).

Venlig hilsen Erland