Hvorfor "fransker" nogle hunde?
Fra : Elin

Dato : 05-03-02 23:47

Hej NG

Jeg har en 1-årig hund af racen cavalier king charles spaniel, der
"fransker" (tæerne på forpoterne peger udad). Hunden er vist ligeglad, men
en udstillingsdommer vil altid kommentere denne fejl. Derfor vil jeg spørge,
om der er nogen af jer, der kan give mig et godt råd med henblik på at få
tæerne til at pege ligeud? Hunden får regelmæssig motion, og meget af tiden
får han lov at løbe uden snor på græsarealer og marker.

Venlig hilsen
Elin

Fra : Jo-Ann

Dato : 06-03-02 07:47

Hej Elin !

Mit umiddelbare gæt er at din lille hund måske mangler lidt forbryst. Min
egen tæve har også "fransket" på forbenene...til hun var godt 2 år gammel.
Ved ikke hvor længe en cavalier er om at "vokse ud"..men hvis hun mangler
forbryst, så vil jeg gætte på det er derfor hun gør det - ja og så er
spørgsmålet jo om det kommer, eller hun er en af dem som aldrig rigtig får
noget forbryst.

Jeg tror helt sikkert ikke der findes "metoder" til at vende benene indad.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Pia

Dato : 06-03-02 08:41

Max er 15 mdr. og gør det også stadig, jeg havde nu ikke nogen forventning
om, at det ville ændre sig?

:Pia

Fra : Berit

Dato : 06-03-02 12:20

Elin <elimosa@worldonline.dk> skrev:
> [...]
> få tæerne til at pege ligeud? Hunden får regelmæssig motion, og meget > af tiden får han lov at løbe uden snor på græsarealer og marker.

Hej Elin

I vores race Cairn Terrier, er det en accepteret at hundene "fransker"
bare det er lige meget på begge forben. Det betyder at, når vores
arbejds-race arbejder, dvs. graver, kastes jorden op ved siden af dem
og ikke op under dem og begraver dem.

En hanhund på 1 år er jo slet ikke udviklet endnu og fronten samt
brystkasse mangler jo stadig på så ung en hund, så meget kan endnu
ændre sig...

Gåture i strandsand er muskeludviklende og muskler er i høj grad
afgørende for udseende af vores hunde når vi snakker udstilling.

Med venlig hilsen
Berit Rosenfeldt
www.lachleen.dk - Cairn Terrier

Fra : Mari

Dato : 06-03-02 22:18

"Berit" <berit.rosenfeldt@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3c85fb65$0$81288$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Gåture i strandsand er muskeludviklende og muskler er i høj grad
> afgørende for udseende af vores hunde når vi snakker udstilling.

Det er jeg helt enig i - og bruger selv at køre til
stranden for at mine hunde kan "træne muskulatur
og ledbånd"

En anden ting der er god at huske er, at neglene bør
holdes så korte, at man ikke kan høre dem, når hunden
går på bart gulv.

Og endelig, så har din hund meget hår under poterne - hold
det klippet plant med poterne - så hunden ikke generes af
snavs i disse hår - og derfor går ujævnt på benene.

Du vil i øvrigt også se, at mange hunde fransker på bagbenene.
Jeg tror ikke det hele skyldes manglende udvikling - en del
skyldes også "dårligt stel", når det er uønskede benstillinger.

Når hunden fransker skyldes det sandsynligvis indaddrejede
albuer, hvor f.eks. overudviklede muskler under skulderbladene,
"loaded shoulders", kan skubbe albuerne udad, så
forbenene drejer indad under bevægelse.

Mh
Mari