Hjemmenetværk
Fra : David Ramskov

Dato : 06-03-02 16:08

Hej,

Jeg har 3 computere med netkort i dem alle, en 8 ports 10-100 mbit hup, ADSL
fra tdc med en routher. Jeg har 2 dynamiske ip adresser i mit abbonement.

De to af computerne kan gå på internettet og være online samtidtig, men den
tredje kan ikke gå på - dette skyldes vel at jeg skal have en dynamisk ip
adresse til ikke?

Ellers kan ingen af computerne se hinanden - jeg vil gerne kunne hente filer
fra computer 1 - 3, 2-1 osv. Men de kan ikke se hinanden. Alle computerne
har Windows 2000.

Desøvrigt vil jeg gerne have en printer tilsluttet også, men helst uden at
en af computerne skal være tændt hvis der skal udskrives noget. Kan man ikke
få et netkort til sin printer og så tilslutte den hup'en, eller skal man
have noget spacielt udstyr før dette kan lade sig gøre?

Det var mange sprøgsmål og jeg håber der er nogle der kan besvare dem. Jeg
har i øvrigt planer om at tilslutte to computere til i den nærmeste fremtid
som også skal kunne gå på nettet, men det kræver vel endnu flere ip'er?

Med Venlig Hilsen

David Ramskov

Fra : Ole Andersen

Dato : 07-03-02 07:42

On Wed, 6 Mar 2002 16:08:15 +0100, "David Ramskov"
<dr@dr-webdesign.dk> wrote:

>De to af computerne kan gå på internettet og være online samtidtig, men den
>tredje kan ikke gå på - dette skyldes vel at jeg skal have en dynamisk ip
>adresse til ikke?

Jo eller du kan bruge en D-link eller tilsvarende og lade den
tildele adresser, og så køre gennem den til din adsl. (jeg mener
man kan det på adsl da man kan på kabel-net). Men det kan du se
www.dlink.com

>Ellers kan ingen af computerne se hinanden - jeg vil gerne kunne hente filer
>fra computer 1 - 3, 2-1 osv. Men de kan ikke se hinanden. Alle computerne
>har Windows 2000.

Det har jeg ikke lige et konkret bud på, udover du måske ikke har
samme arbejdsgruppe på alle computere.

> [...]
>få et netkort til sin printer og så tilslutte den hup'en, eller skal man
>have noget spacielt udstyr før dette kan lade sig gøre?

Ja, men kan købe en boks til at sætte på parallel porten og så
sætte et netkabel i den til din hub. Så bliver printeren til en
netværksprinter.

> [...]
>som også skal kunne gå på nettet, men det kræver vel endnu flere ip'er?

Ja eller ovennævnte løsning med en internet gateway (f. eks.
dlink 701)

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg
http://andersen.person.dk