Er raid i workstation
Fra : kondi.koder

Dato : 05-03-02 20:52

Hejsa !!

Jeg står og skal ha' fat i en ny pc inden så længe. Og det skal være en
workstation.

Den skal bruges til at udvikle programmer under microsofts .net platform, og
skal lejlighedsvis køre server, så jeg kan teste det jeg laver.

Den skal også bruges til videoredigering og 3dMax/Maya.

Den får noget dual processor, og godt med ram.

Men mit spg. er så om det kan betale sig at køre scsi og/eller raid. Eller
skal der bruges ide, og skal det i såfald være raid ??

Jeg er bare interesseret at det køre så godt og hurtigt som muligt, og tager
daglig backup.

- kondi.koder

Fra : Jesper KA

Dato : 05-03-02 21:37

"kondi.koder" <news@kondikoder.dk> wrote in message

> Jeg er bare interesseret at det køre så godt og hurtigt som muligt, og
tager
> daglig backup.

Vælg Raid .. den ekstra sikkerhed er ustyrligt lækker at have den dag en
disk står af og du ikke lige har tid til at reinstallere og køre din backup
ind igen ..

Hvad videodelen angår ville jeg vælge et par gode maxtor firewire diske som
scratch diske

Regards

Fra : kondi.koder

Dato : 05-03-02 22:14

Hejsa !!

Kræver det så et firewire controller kort, og hvor hurtigt er det i forhold
til scsi raid.

Og von gør man så. Smider man sine videoredigerings programmer på sin
firwire disk, sammen med sine video filer ??

- kondi.koder

Fra : Jesper KA

Dato : 05-03-02 23:48

> [...]
> Hejsa !!
>
> Kræver det så et firewire controller kort, og hvor hurtigt er det i

Det kræver et firevire pci kort ( ca. 800kr ).. hastigheden er vist 400 MB/s
på firewire såvidt jeg husker

> Og von gør man så. Smider man sine videoredigerings programmer på sin
> firwire disk, sammen med sine video filer ??

Næh .. jeg har softwaren på de "normale" diske ( Raid ) og bruger Firewire
diskene til at grabbe video til ligeledes via firewire.

Regards

Fra : kondi.koder

Dato : 06-03-02 07:29

Hej Igen !

Ville bare sige tak for hjælpen

Fra : Søren Friis

Dato : 07-03-02 08:41

>hastigheden er vist 400 MB/s på firewire såvidt jeg husker

Hastigheden er "kun" 400 Mbit/s.... dvs 50 MB/s... Og desuden skal du huske
at det er de færreste single harddiske der kan klare at skrive elle læse med
50 MB/s... så er det ligegyldigt om det hedder ATA100, ATA133, FireWire
eller Ultra320 SCSI !

De 50 MB/s angiver den maksimale overførsel på FireWire bussen... Dvs hvis
du har mange diske eller enheder som allesammen bruger firewire bussen, er
begrænsningen ved 50 MB/s i alt!

/SF

Fra : René Jensen

Dato : 05-03-02 22:05

"kondi.koder" wrote:
> [...]
>
> Den skal også bruges til videoredigering og 3dMax/Maya.
>
> Den får noget dual processor, og godt med ram.

Hvis det ikke var fordi du skulle bruge computeren til udvikling af .NET
platformen (hvilket jeg går udfra ikke understøttes af Mac), så ville
jeg klart anbefalde dig at købe en dual G4 Mac, hvor Maya 4 yder bedst
på Mac platformen fremfor en dual PC opsætning.

> Men mit spg. er så om det kan betale sig at køre scsi og/eller raid. Eller
> skal der bruges ide, og skal det i såfald være raid ??

Jeg ville foreslå 2 eller 4 ATA100 diske i RAID opsætning via. onboard
controller samt en enkelt mindre, evt. en fra tidligere computer, disk
til styresystemet, men selvf. det er en smagssag. -Godt nok er SCSI
hurtigere end ATA diske, men du vil næppe kunne udnytte SCSI diskene
100%, desuden vil du så kunne få mere diskplads for dine penge fremfor
en SCSI opsætning.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"