Kig, kig............tak!
Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 05-03-02 15:22

NU er det tid til den HELT store opgradering. Min gl. Compaq Presario 5686
skal på pension.
Denne gang bliver det en saml selv computer så man i det mindste ved hvad
der er i den!
Jeg har fulgt nøje med i div. hardware grupper, samt læst div. tests, men
vil nu alligevel gerne høre Jeres mening da i alle er de rigtige eksperter.

Her er specifikationerne:

*AMD XP 1700+ (Kan ikke ændres da det er en præmie)
*ASUS A7V266-E (Uden RAID, da jeg ikke skal bruge det)
*512 MB DDR-SDRAM PC2100 Kingston ValueRAM
*2 stk. Seagate Barracuda IV 80 GB
*CD-Drev (Et som jeg har liggende)
*Plextor PlexWriter PX-W4012TA Internal Retail
*Creator SB Live! Value (Bliver skiftet senere)
*Geforce 4 Ti 4600 Grafikkort
*Alpha Pal 8045 med en Papst Low Noice blæser til at køle CPU
*Det hele skal smides ind i et Addtronics 7896 Filserverkabinet
*Strømmen leveres af et stk. Enermax EG365P-VE 350 W
*Compaq MV700 (Skærmen bliver også skiftet senere)
*Windows XP Pro som OS

Computeren skal bruges til alt (næsten da) en computer kan bruges til.

Tja, sådan kommer det til at se ud, med mindre der er nogen som kan give mig
en grund til at ændre noget!?

Jeg håber i kan hjælpe til at gøre mig sikker på at det er det rigtige køb
eller hjælpe mig med at ændre det til det rigtige!

Mvh,

Kenneth

Fra : Danny Knudsen

Dato : 05-03-02 15:45

Kan vi ikke få en pris på "svinet "

--
Athlon XP1800+
"(: Marlboro Man :)" <kenneth_aka_marlboroman@hotmail.com> skrev i en

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 05-03-02 16:23

"Danny Knudsen" <krath@knudsen.dk> skrev i en meddelelse
> Kan vi ikke få en pris på "svinet "

Det kan du godt men det bliver kun en ca. pris.

Sammenlagt kommer prisen til at ligge på ca. 14-15000.

Kenneth

Fra : Jan Linneberg

Dato : 05-03-02 17:59

Jeg har bare lige et spørgsmål, hvorfor ikke køre RAID når du alligevel
køber 2 ens harddiske???

mvh Jan

"(: Marlboro Man :)" <kenneth_aka_marlboroman@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3c84e287$0$81320$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 05-03-02 18:22

"Jan Linneberg" <janlinneberg@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har bare lige et spørgsmål, hvorfor ikke køre RAID når du alligevel
> køber 2 ens harddiske???
>
> mvh Jan

Hvad skal jeg med RAID?

--
(: MarlboroMan :)
134144219

Fra : Henning

Dato : 05-03-02 20:19

On Tue, 5 Mar 2002 17:59:03 +0100, "Jan Linneberg"
<janlinneberg@mail.ikasths.dk> wrote:

>Jeg har bare lige et spørgsmål, hvorfor ikke køre RAID når du alligevel
>køber 2 ens harddiske???

Hvilken raid? Raid 0 - måske en smule hurtigere, men dobblet så stor
sikkerhed for at miste ALT!
Raid 1 - også lidt hurtigere, men kun halv kapacitet. Til gengæld mere
sikkerhed for data, hvis den ene disk står af.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 05-03-02 20:25

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Raid 1 - også lidt hurtigere, men kun halv kapacitet. Til gengæld mere
> sikkerhed for data, hvis den ene disk står af.

Den sikkerhed kan jeg godt undvære, vil hellere have den dobbelte plads.

Kenneth

Fra : Santa Xcaze

Dato : 05-03-02 19:35

SNIP
> Her er specifikationerne:
>
> *AMD XP 1700+ (Kan ikke ændres da det er en præmie)

FInt

> *ASUS A7V266-E (Uden RAID, da jeg ikke skal bruge det)

Tja jeg personligt ville vælge abit med raid, er altid rart med ngle ekstra
kontrollere ....

> *512 MB DDR-SDRAM PC2100 Kingston ValueRAM

For dumt købt ddr ram fra crucial, du køber en athlon xp, så skal du sq os
ha ngt DDR ram og crucial koster det samme som sdram www.crucial.com vælg
deres engelske side...

> *2 stk. Seagate Barracuda IV 80 GB

Ehm eller maxtor 80 gb ide 133 ....

> *CD-Drev (Et som jeg har liggende)
fint
> *Plextor PlexWriter PX-W4012TA Internal Retail
fint
> *Creator SB Live! Value (Bliver skiftet senere)
GODT

> *Geforce 4 Ti 4600 Grafikkort
Mums mums mums, men hvilket mærke ville vælge leadtek eller nogen af de
andre hurtige

> *Alpha Pal 8045 med en Papst Low Noice blæser til at køle CPU

Fint
> *Det hele skal smides ind i et Addtronics 7896
Filserverkabinet
hvorfor dette kabinet? Ville vælge et chiftec med din enermax psu

> *Strømmen leveres af et stk. Enermax EG365P-VE 350 W
Ok
> *Compaq MV700 (Skærmen bliver også skiftet senere)

> *Windows XP Pro som OS

Jamen ellers kanon system!!!

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 05-03-02 20:06

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> SNIP

> FInt

> Tja jeg personligt ville vælge abit med raid, er altid rart med ngle
ekstra
> kontrollere ....

Hvorfor så ikke ASUS A7V266-E MED RAID?

> For dumt købt ddr ram fra crucial, du køber en athlon xp, så skal du sq os
> ha ngt DDR ram og crucial koster det samme som sdram www.crucial.com vælg
> deres engelske side...

Er de RAM jeg har valgt IKKE DDR? Det er da ifølge edbpriser.dk! Hvorfor
Crucial når jeg ikke skal OC?

> Ehm eller maxtor 80 gb ide 133 ....

Har ellers kun hørt godt om Seagate + jeg har samlet et "par" maskiner med
Seagate harddiske som kører kanont og uden problemer.

> fint
> fint
> GODT

Hvorfor er det så slemt?

> Mums mums mums, men hvilket mærke ville vælge leadtek eller nogen af de
> andre hurtige

Jeg har ikke bestemt mig for et bestemt mærke endnu. Ser lidt på
mulighederne.

> Fint
> Filserverkabinet
> hvorfor dette kabinet? Ville vælge et chiftec med din enermax psu

Hmmm, nok et smagsspørgsmål. Jeg kan ikke lide Chieftec's design.

Kenneth

Fra : Santa Xcaze

Dato : 06-03-02 15:50

SNIP
> Hvorfor så ikke ASUS A7V266-E MED RAID?

Fordi abit kr7-a raid er klart det bedste via kt266a board PT efter min
mening ... Det er mega stabilt ...

> Er de RAM jeg har valgt IKKE DDR? Det er da ifølge edbpriser.dk! Hvorfor
> Crucial når jeg ikke skal OC?

Ups troede der stod sdram ... Ehm jo så kan du såmænd godt købe kingston,
men det er stadig meget billigere at købe fra crucial, ram'ene er jo også
fine selvom du ik skal overclocke ....

> Har ellers kun hørt godt om Seagate + jeg har samlet et "par" maskiner med
> Seagate harddiske som kører kanont og uden problemer.

Jeps har selv kørt med dem og har ik ngt at udsætte på dem udover at de er
sløve i raid 0, men du skal jo ik køre raid 0, men man ved jo aldrig vel ;)

> Hvorfor er det så slemt?

Det er bare et gammelt lydkort, chip osv. er ik så ny mere ...
Hercules game theater xp eller noget af terratec's nye kort eller sb nyeste
lydkort audigy ... el hvad det nu hedder

> Jeg har ikke bestemt mig for et bestemt mærke endnu. Ser lidt på
> mulighederne.
Godt

> Hmmm, nok et smagsspørgsmål. Jeg kan ikke lide Chieftec's design.

Ja det har du ret i, men hvorfor du så kan lide et fileserver kabinet fatter
jeg ik ...

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 06-03-02 17:45

> SNIP
>
> Fordi abit kr7-a raid er klart det bedste via kt266a board PT efter min
> mening ... Det er mega stabilt ...

Okay, point taken. Jeg kigger på det.

> [...]
> men det er stadig meget billigere at købe fra crucial, ram'ene er jo også

Hmmm, jeg synes ellers jeg regnede ud at Crucial ram ville blive mindst et
par hundrede dyrer med fragt.

SNIP

> Det er bare et gammelt lydkort, chip osv. er ik så ny mere ...
> Hercules game theater xp eller noget af terratec's nye kort eller sb
nyeste
> lydkort audigy ... el hvad det nu hedder

Terratecs er et af dem jeg har kigget på. Får kanon gode anmeldelser.

SNIP

> Ja det har du ret i, men hvorfor du så kan lide et fileserver kabinet
fatter
> jeg ik ...

Jeg har valgt dette kabinet pga. de gode udvidelsesmuligheder samt mulighed
for et hav af blæsere. Har du andre kabinetter du kan anbefale og hvorfor
ikke et filserverkabinet, det lyder som om du ved noget jeg ikke ved!

Kenneth

Fra : Santa Xcaze

Dato : 06-03-02 18:52

SNIP

> Okay, point taken. Jeg kigger på det.

Kører selv med Abit kr7a-raid, prøv at læse nogle reviews med det, er et
meget lækkert board og der er ingen onboard ting som kan konflikte ;)

> Hmmm, jeg synes ellers jeg regnede ud at Crucial ram ville blive mindst et
> par hundrede dyrer med fragt.

Har selv lige kigget og priserne er steget på cruical kan jeg godt se siden
jeg handlede der sidst ;)
Men hvorfor 2x 256mb? Er det ik billigere?

> Terratecs er et af dem jeg har kigget på. Får kanon gode anmeldelser.

Jep de plejer også at lave godt kort, men kommer jo os an på og du skal game
eller hvad du skal bruge det til ...

> [...]
> for et hav af blæsere. Har du andre kabinetter du kan anbefale og hvorfor
> ikke et filserverkabinet, det lyder som om du ved noget jeg ikke ved!

Ehm har lige checket din addtronics kabinet nærmere ud ;) Er jo faktisk
meget sygt ... JEg kan bare godt lide chieftec pga. af lågen og at det er
let at tage enheder ud og ind osv.

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 06-03-02 19:10

> SNIP

> Kører selv med Abit kr7a-raid, prøv at læse nogle reviews med det, er et
> meget lækkert board og der er ingen onboard ting som kan konflikte ;)

Jeg er netop ved at finde nogle tests om dette board.

> Har selv lige kigget og priserne er steget på cruical kan jeg godt se
siden
> jeg handlede der sidst ;)
> Men hvorfor 2x 256mb? Er det ik billigere?

Jo, men det er minimalt hvad man sparer og så vil jeg gerne kunne smide
flere i med tiden. Så er EN klods med 512 bedre end 2 klodser med 256.

> Jep de plejer også at lave godt kort, men kommer jo os an på og du skal
game
> eller hvad du skal bruge det til ...

Det skal bruges til meget forskelligt. Jeg gamer en del, hører musik og
laver mit eget musik (amatør).

> mulighed
>
> Ehm har lige checket din addtronics kabinet nærmere ud ;) Er jo faktisk
> meget sygt ... JEg kan bare godt lide chieftec pga. af lågen og at det er
> let at tage enheder ud og ind osv.

He he he, ja det er et "sygt" kabinet. Måske ikke det kønneste, men hvad
betyder det når det står under et skrivebord.

Kenneth

Fra : Thomas Krath

Dato : 05-03-02 22:15

> *ASUS A7V266-E (Uden RAID, da jeg ikke skal bruge det)

Hvorfor ikke ECS K7S5A... koster halvdelen og kan det samme.

> *512 MB DDR-SDRAM PC2100 Kingston ValueRAM

Fornuftigt.

> *2 stk. Seagate Barracuda IV 80 GB

Hvis du ikke kører RAID, hvorfor så to harddisk. Tja... måske du har brug
for pladsen, men 160 GB er sq _meget_ !!

> *Creator SB Live! Value (Bliver skiftet senere)

Det sidder på bundkortet. Endvidere på ECS-kortet også en lan-port til
netværket.

> *Geforce 4 Ti 4600 Grafikkort

Creative formoder jeg?

> *Compaq MV700 (Skærmen bliver også skiftet senere)

Hehe... må jeg spørge til hvad? Har selv samme skærm i huset... og ja, den
er dårlig.

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 05-03-02 22:35

"Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke ECS K7S5A... koster halvdelen og kan det samme.

Tja, nok mest fordi dem jeg kender med det bundkort har haft div. problemer.

> Fornuftigt.

> Hvis du ikke kører RAID, hvorfor så to harddisk. Tja... måske du har brug
> for pladsen, men 160 GB er sq _meget_ !!

Har en STOR samling musik som bla. skal på harddisken. Laver også en del
med grafiske programmer, egen musik oma. Jeg skal nok få brugt de 160 GB.

> Det sidder på bundkortet. Endvidere på ECS-kortet også en lan-port til
> netværket.

Jeg er ikke meget for "onboard" ting.

> Creative formoder jeg?

Som skrevet tidligere, ved jeg endnu ikke hvilket mærke det bliver. Der er
jo ikke kommet så mange forskellige på markedet herhjemme endnu.

> Hehe... må jeg spørge til hvad? Har selv samme skærm i huset... og ja,
den
> er dårlig.

Ja, det må du gerne. Den bliver skiftet til en 19" CRT eller en 18,1"
TFT/LCD skærm (hvilken en vides endnu ikke).

> --
> Thomas Krath
> www.tkrath.dk

Kenneth

Fra : Thomas Krath

Dato : 05-03-02 22:41

> Tja, nok mest fordi dem jeg kender med det bundkort har haft div.
problemer.

Okay... må man spørge hvilke problemer ?

> Jeg er ikke meget for "onboard" ting.

Enig... er jeg faktisk heller ikke, men det fungerer faktisk meget godt !

> Som skrevet tidligere, ved jeg endnu ikke hvilket mærke det bliver. Der
er
> jo ikke kommet så mange forskellige på markedet herhjemme endnu.

Nix, men pris i forhold til mærke og ydelse skulle Creative være det bedste
(i forhold til ASUS).

> Ja, det må du gerne. Den bliver skiftet til en 19" CRT eller en 18,1"
> TFT/LCD skærm (hvilken en vides endnu ikke).

Ok...

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : DWM

Dato : 06-03-02 07:48

> Enig... er jeg faktisk heller ikke, men det fungerer faktisk meget godt !

Jeg skal ikke kunne sige om lige præsist det men generalt syntes jeg at
onboard er skod. Men det er da en billig løsning

> Nix, men pris i forhold til mærke og ydelse skulle Creative være det bedste
> (i forhold til ASUS).

Du mener ydelse i forhold til pris gør du ikke?
Creatives er jo noget billigere. Til gengæld vil jeg sige at jeg aldrig har haft
problemer med Asus. Det har jeg med Creative selvom det dog er før
Geforce tiderne.
Personligt vil jeg nok vælge Asus og måske endda også Microstar
fremfor Creative.

/Kenneth

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 06-03-02 11:39

> problemer.
>
> Okay... må man spørge hvilke problemer ?

Problemer er nok fejlformuleret. Dem jeg kender som har valgt det bundkort
har været skuffet ovre ydelsen mm. De har (næsten) alle sammen skiftet til
ASUS.

> --
> Thomas Krath
> www.tkrath.dk

Kenneth

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 06-03-02 18:46

Hej Kenneth

Jeg vil anbefale dig ikke at købe den Enermax PSU der larmer helt VILDT !
Men er ellers ok.

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 06-03-02 19:05

"Uffe S. Callesen" <usc@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kenneth
>
> Jeg vil anbefale dig ikke at købe den Enermax PSU der larmer helt VILDT !
> Men er ellers ok.

Kan du så anbefale en anden?

Kenneth

Fra : Joe Sandøe

Dato : 07-03-02 00:09

"(: Marlboro Man :)" <kenneth_aka_marlboroman@hotmail.com> wrote in message

> "Uffe S. Callesen" <usc@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du så anbefale en anden?
>
> Kenneth

Hvis det er en af de nye modeller (dem med udvendig blæserregulering), så
burde de ikke larme så meget.
Det er hvad jeg har læst mig frem til
Venlig hilsen Joe