/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
nulstille array
Fra : Leonard


Dato : 05-03-02 17:51

Jeg har brug for at nulstille og tømme et array, så jeg kan bruge det
flere gange på samme side, men hvordan?
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


 
 
Jonas Koch Bentzen (05-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 05-03-02 17:53

Leonard skrev:
>
> Jeg har brug for at nulstille og tømme et array, så jeg kan bruge det
> flere gange på samme side, men hvordan?

unset($array);

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Mogens Meier Christe~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Meier Christe~


Dato : 06-03-02 01:17

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
news:a62t4h$po3$1@sunsite.dk...

> > Jeg har brug for at nulstille og tømme et array, så jeg kan bruge det
> > flere gange på samme side, men hvordan?
>
> unset($array);

Ovenstående sletter variablen $array

Følgende sætter variablen lig et tomt array:

$array = new array();

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi, søger IT-job på Fyn eller naboamter.
www.momech.dk



Jonas Koch Bentzen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 06-03-02 09:33

Mogens Meier Christensen skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
> news:a62t4h$po3$1@sunsite.dk...
>
>> > Jeg har brug for at nulstille og tømme et array, så jeg kan bruge
>> > det flere gange på samme side, men hvordan?
>>
>> unset($array);
>
> Ovenstående sletter variablen $array
>
> Følgende sætter variablen lig et tomt array:
>
> $array = new array();

Ja, men i PHP er forskellen den samme, om jeg så må sige. Eftersom man
ikke skal deklarere variabler, så kan man uden videre gøre sådan her:

$array[0] = "Test";

unset($array);

$array[0] = "Ny test";

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Mogens Meier Christe~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Meier Christe~


Dato : 06-03-02 14:04

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
news:a64k81$8ho$1@sunsite.dk...

> Ja, men i PHP er forskellen den samme, om jeg så må sige. Eftersom man
> ikke skal deklarere variabler, så kan man uden videre gøre sådan her:
>
> $array[0] = "Test";
>
> unset($array);
>
> $array[0] = "Ny test";

Mjae, men til gengæld giver

<?php

echo "count(ingenting): ". count($array);

$array = array();
echo "\n\n<p>count(tomt array): ". count($array);

?>

følgende (hvis man har warnings slået til, hvilket anbefales til lokal
udvikling):


Warning: Undefined variable: array in c:\http\localhost\php\undef.php on
line 3
count(ingenting): 0
count(tomt array): 0

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi, søger IT-job på Fyn eller naboamter.
www.momech.dk




Niels Andersen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 06-03-02 15:53

Jonas Koch Bentzen wrote:
>>> unset($array);
>> Ovenstående sletter variablen $array
>> Følgende sætter variablen lig et tomt array:
>> $array = new array();

Blander vi ikke tingene lidt sammen? "new"?
$array = array();

> Ja, men i PHP er forskellen den samme, om jeg så må sige.

Nej. Et tomt array og en usat variabel er ikke det samme, heller ikke i PHP.

> Eftersom man
> ikke skal deklarere variabler, så kan man uden videre gøre sådan her:
> unset($array);
> $array[0] = "Ny test";

Ja, men man kan også gøre mange andre ting ved arrays, hvor der er forskel.
Mogens er kommet med et eksempel.

--
Mvh.

Niels Andersen

Jonas Koch Bentzen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 06-03-02 15:26

Niels Andersen skrev:
>
>> Ja, men i PHP er forskellen den samme, om jeg så må sige.
>
> Nej. Et tomt array og en usat variabel er ikke det samme

Forstår du, hvad "forskellen er den samme" betyder? Det er en let
humoristisk måde at sige på, at der *er* forskel, men at resultatet
stort set er det samme.

>> Eftersom man
>> ikke skal deklarere variabler, så kan man uden videre gøre sådan her:
>> unset($array);
>> $array[0] = "Ny test";
>
> Ja, men man kan også gøre mange andre ting ved arrays, hvor der er
> forskel.

Naturligvis - men sådan som jeg forstod det oprindelige indlæg, så var
der ikke brug for noget fancy. Leonards behov kunne løses ganske enkelt
vha. unset().

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Niels Andersen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 06-03-02 16:12

Jonas Koch Bentzen wrote:
>>> Ja, men i PHP er forskellen den samme, om jeg så må sige.
>> Nej. Et tomt array og en usat variabel er ikke det samme
> Forstår du, hvad "forskellen er den samme" betyder?

Ja, men vi er ikke enige om det.

>> Ja, men man kan også gøre mange andre ting ved arrays, hvor der er
>> forskel.
> Naturligvis - men sådan som jeg forstod det oprindelige indlæg, så var
> der ikke brug for noget fancy. Leonards behov kunne løses ganske enkelt
> vha. unset().

Jeg ved ikke lige hvad Leonard skal bruge det til, men unset() nulstiller
ikke arrayet, som han spørger efter.

--
Mvh.

Niels Andersen

Leonard (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-03-02 16:23

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

>Jeg ved ikke lige hvad Leonard skal bruge det til, men unset() nulstiller
>ikke arrayet, som han spørger efter.

Men det virker med unset() ...
Er der sparet noget tid eller andet ved at bruge new?
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/


Niels Andersen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 06-03-02 16:30

Leonard wrote:
>>Jeg ved ikke lige hvad Leonard skal bruge det til, men unset() nulstiller
>>ikke arrayet, som han spørger efter.
> Men det virker med unset() ...

Det kan godt være at dit script det virker, men du nulstiller ikke dit
array. Det bliver slettet, og der er ikke længere noget array.

> Er der sparet noget tid eller andet ved at bruge new?

Glemt at "new" blev nævnt. Det er noget helt andet.
Fordelen ved $array = array(); er, at så indeholder $array et tomt array.

--
Mvh.

Niels Andersen

Mogens Meier Christe~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Meier Christe~


Dato : 06-03-02 18:24

"Leonard" <thisisnotavalidemailadress@sospamoff.cuba> wrote in message
news:3c86341e.3598900@news.cybercity.dk...

> Men det virker med unset() ...

Måske!!!

Afhænger af koden.

> Er der sparet noget tid eller andet ved at bruge new?

new var en fejl jeg begik - meget ked af at jeg fik forvirret begreberne! :(

Et tomt array laves sådan her:
$arraynavn = array();

Fordelen er at hvis scriptet forventer at variablen $arraynavn eksisterer og
derudover er af typen "array", så crasher det ikke/giver warnings på den
måde, men opfører sig pænt (indtil du f.eks. beder om $arrraynavn[1], der jo
ikke eksisterer).

Det er alt sammen et spørgsmål om grim vs. pæn programmerings-skik og
derunder hvor mange fælder man kan få lagt for sig selv...

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi, søger IT-job på Fyn eller naboamter.
www.momech.dk



Mogens Meier Christe~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Meier Christe~


Dato : 06-03-02 15:39

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
news:wbph8.2382$ng4.136757@news000.worldonline.dk...

> >> Følgende sætter variablen lig et tomt array:
> >> $array = new array();
>
> Blander vi ikke tingene lidt sammen? "new"?
> $array = array();

Jo, undskyld, må have været en kortslutning på øverste etage :)


--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi, søger IT-job på Fyn eller naboamter.
www.momech.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste