Finde lydkort i bærbar
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-01-01 14:00

Jeg har fået fingrene i en bærbar maskine (Olivetti Echos P120E) og har
smidt en Debian 2.2 compact på den. Virker helt fint - selv PCMCIA netkortet
kørte i første forsøg. Det eneste problem jeg har er lydkortet.
Jeg ved ikke hvilket lydkort der sidder deri (har det mistænkt for at være
noget ES1688-noget) og hvilke IRQ, IO-områder m.m. det benytter. Findes der
et program til at finde ud af dette - eller er jeg virkelig nød til at smide
en Windows på bare for at løse mit problem?!??

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

Fra : Martin A

Dato : 27-01-01 14:59

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> DON'T remove _nospam_ when mailing to me...
> ..... Hvilken lov siger at supportfolk skal være dumme?!?? ....

Prøv at skriv dmesg i en konsol, så får du ud hvilket hardware
der er fundet ved opstart. (Nu går jeg ud fra at dmesg er på en Debian,
jeg ved intet om Debian)

Martin

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-01-01 16:22

"Martin A" <maa.150@rsk.dk> wrote in message news:3A72D039.1020808@rsk.dk...

[...]

> Prøv at skriv dmesg i en konsol, så får du ud hvilket hardware
> der er fundet ved opstart. (Nu går jeg ud fra at dmesg er på en Debian,
> jeg ved intet om Debian)
dmesg er en del af debian-pakken 'util-linux' som også indeholder f.eks.
fdisk, mkfs og mkswap - og dermed en pakke man (næsten) ikke kan undvære :)
For at vende tilbage til dit forslag. Det dur ikke. De hardware
informationer der bliver vist under opstart er kun for hardware enheder for
hvilken der er kernel-understøttelse eller moduler for. Jeg har prøvet at
kompilere og indlæse en serie sound-moduler uden den store succes. Det jeg
mangler (tror jeg) er specifikt at finde ud af hvilke IO-områder, IRQ'er og
DMA'er det er sat op til. Samt hvilket chipsæt det er baseret på :)

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 27-01-01 20:24

Martin A <maa.150@rsk.dk> writes:

> Prøv at skriv dmesg i en konsol, så får du ud hvilket hardware
> der er fundet ved opstart. (Nu går jeg ud fra at dmesg er på en Debian,
> jeg ved intet om Debian)

Check også links fra

http://www.cs.utexas.edu/users/kharker/linux-laptop/

Der er godt nok ikke en 120E, men der er noget om lydkortet på en
P100E, dokumenteret af vores allesammens Rene Seindal viste det sig.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-01-01 09:20

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message

[...]
> [...]
>
> Der er godt nok ikke en 120E, men der er noget om lydkortet på en
> P100E, dokumenteret af vores allesammens Rene Seindal viste det sig.
Der var det sgu'! Hammer-skide-godt råd Peter Nu virker det hele på den
bette....Tusinde tak!

(er så eksalteret at han næsten ikke kan få armene ned igen.....)