CERT meldner Win+Apache+PHP security probl~
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-03-02 12:44

https://www.cert.dk/perl/publicsystem/PublicSystem.cgi?action=ShowPage&aid=4
41&template=templates/CustomerSystem/advisory.html

Jeg har en webserver med Apache+PHP4+Windows 2000

Men jeg får en fejl 404 når jeg prøver f.eks.
www.fischer-streton.dk/php/php.exe

Og jeg mener bestemt at jeg har fulgt anvisningerne fra PHP.net til
installering af php4...

Jeg kan ikke genskabe den fejl som CERT beskriver - why ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-03-02 13:39

On Tue, 5 Mar 2002 12:43:47 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>Og jeg mener bestemt at jeg har fulgt anvisningerne fra PHP.net til
>installering af php4...

Har du installeret PHP som modul eller i CGI-udgaven?

Problemet er kun aktuelt for PHP installeret i CGI-udgaven

CERT melder:"Sikkerhedsfejl ved brug af PHP.EXE Under Apache" - så det
er kun i de tilfælde, du bruger PHP.EXE (CGI-udgaven), det kan være et
problem.

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-03-02 15:01

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> CERT melder:"Sikkerhedsfejl ved brug af PHP.EXE Under Apache" - så det
> er kun i de tilfælde, du bruger PHP.EXE (CGI-udgaven), det kan være et
> problem.

Er der virkelig ikke en løsning på dette problem?

--
Peter Thomas Fischer

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-03-02 22:27

On Tue, 5 Mar 2002 15:00:52 +0100, "Fischer & Døssing"
<ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote:

>Er der virkelig ikke en løsning på dette problem?

Aner det ikke, jeg ser ingen grund overhovedet til at bruge
CGI-udgaven til Apache i første omgang.

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-03-02 07:43

> Aner det ikke, jeg ser ingen grund overhovedet til at bruge
> CGI-udgaven til Apache i første omgang.

Hmm.... det kunne være man skulle skifte til Apache 2.x beta og prøve
moduler i stedet.

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 06-03-02 14:27

Fischer & Døssing <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote:
> Hmm.... det kunne være man skulle skifte til Apache 2.x beta og prøve
> moduler i stedet.

Det kan jeg ikke anbefale til offentlige maskiner. I forbindelse med en
evaluering af Subversion har jeg kigget paa dens dependencies (Apache 2.x,
APR, mod_dav, etc) og det var bestemt ikke et koent syn.

Grunden til at der er saa faa fejl i Apache i disse dage, er at det er
et gammel produkt som er blevet testet og laest igennem af mange. Der
vil gaa circa samme tidsrum foer Apache 2 kan klare samme tur.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-03-02 16:29

"Alex Holst" <a@area51.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg ikke anbefale til offentlige maskiner.

Ok. Will not.

Desværre kunne jeg ikke sidst få Apache 1.3.2x til at køre modulært,
dvs. non-cgi.
Jeg har ingen ide om hvad jeg gjorde forkert.
Mener jeg fulgte "vejledning" systematisk.
Hmm...
Nogen med en god alternativ vejledning til apache "opsætning" som
modulbaseret?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-03-02 00:57

On Wed, 6 Mar 2002 07:43:16 +0100, "Fischer & Døssing"

>Hmm.... det kunne være man skulle skifte til Apache 2.x beta og prøve
>moduler i stedet.

Eh? PHP kører glimrende som modul til Apache1.3.x under Windows.

Det burde være nok med:

1. Kopiér (phpinstallation)\sapi\php4apache.dll til Apache's
"modules"-katalog, fx (apacheinstallation)\modules\

2. Kopier (phpinstallation)\php4ts.dll og php4ts.lib til
(windows)\system\ - i Windows2000 ville det typisk være
C:\WINNT\SYSTEM

3. Tilføj til httpd.conf:

==
LoadModule php4_module modules/php4apache.dll
AddType application/x-httpd-php .php
AddType application/x-httpd-php-source .phps
==

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-03-02 08:46

> Eh? PHP kører glimrende som modul til Apache1.3.x under Windows.

I know.
Jeg tænkte bare at hvis jeg alligevel skulle til at "rode"

> Det burde være nok med:

Jeg prøver.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-03-02 10:07

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Eh? PHP kører glimrende som modul til Apache1.3.x under Windows.
>
> Det burde være nok med:

Som sagt så gjort.
Har dog flyttet de to filer til system32 pga. win2000
Apache siger ved test af config fil:
Syntax error on line 1217 of
d:/programmer/internet/apache/conf/httpd.conf:
Cannot load d:/programmer/internet/php/sapi/php4apache.dll into server:
(127) Den angivne procedure kunne ikke findes:

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-03-02 03:07

On Thu, 7 Mar 2002 10:07:28 +0100, "Fischer & Døssing"

[..]
>Har dog flyttet de to filer til system32 pga. win2000

Eh? Som nævnt har jeg netop mine liggende i C:\WINNT\SYSTEM på min
Win2000-testting, hvilket virker fint. Prøv at smide dem dér i stedet
for i system32-mappen.

>Syntax error on line 1217 of
>d:/programmer/internet/apache/conf/httpd.conf:

.... og hvad står der i den linje? Men ud fra fejlbeskrivelsen lyder
det som om, du blot mangler at lægge ovennævnte to filer det rette
sted hen.

(FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside)

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-03-02 09:16

> [..]
>
> Eh? Som nævnt har jeg netop mine liggende i C:\WINNT\SYSTEM på min
> Win2000-testting, hvilket virker fint. Prøv at smide dem dér i stedet
> for i system32-mappen.

Samme resultat.

> ... og hvad står der i den linje? Men ud fra fejlbeskrivelsen lyder
> det som om, du blot mangler at lægge ovennævnte to filer det rette
> sted hen.

Fejlbesked ved test af configfil:

Syntax error on line 1215 of
d:/programmer/internet/apache/conf/httpd.conf:
Cannot load d:/programmer/internet/apache/modules/php4apache.dll into
server: (127) Den angivne procedure kunne ikke findes:
Note the errors or messages above, and press the <ESC> key to exit.
0....

Fejl i configfil linie 1215 med følgende indhold: